SL-land och drivmedel...

Startat av Fredrik Klint, 10 maj 2012, 19:33:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Ett tag kändes dieselbussar "utrotningshotade", det ska vara etanol hit och biogas dit. Och det finns ju på många depåer blandat med dieselbussar. Sedan har ju Rme/biodiesel kommit och därför kanske de alternativa bränslena fått stå tillbaka lite.
Men varför finns det trafikområden som sluppit detta? Har det med avtal att göra? Tänker på Ekerö (Arriva), Kallhäll (Nobina) och Ösmo (Keolis) där enbart dieselbussar finns. Någon som vet ifall det är aktuellt att ändra på detta och införa etanol och/eller biogas i dessa områden så småningom?

Ersa

Jag har svårt att tänka mig att diesel blir tillåtet i något av dessa områden från och med nästa upphandling i varje område. Det blir nog RME för hela slanten utanför innerstan till slut. E19 (Norrtälje) var först ut, E20 följde efter, och liknande krav lär bli standard i alla nästkommande upphandlingar. Sen kan man ju hoppas att det ingår dispens för att kunna tanka diesel under de kallaste månaderna.

Niclas Wennerlid

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 maj 2012, 19:33:43 PM
Ett tag kändes dieselbussar "utrotningshotade", det ska vara etanol hit och biogas dit. Och det finns ju på många depåer blandat med dieselbussar. Sedan har ju Rme/biodiesel kommit och därför kanske de alternativa bränslena fått stå tillbaka lite.
Men varför finns det trafikområden som sluppit detta? Har det med avtal att göra? Tänker på Ekerö (Arriva), Kallhäll (Nobina) och Ösmo (Keolis) där enbart dieselbussar finns. Någon som vet ifall det är aktuellt att ändra på detta och införa etanol och/eller biogas i dessa områden så småningom?

I Ösmo kör ungefär halva vagnparken på RME/Biodiesel.

// Niclas

Omnilasse

Det har som sagt med avtalen att göra till största del och kostnader för ombyggnader av depåer m.m. I Kallhäll satsade ju Nobina på en nästan helt ny vagnpark för trafikområdet. Det skulle alltså bli väldigt dyrt att kräva annat bränsle där under rådande avtal. Möjligen att det kan bil aktuellt efter 2014 - då vagnparken nått 8-årsgränsen och nyare fordon behövs. Men detta beror nog till stora delar på hur intresserade Nobina är - och det beror nog i sin tur på i vilken mån man måste köpa in nya bussar, eller kan flytta om dem från andra trafikområden. I det förra fallet kan man nog vara rätt intresserad, eftersom bussarna då kan "tvingas" gå över till nästa operatör, om SL håller fast vid sin policy att finansiera miljöbussarna.

Ekerö är ju i huvudsak glesbyggd. Etanol drog ju alldeles för mycket bränsle för att vara riktigt lyckat på sådana linjer och gas har ju inte funnits som regionalbuss - så det var nog strategiskt riktigt att inte satsa på det då. I och med att man planerar att flytta bussdepån kan det väl dock kanske aktualiseras. Men det måste i sådana fall passa tidsmässigt med avtalet och kravet på att redan nu köpa in lågentrébussar gör nog att Ekerö nog blir ett av de sista att köra på Diesel helt och hållet - om man då inte väljer att börja tank med RME förstås.

SL har ju också ändå kunnat nå sina mål - och det är förstås lättare att lägga in det i nya avtal, än att lägga till i gamla. Det senare kräver ju två parter för att vara överens...

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 09:45:48 AM

Ekerö är ju i huvudsak glesbyggd. Etanol drog ju alldeles för mycket bränsle för att vara riktigt lyckat på sådana linjer och gas har ju inte funnits som regionalbuss - så det var nog strategiskt riktigt att inte satsa på det då. I och med att man planerar att flytta bussdepån kan det väl dock kanske aktualiseras. Men det måste i sådana fall passa tidsmässigt med avtalet och kravet på att redan nu köpa in lågentrébussar gör nog att Ekerö nog blir ett av de sista att köra på Diesel helt och hållet - om man då inte väljer att börja tank med RME förstås.

På Värmdö tycker man från Keolis och SL att de går alldeles utmärkt att köra slöa etanolledbussar till Stavsnäs och ännu slöare biogasled till Lillsved och Ingarö

Walter

Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 09:45:48 AM

Ekerö är ju i huvudsak glesbyggd. Etanol drog ju alldeles för mycket bränsle för att vara riktigt lyckat på sådana linjer och gas har ju inte funnits som regionalbuss - så det var nog strategiskt riktigt att inte satsa på det då.

Det går utmärkt att köra gasbussar på regionallinjer i t.ex Skåne och Östergötland.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikey

Citat från: homer skrivet 11 maj 2012, 16:35:16 PM

På Värmdö tycker man från Keolis och SL att de går alldeles utmärkt att köra slöa etanolledbussar till Stavsnäs och ännu slöare biogasled till Lillsved och Ingarö

Hos Arriva tycker man att det går utmärkt att köra gamla stadsanpassade 220-hästars etanolledvagnar på E4an, så varför klaga på de nyare och betydligt starkare vagnarna mot Stavsnäs? :-)

Omnilasse

Citat från: Walter skrivet 11 maj 2012, 17:40:14 PM
Det går utmärkt att köra gasbussar på regionallinjer i t.ex Skåne och Östergötland.
Jodå - men det finns egentligen fortfarande inte någon "riktig" regionalbuss med gas (MAN har ju, men det är snarare lite uppiffade tätortsbussar). Men skall förtydliga mig att jag väl här också avsåg vid tidpunkten för upphandlingen och den policy man hade då. Man hade ju i princip bara haft etanolbussar i innerstaden och som smått vågat prova på det i närförort - Märsta fick väl sina etanolare nästan efter förfrågningsunderlaget kommit ut. Gas var ju också på gång att starta i innerstaden. Hade Ekeröavtalet tillkommmit idag hade det nog varit en annan sak.

S Svensson

Vårgårdabuss kör med gasdrift emellan Borås och Vårgårda, bussar 70 och 71
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53065.0

Vad jag kan förstå så skiljler sig svensk dieselolja från motsvarande i andra länder. Sedan blandast rapsmethylester (rme) i oljan. Hur väl fungerar motorerna med RME?

Är det fortfarande problem med gasdrift av bussar ?Man brukar gå bra men inga andra.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 11 maj 2012, 17:40:14 PM

Glöm heller inte alla nya gasbussar till Nobinas regionallinjer för UL.

KG

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2012, 19:40:02 PM
Glöm heller inte alla nya gasbussar till Nobinas regionallinjer för UL.

Fast frågan är ju om det kommer gå "utmärkt". Scania meddelar att räckvidden per tank är ca 40-45 mil. I UL är omlopp på över 60 mil vanliga.

bjorn_k

homer

Citat från: Mikey skrivet 11 maj 2012, 18:02:58 PM
Hos Arriva tycker man att det går utmärkt att köra gamla stadsanpassade 220-hästars etanolledvagnar på E4an, så varför klaga på de nyare och betydligt starkare vagnarna mot Stavsnäs? :-)

rättar mig själv då scania led inte är etanol utan dieselbussar i grunden som körs på RME, dock tror jag det är scanias svagaste motor dessutom med en ekonomiprogrammerad växellåda så dem bussarna är mer hemska än etanolbussarna

Mikey

Citat från: homer skrivet 11 maj 2012, 22:40:54 PM
rättar mig själv då scania led inte är etanol utan dieselbussar i grunden som körs på RME, dock tror jag det är scanias svagaste motor dessutom med en ekonomiprogrammerad växellåda så dem bussarna är mer hemska än etanolbussarna

Jo, det är väldigt möjligt att de är slöa, för Arrivas 220-hästare är rena plågan att åka med. Varvar något fruktansvärt men går så långsamt att de för det mesta kloggar igen trafiken, speciellt i backar. Jag fattar inte vem det var som tyckte att en etanolmotor med snudd på personbilseffekt skulle passa i ledbussar. Och sedan att Swebus skulle köpa dem också...

KG

Citat från: bjorn_k skrivet 11 maj 2012, 22:29:31 PM
Stödtanka?

På ajFån

Känns som man inte kommer göra annat än tanka mot avtalets slut då allt ska vara gas...