I sikte på Göteborgs gator...

Startat av Calle, 14 maj 2012, 20:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

...nämligen Keolis/Busslinks nya Solaris Urbino 15/18 som drivs av RME. Dessa var ute på utbildning idag runt Bergsjön. Dessa har ett underbart gott motorljud, men jag vet dessvärre inte vilken typ av växellåda det är? Hur som helst så växlade dom mjukt, men kan ju iofs bero på föraren kanske...?

Johan B

Citat från: Calle skrivet 14 maj 2012, 20:00:06 PM
...nämligen Keolis/Busslinks nya Solaris Urbino 15/18 som drivs av RME. Dessa var ute på utbildning idag runt Bergsjön. Dessa har ett underbart gott motorljud, men jag vet dessvärre inte vilken typ av växellåda det är? Hur som helst så växlade dom mjukt, men kan ju iofs bero på föraren kanske...?

Måste provåka dessa när de kommer i trafik för att jämföra mot Veolias. Växlingarna beror naturligtvis till viss del på vem som kör, men så som Veolias Solaris betedde sig när de var nya (och vissa gör fortfarande), det är inte normalt. Förhoppningsvis är det en lämplig programvara i Busslinks bussar från start. Från början gick Voith-lådorna hos Veolia sämst men nu verkar man fått ordning på dem och det är istället ZF-lådorna som känns hopplöst ryckiga. Måhända har gasmotorn får dåligt vrid för en sexstegad låda med tanke på att lådan inte verkar veta vilken växel den ska välja?

Calle

Veolias gasbussar har en Voithlåda som växlar mjukt och fint utan ryck, medans 8500 rycker och slår i växlingarna.

Är det någon som vet vad är för motor och växellåda i Busslink/Keolis nya Solaris RME Urbino 15/18?

M

Citat från: Calle skrivet 15 maj 2012, 20:41:28 PM
Veolias gasbussar har en Voithlåda som växlar mjukt och fint utan ryck, medans 8500 rycker och slår i växlingarna.

Är det någon som vet vad är för motor och växellåda i Busslink/Keolis nya Solaris RME Urbino 15/18?
Veolias har blandat Voith och ZF lådor.

/M

Ted Selander

Motorer, gasbussar Cummins, RME-bussar DAF.

danneh

Citat från: Calle skrivet 15 maj 2012, 20:41:28 PM

Numer skulle jag säga att ingen av de modellerna rycker och slår i växlingarna, men i början skulle jag sagt att 8500 va rena drömmen mot Urbinon var..