H23 med Finess

Startat av Mr G, 11 maj 2012, 10:59:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Så här ser jag gärna en H23 i högerutförande. Visst hade originalfärgen i ljusare röd och med snibb varit bättre, men anpassat till dåvarande designprogram var det ändå helt ok. Än så länge har den här vagnen inte drabbats av någon alla de småombyggnader som gjordes för att anpassa H23:orna till landsbygdstrafiken. Linjerullar, luckor för anpassning till utomhusgaragering, flyttning av nummerplåt etc. Samt det faktum att Capitolerna efter glesbygdsutlokaliseringen snabbt kom att degenerars och se allmänt sjaskiga ut.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 maj 2012, 10:59:58 AM
Så här ser jag gärna en H23 i högerutförande.

Jovisst, dock saknas en viktig detalj: Capitolemblemet!
Januari 1970?

/Gunnar

John

Det verkar som om emblemet försvan på dom flesta H23 säkert vi någon ombygnad. Däremot så var det ganska många H24 som hadde detta kvar. Har själv emblemet från 5481 hemma i min samling  ;)

John.

Mr G

Ja, Capitolmärket blir förstås kronan på verket. Fast, jag kommer inte håg längre hur vanligt det var att märkena fanns kvar efter dagen H.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 maj 2012, 16:33:45 PM
Ja, Capitolmärket blir förstås kronan på verket. Fast, jag kommer inte håg längre hur vanligt det var att märkena fanns kvar efter dagen H.

De försvann väl successivt men några hade kvar det iaf 1976 (H23) resp 1977 (H24) som jag har belägg för. Kanske också senare. Fast den tidigare visade 5431 var utan emblem redan 1966, dvs innan högerombyggnaden. Någon som har kompletterande info i denna fråga?

/Gunnar

Stefan P

Hej

En dum fråga vart den sk. snibben ivägen när de vart omlackerade Capitolerna?

mvh Stefan P