Roslagsvår

Startat av Mr G, 05 maj 2012, 10:20:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Det är maj, och året är 1972 tror jag. Det nya 50-kortet som innebär att fritidsresorna till Roslagens sommarstugor i princip blir gratis för många, har gjort att trycket på trafiken har ökat lavinartat. Ser ut som att t o m en Büssing har fått sättas ut för att förstärka trafiken.
吉先生

Rojje

Mums vilken trevlig bild!  :D

Peter Öden

Hej !

Vilken härlig nostalgibild, man får drömma sig tillbaka 40 år !!!

Mvh Peter Ö

Max W

På den tiden delade jag tjänsterum med en person som hade till uppgift bl.a. att rekrytera extrabussar och förare för "Roslagstrafiken" från Jarlaplan.
Jag minns nu inte säkert om det var till midsommarafton 1971 eller 1972 men det krävdes sammanlagt 17 extrabussar hämtade från Hornsberg, Bromma och Söderhallen för att klara trafiken.

Enna

Bussen till höger, som är start klar för charter resan,  har troligen Autokori Aura - kaross.
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Olle H

Jag tror att bussen till höger är VTAB 7987 med Ajokkikaross.
//Olle

K R

Citat från: Enna skrivet 05 maj 2012, 11:51:38 AM
Bussen till höger, som är start klar för charter resan,  har troligen Autokori Aura - kaross.
Citat från: Olle H skrivet 05 maj 2012, 13:19:33 PM
Jag tror att bussen till höger är VTAB 7987 med Ajokkikaross.
//Olle

Hej!

VTAB hade tre Autokoribussar i denna storleksklass:
Denna Scania BF110 från 1968 och två Volvo B58 från 1969. De var sinsemellan olika alla tre,
med tanke på sidofönstrens delning och utförande.
De blev hos SL littererade och numrerade H67 7986 (Scanian) och H86 7991 och 7992 (Volvovagnarna).
Ibland anges chassitypen på Scanian som Scania-Vabis BF76, kanske efter kontroll med den inne i bussen befintliga märkningen.
Detta är att att jämföra med de från BSBV och BSS övertagna turistbussarna H41 och H42, också från 1968,
som ibland anges som Scania CF110 och ibland som Scania-Vabis BF76.

En annan detalj som utmärkte denna Scania-Autokori var Fixlightblinkern ovanför främre hjulhuset.
Framträder på bilden i länken nedan, som presenterar bussen som "medverkande" i filmen "Eva - den utstötta" från 1969:

http://www.imcdb.org/vehicle_192368-Scania-BF-110-1968.html

mvh K R