En mas i Masmo

Startat av Mr G, 07 maj 2012, 11:45:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En W-registrerad Ford Taunus passerar en H34 Leyland på det som en gång i tiden var den gamla riksettan. På den här tiden hette området Vårby, men jag har en känsla av att det idag istället kallas för Masmo, eftersom tunnelbanestationen med samma namn ligger strax intill.
吉先生

Robban

Ojojoj jag trycker så hårt på "Gillaknappen" som det bara går just nu.  ;D

Varför är topptavlan tom?? ny hållplats eller var det så förr i världen? Nån kanske har ett svar?   Max W??
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Mattias

Citat från: Mr G skrivet 07 maj 2012, 11:45:08 AM

En W-registrerad Ford Taunus passerar en H34 Leyland på det som en gång i tiden var den gamla riksettan. På den här tiden hette området Vårby, men jag har en känsla av att det idag istället kallas för Masmo, eftersom tunnelbanestationen med samma namn ligger strax intill.
Den observante alternativt notoriskt påläste ser att denna variant av Ford Taunus delar något gemensamt med CR 76/110 samt vissa CR 111.  Det känns lite overkill att skriva:"Vad?" men gör det ändå 8).

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

JDS

Citat från: Robban skrivet 07 maj 2012, 21:24:52 PM
Ojojoj jag trycker så hårt på "Gillaknappen" som det bara går just nu.  ;D

Varför är topptavlan tom?? ny hållplats eller var det så förr i världen? Nån kanske har ett svar?   Max W??

Tja, ett svar kan man alltid få, om det sedan är rätt svar är en annan femma!  ;D

Gissar att bilden är tagen 1972; detta år förlängdes tunnelbanan till Fittja, vilket rimligen föranledde vissa ändringar av linjenätet. Så den tomma tavlan är kanske sviterna av dessa ändringar eller eventuellt förberedelserna för dem. Eftersom det sitter många tidtabeller på stolpen så gissar jag att omläggningen ännu inte har ägt rum, men är nära förestående, och tavlan är kanske tillfällig medan skyltverkstan framställer en ny!

JDS

Citat från: Mattias skrivet 08 maj 2012, 00:07:53 AM
Den observante alternativt notoriskt påläste ser att denna variant av Ford Taunus delar något gemensamt med CR 76/110 samt vissa CR 111.  Det känns lite overkill att skriva:"Vad?" men gör det ändå 8).

//M

Strålkastarna!

Gunnar D

Citat från: JDS skrivet 08 maj 2012, 00:28:58 AM
Gissar att bilden är tagen 1972; detta år förlängdes tunnelbanan till Fittja, vilket rimligen föranledde vissa ändringar av linjenätet. Så den tomma tavlan är kanske sviterna av dessa ändringar eller eventuellt förberedelserna för dem. Eftersom det sitter många tidtabeller på stolpen så gissar jag att omläggningen ännu inte har ägt rum, men är nära förestående, och tavlan är kanske tillfällig medan skyltverkstan framställer en ny!

Bilden är väl från juni/juli 1972 och T-baneförlängning/busslinjeomläggningar ägde väl rum fr.o.m. 1 okt 1972 vill jag minnas. En tom topptavla kunde förekomma temporärt/vid många linjer etc.

/Gunnar

Mr G

Tomma topptavlor förekom väl knappast i det ursprungliga SS-området fram till 60-talets slut. När landsbygdstrafiken integrerades i SL-trafiken påbörjades ett jättearbete med att ersätta hela floran av olika topptavlor med en enhetlig tavla av SL-modell. Då började också tomma topptavlor att placeras ut, i första hand i "länet", men snart kunde de också ses i det gamla SL-området. Minns jag rätt var det ingen ovanlig syn att se en tom topptavla när man tog sig utanför stadsgränsen. Innanför stadsgränsen var det nog mer strikt, men jag tror att topptavlor som tidigare skruvats ned och flyttats vid t ex en tillfällig trafikomläggning, nu istället blev övertäckta med plast, och en tom topptavla istället placerades ut tillfälligt på en "mobil" stolpe.

Detta är min minnesbild, jag tror att Max som är Buss-snacks expert på området, kan ha en del att tillägga.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 08 maj 2012, 10:42:51 AM
När landsbygdstrafiken integrerades i SL-trafiken påbörjades ett jättearbete med att ersätta hela floran av olika topptavlor med en enhetlig tavla av SL-modell. Då började också tomma topptavlor att placeras ut, i första hand i "länet", men snart kunde de också ses i det gamla SL-området. Minns jag rätt var det ingen ovanlig syn att se en tom topptavla när man tog sig utanför stadsgränsen.

Den tomma topptavlan på bilden (en likadan fanns bl.a. vid Huddinge Centrum) var också en motsvarighet till de klassiska SJ-topptavlorna i plåt och de mindre klassiska efterföljarna i plast från 60-talet. I de av SL 1969 övertagna SJ billinjegrupperna levde de gamla rutinerna delvis kvar en tid. Ingen inställsamhet här med linjeinfo på topptavla!

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr G skrivet 07 maj 2012, 11:45:08 AM
Mycket snygg bild. Bara att hålla med de andra  :)
"Gamla riksettan", skriver du. Men var precis befinner vi oss? Jag får inte ihop det riktigt  ???

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 09 maj 2012, 08:58:42 AM
"Gamla riksettan", skriver du. Men var precis befinner vi oss? Jag får inte ihop det riktigt  ???

HJP

Det måste väl vara "Vårby C" dvs korsningen Glömstavägen/"Fittja Broväg" där bussen står på den sistnämnda vars namn jag är osäker på. "Vårbykiosken" fanns där. Bussen står i riktning mot Fruängen och skall snart svänga vänster och vidare förbi OBS. Höghusen i Fittja skymtar över bussens tak.

/GUnnar

Mr G

Vårby C låter pretentiöst, för fanns det något mer än en kiosk där? Hette det verkligen Vårby C? Platsen har i alla fall Gunnar med lätthet identifierat. Vägens namn minns jag inte längre, men jag tycker faktiskt att Gamla Södertäljevägen hade passat.
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 09 maj 2012, 17:48:47 PM
Det måste väl vara "Vårby C" dvs korsningen Glömstavägen/"Fittja Broväg" där bussen står på den sistnämnda vars namn jag är osäker på. "Vårbykiosken" fanns där. Bussen står i riktning mot Fruängen och skall snart svänga vänster och vidare förbi OBS. Höghusen i Fittja skymtar över bussens tak.

/GUnnar
Tack, då är jag med  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 09 maj 2012, 18:26:18 PM
Vårby C låter pretentiöst, för fanns det något mer än en kiosk där? Hette det verkligen Vårby C? Platsen har i alla fall Gunnar med lätthet identifierat. Vägens namn minns jag inte längre, men jag tycker faktiskt att Gamla Södertäljevägen hade passat.

Enl SL taxematris "Enkla biljetter linje 707 Fruängen-Vårby-Slagsta skola 1 okt 1971" hette hpl "Vårby Centrum" vilket jag avsåg (inte Central ;)). Enkel bilj till Fruängen kostade 1,60 kr f.ö.
Jag hittar ingen gammal karta nu men detta är Huddinge kommun så möjligen "Gamla Stockholmsvägen" men jag tror inte det. Någon kanske vet?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 09 maj 2012, 18:26:18 PM
Vägens namn minns jag inte längre, men jag tycker faktiskt att Gamla Södertäljevägen hade passat.

Den hette/heter Botkyrkavägen har nu jag fått belagt.

/Gunnar