Vårsol över Fruängen 1980

Startat av Gunnar D, 13 maj 2012, 16:59:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Inget av dessa fordon finns väl kvar idag fast april 1980 inte känns så avlägset....

Mvh Gunnar

Mr G

Funderar varför man bytte plats på hållplatslägena här. 144:an hade ursprungligen läget närmast tunnelbanan, och det kändes också mest naturligt eftersom den hade högst turtäthet, och antagligen också flest trafikanter. Så var läget åtminstone i början av 70-talet, men tiderna förändras förstås.
吉先生

Karsten

Citat från: Mr G skrivet 13 maj 2012, 18:49:26 PM
Funderar varför man bytte plats på hållplatslägena här. 144:an hade ursprungligen läget närmast tunnelbanan, och det kändes också mest naturligt eftersom den hade högst turtäthet, och antagligen också flest trafikanter. Så var läget åtminstone i början av 70-talet, men tiderna förändras förstås.

Kan det vara så att det inte gick att köra om varandra i vissa "spår" och att Huddingelinjerna med antagen längre regleringstid än 144:an hade större behov av omkörningsmöjligheten?

Cero

Citat från: Mr G skrivet 13 maj 2012, 18:49:26 PM

Idag är det nog tvärtom. Huddingetrafiken är tämligen tät, även om 144:an kanske är den linje som enskilt har flest avgångar per dygn. Detta avspeglas i att 144 flyttat ytterligare ett hållplatsläge utåt jämfört med när bilden togs..

Peter Rost

Trevlig bild, som väcker minnen. Idag är det precis tio år sedan den sista tunnelvagnen av typen C4 som syns på bilden togs ur trafik. 13 maj 2002 ingick C4 2487 som "ensam" C4:a i ett C:6 - tåg på linje 13.

/Peter

Gunnar D

Citat från: Karsten skrivet 13 maj 2012, 19:04:56 PM
Kan det vara så att det inte gick att köra om varandra i vissa "spår" och att Huddingelinjerna med antagen längre regleringstid än 144:an hade större behov av omkörningsmöjligheten?

Hade inte linje 703 och 707 samma fålla här? Omkörningsmöjlighet var då ett plus förstås. Hur det var med rast på bussen och uppställningsmöjlighet vid Fruängen 1980 vet jag inte men 1972/73 vet jag att man kunde ha rast på sin Huddingebuss här. Då ställde man bussen på kortsidan vid gamla spårvägsslingan och gick och åt/fikade. Alternativt kunde man köra till något matställe vid Kungens Kurva.

/Gunnar

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter Rost skrivet 13 maj 2012, 23:22:05 PM
Trevlig bild, som väcker minnen. Idag är det precis tio år sedan den sista tunnelvagnen av typen C4 som syns på bilden togs ur trafik. 13 maj 2002 ingick C4 2487 som "ensam" C4:a i ett C:6 - tåg på linje 13.

/Peter

Det är en saknad vagntyp! Jag hoppas man får möjlighet att åka 2548 någon gång i framtiden  :)

Peter Rost

Citat från: Mrbuss skrivet 14 maj 2012, 10:43:03 AM
Det är en saknad vagntyp! Jag hoppas man får möjlighet att åka 2548 någon gång i framtiden  :)

Vi får hoppas på det. ;) Det är ju som bekant lite - si och så - när det gäller veterantunneltåget. Än så länge verkar ingen lösning för tåget vara i sikte, såvitt jag har förstått.

/Peter