En F2-bild

Startat av Mr G, 15 maj 2012, 20:59:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

I det här fallet står F2 för Roslagens Flygkår, och låg i Hägernäs, Täby. Bild från 1972 eller 1973.
吉先生

Björn Forslund

Intressant. Sista sucken för F2 var nära då, flottiljen lades ner -74 tror jag. Men då hade de sista sjöflygplanen försvunnit sedan 15 år redan.

Mats Karlsson

Hägglundare samtliga tre. De två vänstra är byggda på Scania-Vabsi B55-chassier ca 1961. Den högra är nog byggd på Volvo B615 några år tidigare.

Ingwar Åfeldt

Trevligt med en bild från F2! Jag gjorde en del av min värnplikt där hösten 1963, gick utbildning på Flygvapnets radarskola. Någon flygverksamhet förekom knappt då. Jag kan inte säga att jag åkt i någon av bussarna på bilden men jag åkte bussar som mycket liknande den högra vid ett par tillfällen.

M v h
Ingwar

BengaB40

Hej! Tycker att Volvon till höger i bilden verkar lite för "kraftig" för att vara en B615, så mitt tips är att det är B638 från mitten av 50-talet som försvaret hade ett antal av! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 16 maj 2012, 17:12:52 PM
Hej! Tycker att Volvon till höger i bilden verkar lite för "kraftig" för att vara en B615, så mitt tips är att det är B638 från mitten av 50-talet som försvaret hade ett antal av! Hälsn. BengaB40
Kanske det. Jag har ingen aning. De enda militär-Volvona från 50-talet som jag har i mina anteckningar är antingen B616 eller B61505. Därför gissade jag på B615, men det kan ju vara fel.

BengaB40

Hej igen! Marinen hade B638:or från Hägglunds, liknande de motsvarande som levererades till SJ med lite enklare utförandet utan front-ribbor bl.a., ca 1956, fick en känsla av samhörighet när jag såg bilden, har ett svagt minne av en eller annan åktur i en sådan under min värnplikt 1965-66! Hälsn. BengaB40

Lars-Håkan_E

Kronan tog ju över just B638 från SJ i samband med högertrafiken, 2510 är ett sådant exempel.

TobbeH

Bussarna passade i kronans gröna färg.
Produktionssupport Nobina Charlottendal