Huvudmeny

Linje 39 dras in

Startat av Wetjo, 09 maj 2012, 07:36:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

P.Ek

Besvikna bybor, men glada kommentarer... själv tycker jag det är lite onödigt, de kan väl köra med billiga minibussar på telefonbeställning?

MrH

Först bjuder jag på en länk till Dalademokraten som var före med sin publicering, nämligen redan i måndags. Då var det folket i Lamborn som det gällde, lika ilskna dem.
Bussen på bilden framförs för övrigt av undertecknad  :)

http://www.dalademokraten.se/Falun/Bussturer-till--Falun-laggs-ned-/

Sedan vill jag förtydliga lite. Linjen dras inte in helt, det är den dagliga godsbussturen Edsbyn-Falun-Edsbyn som tyvärr försvinner. Fredags- och söndagsturerna (med vanlig buss) fortsätter liksom tidigare för att möjliggöra veckopendling. Nobina kör fredagskvällarna för Dalatrafiks räkning medan KR Trafik kör söndagsturen för X-Trafik och vi accepterar fortfarande varandras biljetter.

Anledningen till att godsbussturen försvinner är att Bussgods Gävleborgs nya ägare valt att dra sig och då linjen finansierats av Bussgods så ser inte X-Trafik någon poäng med att driva linjen vidare för de två-tre personer som det snittar på per dag på Gävleborgssidan (kan inte det exakta snittet). Att det sedan kliver på ett hyfsat stort antal på Dalasidan, särskilt från Enviken och in mot Falun är en annan sak. Huruvida man diskuterat detta mellan huvudmännen innan beslutet togs att lägga ner turen vet jag inte.

Vi som kör tycker det är trist att linjen försvinner, det innebär troligen också nedskärningar på personalsidan  :( Även om godset försvinner  så kunde linjen få vara kvar med vanlig buss då det trots allt är en viktig förbindelse för många, även om inte alla åker varje dag. Kanske har man inte haft rätt "deal" huvudmännen emellan, med rätt prissättning och ersättning mellan huvudmännen för de faktiskt resande så kanske det kunnat se annorlunda ut, vad vet jag....

/MrH 

1896

Hade en tidtabell från Wasatrafik år -75, då körde man linjen kl 05.30 från Borlänge upp till Edsbyn - Bollnäs, där omloppet hade skolturer under dagen, för att köra retur kl 15.30 med ankomst Borlänge vid 18.30 snåret. Alltså måste det vid denna tidpunkt ha funnits ett behov av resande åt det andra hållet, förmodligen skolelever då. Dessutom hade väl Wasatrafik aldrig någon depå i Borlänge vid denna tidpunkt, så troligen gick bussen tom från och till Falun.  :)

1896

Mer om detta, kommentarerna är dock lite kritiska: "-du bor på landsbygden, skyll dig själv."

www.dt.se/nyheter/falun/1.4911346-diabetessjuka-laila-vill-ha-bussen-tillbaka

Finns väl en social aspekt på det där, för gamla och ensamma människor är det väl dagens höjdpunkt när dom kan ta bussen in till staden och träffa andra människor, speciellt då på bussen, där dom träffar likasinnade.