Ur de djupa Västerbottensskogarna(nåja..)

Startat av Greger Larsson, 12 maj 2012, 22:37:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Scania-Vabis 8306 från 1931 försedd med 1945 års stålkaross. Foto idag 2012-05-12.
Intressant f ö att en simpel buss lagt beslag på det ädla reg numret AC 4 och behöll det ända in på 1950-talet.

bussgrabben

Kanske en blivande turnébuss till Dennis Lyxzéns band AC4? ;)

BengaB40

Hej! Tänk vilka guldfynd man tydligen kan göra i de djupa skogarna norröver i dagens läge! Skulle vara intressant att få reda på denna gamla Sc-v:s historia, fascinerande att den fick leva aktivt med ombytt kaross in på 50-talet och att ingen norpat den exklusiva reg.-skylten ännu...! Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Citat från: BengaB40 skrivet 14 maj 2012, 18:36:56 PM
Hej! Tänk vilka guldfynd man tydligen kan göra i de djupa skogarna norröver i dagens läge! Skulle vara intressant att få reda på denna gamla Sc-v:s historia, fascinerande att den fick leva aktivt med ombytt kaross in på 50-talet och att ingen norpat den exklusiva reg.-skylten ännu...! Hälsn. BengaB40

Nåja, som sagt skogen är inte allt för djup på platsen, stadens brus gör sig påmint under stort sett hela den promenad man får göra ut till området ifråga.
Reg plåten? Bra att den fanns där, för så värst många andra identifikationsmöjligheter fanns det inte, nej. Och med tanke på det Umeåbaserade punkbandet som nämns ovan så kanske den(skylten) numera har visst affektionsvärde..

Åkarns Kalle

Nu ska jag svamla som vanligt

Vet man/du att bussen hade AC4 eller utgår man/du från regskylten för isf kan den ju har varit längre
med fler siffror efter 4:an har själv gjort det misstaget en gång

Om det nu stämmer att det var AC4 ber jag om ursäkt för allt svammel.

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 14 maj 2012, 23:51:32 PM
--
Vet man/du att bussen hade AC4 eller utgår man/du från regskylten för isf kan den ju har varit längre
med fler siffror efter 4:an har själv gjort det misstaget en gång
--
/Kalle

En högst relevant fråga(och inget att be om ursäkt för)! Jag trodde nästa att fler skulle reagera på reg numret eftersom det är rejält ovanligt med bussar som haft så låga nummer. Men AC4 är faktiskt korrekt och historien kan möjligen ha varit att Johan Säfsten, som var förste ägare på bussen, tidigare haft bilar med detta nummer och på så sätt lyckats överföra det till bussen. Och kanske haft goda kontakter på länsstyrelsen?

Greger Larsson

Åkarns Kalle

Jamendåså

Iallafall en intressant buss

Varför hamna AC4 i skogen?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 15 maj 2012, 23:18:28 PM
---
Varför hamna AC4 i skogen?

/Kalle

Inte lätt att veta, det var kanske inte ens skog på platsen när bussen ställdes dit. Den kanske användes som rastkoja(en mellanväg är uppbyggd bakom förarplatsen), eller kanske t o m som bostad?

bilomnibussen

I omgivningen har fråga väckts om vad bilden med Hägglunds-namnet ingraverat föreställer för mojäng i denna buss.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 19 maj 2012, 21:20:53 PM
I omgivningen har fråga väckts om vad bilden med Hägglunds-namnet ingraverat föreställer för mojäng i denna buss.
Mvh Jan G

Det är en detalj ur reglaget till framdörren:

bilomnibussen

Bussmicke

Trevligt, var är detta?

Kan jag ta detta till Busshvilan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.