SL H24 5449 med förbättrad skyltning

Startat av Gunnar D, 06 maj 2012, 09:58:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Här har den tidigare visade 5449 fått bokstavsrullen ersatt med en entalsrulle samt återfått den ursprungliga tio- och hundratalsrullen. Nu fanns möjlighet att skylta 1-1999 fram vilket torde täckt de flesta behov. Bak- resp sidoskyltningen däremot var det väl lite si o så med. Notera även att en nedre backspegel har tillkommit. Fittja i aug 1974.

Mvh Gunnar

Mr G

Fast det ser inte snyggt ut. Sjuan har hamnat för långt ifrån tvåan. Jämför skyltningen med 16H, så ser man att tiotalssiffran (nu hundratals) ska sitta tätt intill entalssiffran. Så jag funderar om den här vagnen kanske har en 1-9-rulle som hundratalsrulle, och inte 1-19. Eller är alla rullarna utbytta?

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 06 maj 2012, 11:24:03 AM
Fast det ser inte snyggt ut. Sjuan har hamnat för långt ifrån tvåan. Jämför skyltningen med 16H, så ser man att tiotalssiffran (nu hundratals) ska sitta tätt intill entalssiffran.

Jag förstår vad du menar men var det inte så det var i original? Jag minns såväl när jag såg en H24 ffg (om några månader är det 50 år sedan!) att jag tyckte att siffrorna var spretiga och satt långt ifrån varandra. Något som sedan förbättrades på H30. Även om det är snyggare på din bild så misstänker jag att den tio/hundratalsrullen inte är original. Jfr gärna med denna H24:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50721.msg369119#msg369119

/Gunnar

Mr G

Jo du har säkert rätt. Det är 16H som är annorlunda. Och då frågar man sig varför den är annorlunda, och tydligen ändå inte kan skylta 716. Hade de rullarna varit original skulle det varit en glugg mellan 1:an och 6:an. Varför är den ändrad, men kan ändå inte skylta 716? Kan vagnen ha mellanlandat i någon annan hall?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 06 maj 2012, 14:22:42 PM
Jo du har säkert rätt. Det är 16H som är annorlunda. Och då frågar man sig varför den är annorlunda, och tydligen ändå inte kan skylta 716. Hade de rullarna varit original skulle det varit en glugg mellan 1:an och 6:an. Varför är den ändrad, men kan ändå inte skylta 716? Kan vagnen ha mellanlandat i någon annan hall?

Eller om det helt enkelt är så att på din bild har den nyss fått den nya 7x rullen men att föraren ej kände till det och därför skyltat 16. Påminner inte typsnittet på 1:an om det på 71 på min bild från 1973?

/Gunnar

AGR

En reprisbild på H30 5594 skyltad med 4 st siffror. Den sista H30 med snibb tror jag.
Mvh AGR