Ersättningsbussar i Trollhättan den 6 maj 2012, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 maj 2012, 11:21:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det har varit ett planerat trafikavbrott på järnvägen Göteborg-Trollhättan i helgen och många ersättningsbussar har behövts för att ersätta tågen. Det var första gången som nya delen av Nils Ericsonsterminalen, NET 2, användes för ersättningsbussar från Göteborg i större skala och det fungerade alldeles utmärkt. Väl skyltat och bra information samt en trafikledare från trafikledningen ute på plats liksom en informatör från Västtrafik. Det verkar faktiskt som om Göteborg till sist har fått en bra lösning på problemet med varifrån ersättningsbussar skall gå.

Dock var det vara Västtågens och NSB:s ersättningsbussar som gick från terminalen. SJ:s bussar gick från parkeringen vid Shell-macken. Enligt uppgift hade SJ inte hunnit få klart sitt avtal om att använda NET 2. Vi får väl hoppas att det blir klart till sommarens fem veckor långa avstängning. Det är ju inte bra att bussarna går från olika platser och plats kan säkert trollas fram  vid NET 2. SJ kör ju inte på samma tider som NSB/Tågkompaniet. Dessutom är det betydligt säkrare att använde terminalen.

Efter ett snabbt besök vid NET 2 för att kunna konstatera att det fungerade för våra - alltså Tågkompaniets - bussar satte jag mig i bilen och åkte till Trollhättan. Vägarbetena söder om Älvängen börjar närma sig sitt färdigställande men sedan är det riktigt illa: Omledningar och en massa chikaner. Körtiden Göteborg-Trollhättan blir 65-70 minuter om trafiken flyter och man ligger i (vilket inte är samma som att överskrida hastighetsgränserna). Innan arbetena började gick det köra på 60 minuter.

I Trollhättan vimlade det av ersättningsbussar för Västtågen, NSB/Tågkompaniet och SJ.

BYD524. Sandarna Transporter körde för Västtågen 13.35 mot Vänersborg.


ASP361. Klockan 14.30 körde Jörlanda Buss för Västtågen till Göteborg.


UDU992. Nettbuss Transfer körde för Tågkompaniet klockan 12.10 från Göteborg som en av sex beställda bussar, varav fyra behövdes. Den återvände sedan tom till Göteborg efter det konstaterats att den inte behövdes för tåget 16.14. I stället fick den gå tillbaka från Göteborg 17.10.


CFU128. Ellös Buss först ut av de bussar som körde för SJ klockan 15.10 som ersättning för tåget från Karlstad. Bussen har god erfarenhet av tågersättningar, då den tidigare tillhörde Señor Svensson.


CPB283, BWL950 och BFY314 från Sohlberg Buss i Skene gick också för SJ till Göteborg 15.10.






SWJ283. Stigenbuss skulle också ha kört till Göteborg 15.10 men behövdes inte och fick därför stå kvar som standby. Vid 18-tiden fick den gå till Karlstad, sedan tåget missat att vänta in sista bussen från Göteborg och det misslyckades att stoppa det i Öxnered för att vänta på bussen där.


Fortsättning följer.