Huvudmeny

Buss på Torö

Startat av Lars-Henrik Larsson, 13 oktober 2007, 16:55:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

Toröbussen har nått sitt mål, allra längst ned på SL-kartan. Bilden är tagen i juni 1973 - tyvärr inte bästa kvalitet.

Mikael T Nilsson

En Scania CF på linje 852, trevligt! De tre sista CF:arna Ösmo hade var enligt mina anteckningar 6121-6123 i början av 80-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristofer

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:36:30 PM
En Scania CF på linje 852, trevligt! De tre sista CF:arna Ösmo hade var enligt mina anteckningar 6121-6123 i början av 80-talet.

Nu har jag visst glömt minnet hemma, men hade man verkligen utvidgat 800-serien till Nynäshamn redan i juni 1973? Jag hade för mig att det var på hösten samma år, i samband med att pendeltågstrafiken kom dit, som man bytte nummerserie.

Och i så fall kör bussen på en 700-linje, vars nummer jag inte heller minns...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ingwar Åfeldt

Mycket trevlig bild från Ankarudden! Så vitt jag kan se skedde byte av linjenumren i 700-serien till 800-serien i Juni 1973. Till Torö gick linje 735. Enligt mina anteckningar för Juni 1973 körde jag linjerna 731, 732, 737, 740 (jag var placerad i Ösmo) fram t o m den fredagen den 15/6. Sedan hade jag semester resten av Juni och första dagen efter semestern, den 2/7, körde jag linje 852 vilket är just linjen mellan Nynäshamn och Torö. 1973 var Ösmo ett utpräglat CF-garage. Vi hade normalt 2 H46-vagnar och resten var CF.

M v h
Ingwar

Kristofer

Då kan vi alltså inte få svar på ifall det står 735 eller 852 på bussen så länge vi inte vet när i juni bilden är tagen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Björn Forslund

Hej
Intressant!
Eftersom jag bor vid Älgviken, där Toröbussen vände (fram till -67?) vill jag gärna veta mera. Gick Torövägen intill vår gamla affär vid Älgviken då, eller hade man flyttat vägen söderut till nuvarade läge? Gamla vägen gick i princip rakt ner från bron över järnvägen. En stump finns kvar på vår tomt.
F ö , på lördag kör vi en liten utfärd till Torö/Ankarudden med fd BSS 16, SL H41 4558 (Scania CF110 -68)
/Björn

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 oktober 2007, 11:30:14 AM
Hej
Intressant!
Eftersom jag bor vid Älgviken, där Toröbussen vände (fram till -67?) vill jag gärna veta mera. Gick Torövägen intill vår gamla affär vid Älgviken då, eller hade man flyttat vägen söderut till nuvarade läge? Gamla vägen gick i princip rakt ner från bron över järnvägen. En stump finns kvar på vår tomt.
F ö , på lördag kör vi en liten utfärd till Torö/Ankarudden med fd BSS 16, SL H41 4558 (Scania CF110 -68)
/Björn

Hej!
1973 gick Torövägen i det läge den har i dag, från Torö sten till Norsbol, med ett undantag. Mindre än en kilometer från Torö sten vek den av till höger och kom sedan fram till sin nuvarande sträckning igen där raksträckan till Trasthammar börjar. Det är ganska igenvuxet där vägen gick så det kan vara svårt att se den.

Det fanns ett bussgarage ute vid Ankarudden som användes fram till sent 60-tal (vill jag minnas). Det är möjligt att det slopades vid högertrafikomläggningen 1967.

Om det inte vore så förbenat långt till Älgviken härifrån så skulle jag tigga en plats på gamla (fina) BSS 16 på lördag.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Hej
Om Gullmarsplan är lite närmare kör vi på söndagen den 21/10 en större utfärd med hela tre BSS/BSBV-vagnar, påstigning vid GUP (800-terminalen) kl 11:00, för en sväng på stan, sedan möjlighet att påstiga även vid Slussen (400-terminalen) kl 12:30, sedan blir det en tur ut på Värmdölandet.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2007, 11:21:24 AM
Hej
Om Gullmarsplan är lite närmare kör vi på söndagen den 21/10 en större utfärd med hela tre BSS/BSBV-vagnar, påstigning vid GUP (800-terminalen) kl 11:00, för en sväng på stan, sedan möjlighet att påstiga även vid Slussen (400-terminalen) kl 12:30, sedan blir det en tur ut på Värmdölandet.

Då det är lite för många mil för mig att åka, hoppas jag att det följer med någon glad fotograf på turen. Det skulle vara kul att se bilder med alla tre gula bussar, helst på samma bild.  :)