Fler städer med "ungdomsbiljetter" (för 20-25 åringar)?

Startat av Jessika, 13 oktober 2007, 10:44:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Fjant, kör på halv biljett i hela landet tills barnen fyller 18 år, då vet barnen att dom är vuxna sedan....

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 15:15:43 PM
Vad säger du? Skulle Länstrafiken i Lycksele ha informerat för lite? Det kan jag aldrig tänka mig!  ::)  För varför ska man informera resenärerna på något sätt (direktreklam eller i tidtabellen) när man kan förvänta sig att alla bussförare kan meddela alla resenärer, och det helt gratis! :(

Fast det var ju en annons i VK igår, men... Jag tycker den är liiiite rörig.... :o Den lär ju knappast få något pris för årets bästa annons precis. Där framgår i alla fall vilka tio kort man kan betala med. Fast det står ju fortfarande inte att det även funkar ombord. Man skulle ju kunna tro att det är t.ex. när man köper ett kort på Vasaplan.
/Jessika


Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2007, 17:11:54 PM
Fjant, kör på halv biljett i hela landet tills barnen fyller 18 år, då vet barnen att dom är vuxna sedan....

Eller vuxentaxa för alla när det gäller kontanta enkelbiljetter, men två-tre olika ålderstaxor på förköp.
2003-04 sålde man ju väldigt sällan enkelbiljetter i SL-land, utan 90% hade remsor, iaf på landsbygden.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 oktober 2007, 17:46:32 PM
Fast det var ju en annons i VK igår, men... Jag tycker den är liiiite rörig.... :o Den lär ju knappast få något pris för årets bästa annons precis. Där framgår i alla fall vilka tio kort man kan betala med. Fast det står ju fortfarande inte att det även funkar ombord. Man skulle ju kunna tro att det är t.ex. när man köper ett kort på Vasaplan.
/Jessika

Intressant att det står Barn 7-19 i annonsen, men 7-20 i tidtabellen.  :P
Texten: "Vi tar bankkort på alla bussar, och föredrar det före kontanter" har jag tyvärr aldrig sett uttalas från Lycksele.
Det är väldigt många i Umeå som inte ens vet att man kan betala alla typ av betalningar med bankkort ombord.

Jessika

Men däremot står det ju tydligt skyltat ombord att man inte vill ha 500-kronorssedlar och det är ju bra att veta att man hellre ska ta med några rör med enkronor när man ska köpa sitt månadskort. ;)
/Jessika

Axel

Citat från: Jessika skrivet 14 oktober 2007, 14:37:24 PM
Jag måste säga att jag skulle bli förvånad om någon överhuvudtaget betalar med kort. ??? Det står inte en rad om att man kan betala med t.ex. Visakort i den nya tidtabellen och det är väl knappt skyltat om det ombord heller? På flygbussen finns i alla fall ingen info om det. Jag har faktiskt bara lyckats betala med kort en gång på flygbussen, för ofta är chaffisarna lite för snabba att trycka fram biljetten - och då blir det till att leta kontanter istället.
/Jessika

Men inte ska du behöva betala kontant bara för att föraren av rutin slår in en kontantbiljett. Det är väl du, inte föraren som bestämmer hur du vill betala.
I en riktigt bussförarutbildning måste väl ingå hur man "slår back" i maskin.

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 15:15:43 PM
En annan sak. Detta är åldersgrupperna idag enligt den nya tidtabellen:
7-20 år = Barn
20-25 = Ungdom
26 och uppåt = Vuxen
Följdfråga: Är du barn eller ungdom då du är exakt 20?

Så här står det på webben: "Barn från 7 år till den dag du fyller 20 år. Ungdomsbiljett från den dag du fyller 20 till den dag du fyller 26 år." Så den enda oklarheten är väl egentligen vad man betalar för biljettpris på sin 20-årsdag? ??? ;D
/Jessika

Ersa

Citat från: Axel skrivet 14 oktober 2007, 22:34:50 PM
Men inte ska du behöva betala kontant bara för att föraren av rutin slår in en kontantbiljett. Det är väl du, inte föraren som bestämmer hur du vill betala.
I en riktigt bussförarutbildning måste väl ingå hur man "slår back" i maskin.

Det är inga problem alls att makulera en kontant flygbiljett, eller att spara den till nästa kontantbetalande passagerare, i detta fall bakom Jessika i kön.

Lars

Hej

I Värmland är det massor av olika regler mellan län o tätort eftersom tätortstrafiken i de olika orterna inte ingår i VTAB mer än att VTAB upphandlar trafiken åt respektive kommun exklusive Karlstad

Länstaxan har Vuxen, Ungdom 20-25 och Skolungdom 6- 19 år

ArvikaVuxen 16 kr.
Skolungdom (6-19 år) 10 kr.
Ungdom (20-25 år) 14 kr.

Kristinehamn
Vuxen 16 kr.
Skolungdom (6-19 år) 10 kr.
Ungdom (20-25 år) 14 kr.

Säffle
Vuxen 18 kr.
Skolungdom (6-19 år) 11 kr.
Ungdom (20-25 år) 16 kr.

Även Torsby har numera tätortstrafik men vet inte deras priser


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 28 oktober 2007, 01:44:54 AM
Hej

I Värmland är det massor av olika regler mellan län o tätort eftersom tätortstrafiken i de olika orterna inte ingår i VTAB mer än att VTAB upphandlar trafiken åt respektive kommun exklusive Karlstad

Länstaxan har Vuxen, Ungdom 20-25 och Skolungdom 6- 19 år

ArvikaVuxen 16 kr.
Skolungdom (6-19 år) 10 kr.
Ungdom (20-25 år) 14 kr.

Kristinehamn
Vuxen 16 kr.
Skolungdom (6-19 år) 10 kr.
Ungdom (20-25 år) 14 kr.

Säffle
Vuxen 18 kr.
Skolungdom (6-19 år) 11 kr.
Ungdom (20-25 år) 16 kr.

Även Torsby har numera tätortstrafik men vet inte deras priser



Kan komplettera med Karlstad:
Vuxen 18 kr
Skolungdom (6-19 år) 11 kr
Ungdom (20-25 år) betalar samma pris som vuxen för kontantbiljetten men har rabatt på 14-dagars periodkort.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)