Hur var det nu med kontroll?

Startat av Jacob, 09 maj 2012, 21:03:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Idag gick jag till hållplats Ekonomikum i Uppsala för att ta  bussen in till stan. En G4S-bil står med orangeblink på och två kontrollanter står och blockerar busskuren så att killen där inne inte kan ta sig ut. De håller kvar honom tills polis kommer till platsen. När polisen kommer säger de att man är tvungen att ha legitimation med sig när man åker buss, samt att man är skyldig att visa upp den för kontrollanterna. Killens mobil var tydligen död och han kunde inte uppvisa biljett. Polisen visiterade honom och hittade hans pass. Han skrev på kontrollavgiften och skulle överklaga imorgon genom att skicka in sin biljett när han laddat telefonen, för av de tre numren som stod i hans namn och på det nummer han uppgav tillhörde honom fick ingen träff i ULs register.

Men hur var det nu. Får kontrollanter verkligen hålla kvar passagerare?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Hehe, denna person är i alla fall för mig känd som sms-fuskare.

Kanske fick sig en minnesbeta, men men det lär ju visa sig.

//Niclas

Nico

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 21:03:58 PMMen hur var det nu. Får kontrollanter verkligen hålla kvar passagerare?

Har i lite svårt att inse vitsen med denna typ av trådar då det inte är vår sak att vare sig döma eller fördöma. Här beror det väl annars dels på vad kontrollanterna har för förordnande i grund (det kan ju vara så att de t.ex. är ordningsvakter) och sedan dels på vad som i sak har inträffat och lett fram till ett ingripande.

I det här fallet har väl inte någon av oss varit begåvad med en direkt insikt i vad som föregått det hela så att säga vad som är rät eller fel blir nog ganska svårt. Polisen verkar dock inte ha haft några uppenbara synpunkter varför man rent generellt får utgå ifrån att det hela har hanterats korrekt i sak.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Anledningen till att jag frågade här var ju för att någon skrev i tråden om biljettkontrollen i Göteborg att kontrollanterna inte fick hålla kvar passagerare. MEN ULs kontrollanter är ju väktare och det kanske inte Göteborgs är?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Är inte närmare insatt i vilket som är vad, men att vara kontrollant av färdbevis är ju bara en funktion och det beror nog helt riktigt på vad det är för yrkesgrupp som utför den. Oavsett vad så är det sedan upp till polis och ev. åklagare att beivra en insats som inte varit behörig eller befogad. I grund är det dock ganska meningslöst från vår horisont att sitta och försöka att värdera detta utan då är det bättre att bara släppa det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olof Lagerkvist

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 22:56:56 PM
Anledningen till att jag frågade här var ju för att någon skrev i tråden om biljettkontrollen i Göteborg att kontrollanterna inte fick hålla kvar passagerare. MEN ULs kontrollanter är ju väktare och det kanske inte Göteborgs är?

Om det är frågan om en resenär som begått ett brott där det finns fängelse i brottets straffskala, då kan vem somhelst kvarhålla personen i väntan på polis. Då spelar det ingen roll vilken typ av funktion eller tjänst biljettkontrollanten har eftersom det alltså inte behövs några befogenheter utöver vad vem somhelst har.

Såvitt jag vet är de brott det brukar röra sig om i de här fallen endera "bedrägligt beteende" eller "urkundsförfalskning". Båda har fängelse i straffskalan. Anmälan om urkundsförfalskning brukar det bli om kontrollanten t ex upptäcker en falsk SMS-biljett eller falska intyg av olika slag, annars brukar det anses vara bedrägligt beteende.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Kristian

Det jag reagerar på är påståendet att "man är tvungen att ha med sig legitimation när man åker buss". Det lät underligt. ??? Och visst är det väl bara färdbevis man är skyldig att kunna visa upp för kontrollanter?

Björn Ax

Citat från: Kristian skrivet 10 maj 2012, 01:11:26 AM
Det jag reagerar på är påståendet att "man är tvungen att ha med sig legitimation när man åker buss". Det lät underligt. ??? Och visst är det väl bara färdbevis man är skyldig att kunna visa upp för kontrollanter?

Nej om du åker på ungdomsbiljett är du också skyldig att kunna uppvisa legitimation för att styrka att du har rätt att åka på just ungdomsbiljett.

Som sagt före mig så faller detta in under bedrägligt beteende och då får man kvarhålla personen till polisen kommer på plats.

tågluffaren

Citat från: Jacob skrivet 09 maj 2012, 22:56:56 PM

//Jacob

Är de väktare eller är de bara anställda av G4S?

Och väktare har inga befogenheter mer än du och jag.

Kristian

Citat från: Björn Ax skrivet 10 maj 2012, 01:53:28 AM
Nej om du åker på ungdomsbiljett är du också skyldig att kunna uppvisa legitimation för att styrka att du har rätt att åka på just ungdomsbiljett.

Som sagt före mig så faller detta in under bedrägligt beteende och då får man kvarhålla personen till polisen kommer på plats.
Aha, det gäller bara vid ungdomsbiljetter (och pensionärsditon också?) alltså. Tack för klargörandet. :)

lil-sis

Yes, gamlingarna med Seniorkort blir också tillfrågade om legitimation av kontrollanterna (i bland i alla fall)  ;D

lil-sis

Citat från: tågluffaren skrivet 10 maj 2012, 09:56:02 AM
Är de väktare eller är de bara anställda av G4S?

Och väktare har inga befogenheter mer än du och jag.

De är allraminst väktare, de som kontrollerar biljetter hos UL via G4S.

Om ngn dessutom är ordningsvakt med förordnande från polisen vet jag inte.

Men det är som sagt av sekundär betydelse eftersom vem som helst får kvarhålla personer i just det här avseendet. Dessutom brukar de som "bråkar" själva vilja att man ringer polisen...