Bildgåta - Var befinner jag mig?

Startat av Jacob, 10 maj 2012, 00:30:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Ja, som rubriken lyder, var befinner jag mig, eller rättare sagt, var ligger "skjulet"?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Stefan Lindberg

Jag brukar vara ganska bra på att identifiera platser men har man inte själv sett detta skjulet så blir det nog svårt.
Dessutom så är ju Sverige ganska stort så det lär ju ta några veckor att detaljstudera Google Maps  ;)

Jag chansar dock på att det ligger någonstans sydväst om Uppsala ::)

JB

virtual1

En bildgåta bör väl innehålla nåt som folk kan relatera omgivningen till, men det går ju inte i det här fallet, du kunde ju lika gärna lagt ut en bild på en villa nånstans i sverige och fråga var den ligger...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 13 maj 2012, 14:50:43 PM
En bildgåta bör väl innehålla nåt som folk kan relatera omgivningen till, men det går ju inte i det här fallet, du kunde ju lika gärna lagt ut en bild på en villa nånstans i sverige och fråga var den ligger...

Ja, en ledtråd hör till om det ska kallas för en gåta. Utan ledtrådar går det ju inte att lista ut svaret utan egen lokalkännedom.

Jacob

Ledtråden är Cello. Gröna stadsbussar och en kärnkraftslinje trafikerar vägen bredvid ängen.

Kan det vara till hjälp?

//Jacob

Mats Karlsson

OK, då tror jag att jag vet! Skjulet ligger öster om Hugo Alfvéns väg i höjd med Brf Cellisten på Cellovägen, dvs i Uppsala. Åkte förbi här för några år sedan.

Jacob

Alldeles riktigt! Här är skjulet utpekat på karta:

http://kartor.eniro.se/m/97nWz

//Jacob

Mats Karlsson

Av ren nyfikenhet: - vad har detta skjul använts till? Vet Du något om det, Jacob?

Jacob

Nej, jag blev förvånad när jag såg det mitt på ängen, så jag överlåter frågan till någon annan uppsalabo på forumet :)

//Jacob

Stefan Lindberg

Då var jag ju inne på rätt spår när jag chansade på Sydväst om Uppsala  8)

Jacob

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 17 maj 2012, 07:57:02 AM
Då var jag ju inne på rätt spår när jag chansade på Sydväst om Uppsala  8)

Det var du :D

//Jacob

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 16 maj 2012, 10:09:21 AM
Ledtråden är Cello. Gröna stadsbussar och en kärnkraftslinje trafikerar vägen bredvid ängen.

Kan det vara till hjälp?

Men ska inte sådana ledtrådar synas i själva bilderna för att det ska räknas som en riktig bildgåta?

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2012, 12:39:01 PM
Men ska inte sådana ledtrådar synas i själva bilderna för att det ska räknas som en riktig bildgåta?

På första bilden ser man vägen där 751 och 11 går. Kalla gåtan vad du vill, men jag tänker kalla den för bildgåta.

//Jacob

Mats Karlsson

Det är alltid roligt att få fundera lite över var en bild är tagen, oavsett ledtrådar. Om det sedan heter bildgåta eller något annat kvittar. Huvudsaken är man har roligt och det hade jag!