Frågor angående viktiga egenskaper hos material i bussrattar

Startat av mgrimme, 04 maj 2012, 12:09:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mgrimme

Hej!

Vi är två studenter från KTH som skriver vårt kandidatarbete inom taktilitet och ergonomi i bussrattar. Nu skulle vi behöva er hjälp.

Vi har lite frågor som vi önskar att personer med erfarenhet som bussförare ska svara på.

1.       Vad skulle du säga är viktiga egenskaper hos materialet i ratten när du greppar ratten? Rangordna vilka attribut som är viktigast (1 är viktigast 5 är minst viktigt):

Komfort
Hårdhet
Fuktighet
Naturligt
Kvaliten
Lätt att torka av
Att den har önskvärd temperatur
Strukturen på ytan (slät/grov)
friktionen (glatt/strävt)

2.       Föredrar du att materialet känns:

Varmt eller kallt
Glatt eller strävt
Slätt eller grovt

3.       Är greppet på ratten bekvämt eller har du tänkt på något som kan förbättras?

Ni kan antingen svara här eller mejla till mgrimme@kth.se

Tack så jättemycket för er tid!

//Malin Sandström och Martina Grimme.

KG

Det absolut absolut viktigaste är att det finns tillräckligt med friktion mellan handen och ratten.
Volvos nya rattar är totalt värdelöst hala och man får pressa handen mot ratten väldigt hårt för att kunna ratta med en hand utan att halka.

mushkot

Citat från: KG skrivet 04 maj 2012, 16:43:59 PM
Det absolut absolut viktigaste är att det finns tillräckligt med friktion mellan handen och ratten.
Volvos nya rattar är totalt värdelöst hala och man får pressa handen mot ratten väldigt hårt för att kunna ratta med en hand utan att halka.
Håller absolut med här.

Nico

Inget dåligt ämne, tvärtom en sådan sak som tyvärr ofta glöms bort när man talar om förarnas arbetsmiljö. Misstänker dock att utgångspunkten är helt nya rattar? Mycket av det man skulle ha behov av försvinner dock ganska fort då rattar tyvärr är en förbrukningsvara som i många fall inte byts. Under ett pass kan man köra ett antal olika vagnar och stöta på det mesta. Man kan då säga att kvaliteten inte alltid är det bästa för en väl använd ratt i plastmaterial blir fort svampig, mjuk och äcklig och där skulle en ratt med bättre material nog inte vara fel, men frågan är hur mycket dyrare något sådant skulle bli i jämförelse med det som är standard idag.

1. Vad skulle du säga är viktiga egenskaper hos materialet i ratten när du greppar ratten? Rangordna vilka attribut som är viktigast (1 är viktigast 5 är minst viktigt):

Komfort -   5
Hårdhet -   4
Fuktighet - 2
Naturlighet - 4
Kvalité - 5
Lättskött - 4
Temperatur - 1
Ytstruktur - 4
Friktion/grepp - 4

2. Föredrar du att materialet känns:

Varmt eller kallt – Alltid trevligt om en ratt känns lite svalare, men materialet erhåller efter ett tag samma temperatur som lufttemperaturen i bussen så frågan är akademisk. Snarare borde man i så fall se till att ta fram material som inte blir stekhett i solgass och inte behöver en timme eller så för att tinas upp efter att vagnen stått parkerad ute en vinternatt.

Glatt eller strävt – Gärna lite strävt för bättre grepp, men inte överdrivet strävt då man ändå s.a.s. måste kunna låta rattkransen glida mellan fingrarna vid återgång efter större rattutslag etc.

Slätt eller grovt – Se ovan.

3. Är greppet på ratten bekvämt eller har du tänkt på något som kan förbättras?

En bra ratt är en del i en bra arbetsmiljö och det i sin tur blir ett incitament för att man ska trivas på jobbet. Vad gäller fordonsrattar så handlar mycket om materialet i sig och i vilken kontext det är tänkt att nyttjas. I en långfärdsbuss med få förare och andra ekonomiska förutsättningar så kan man nog ofta ha dyrare rattar (om så önskas och beställs) än i stadsbussar där det stora antalet förare som rattar dessa vagnar gör att rattarna ändå väldigt fort tappar sina positiva egenskaper. En icke utbytt ratt i säg en 10 år gammal stadsbuss är ofta bland det äckligaste man kan ta i varför det är en orsak till att många kör med handskar.

Mycket handlar sedan även om tycke och smak. Själv föredrar jag en ratt som har en mjuk och något sträv (greppvänlig) yta, men som samtidigt är relativt rigid i sin grundstruktur. Jag vill även gärna ha rattekrar då jag gärna håller tumgreppet kring dessa. Rattekrar försvinner dock mer och mer i takt med att säkerhetsrattar mm. införs, men det skulle kanske gå att göra en design som klarar både och. Det här är som sagt sedan mina åsikter, det finns säkert andra som tycker något annat så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peppen

Nu är väl inte jag en av de mest erfarna chaufförerna, körde bara buss och lastbil under ett år tid för ett antal år sedan, men jag lämnar ändå mina åsikter.

Jag anser att det ska vara slätt på ovansidan med ganska låg friktion, och undersidan ska vara vågig med fingergrepp. Den får inte vara för tunn, det ska vara precis lagom att fingrarna når runt när man greppar den. Materialet i ratten får inte vara det minsta mjukt, ju hårdare desto bättre. Däremot får det gärna vara lite svikt i materialet i navet och ekrarna.
Att det finns ekrar i ratten är viktigt men de verkar tyvärr försvinna på alla nyare bussar. Dels är de viktiga som tumstöd så att landsvägskörningen blir stabil och dels som ren säkerhetsdetalj så man kan reglera rattens returhastighet när man svänger.

mgrimme

Nico

Jag klistrar den här tråden ett tag och uppmanar även allmänt medlemmarna att bidra lite. Till syvende och sist så kan även en sådan här sak vara till nytta för förare på sikt så tveka inte att kanske komma med lite egna kommentarer till saken, antingen via mail/pm eller öppet i tråden. En kommentar behöver ju inte vara så omfattande, men ju fler som hör av sig desto bättre underlag. 

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

En buss brummar

En annan sak jag brukar komma i kontakt med gällande rattar är storleken. Många klagar på att scanias rattar (nya) är för små, personbilskatiga. I stora fordon föredrar många att ratten skall vara stor, där brukar Volvos rattar vara populära.

bjorn_k

Citat från: En buss brummar skrivet 07 maj 2012, 16:50:36 PM
En annan sak jag brukar komma i kontakt med gällande rattar är storleken. Många klagar på att scanias rattar (nya) är för små, personbilskatiga. I stora fordon föredrar många att ratten skall vara stor, där brukar Volvos rattar vara populära.
Personligen håller jag med där. Exempelvis VDL-ratten i Synergy är alldeles för liten enligt mig. Volvos nyaste är mer åt rätt håll, dock kanske lite för glatt yta på dessa. Där är volvos något äldre (svarta) bättre med hård kärna men mjukare mtrl runtom. Det får gärna vara fördjupningar för fingrarna på undersidan samt fyra eller tre
"ekrar" från navet. Bra också om rattcentrum även utgör en av "tutknapparna" dvs signalhornsknapp. Det är oftast dit (dvs mitten) man instinktivt för handen när det blir läge för tuta.

På ajFån

Blue

För mig är ekerställningen viktig, närmande längre sträckor så är det skönt att kunna hålla i en eker som omväxling.
Rattcentrumet ska vara platt så att man kan använda st som skrivplatta och således vill jag inte ha rutan där.
Bästa ratten sitter i Setras 300 serie. Lagom stor, platt centrum, ekrar i rätt vinkel och sist men inte minst klämmer för att fästa en vägbeskrivning eller ett kreditkort.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat från: Blue skrivet 08 maj 2012, 09:48:19 AM
Bästa ratten sitter i Setras 300 serie. Lagom stor, platt centrum, ekrar i rätt vinkel och sist men inte minst klämmer för att fästa en vägbeskrivning eller ett kreditkort.

Där måste jag hålla med. Synd att ratten blev mer "Mercedesanpassad" i 400-serien.
När det gäller storleken är den största ratten i Volvobussarna hemsk, och ger mig ryggvärk pga snedbelastning vid svängar. Jag når inte runt rattens överdel vid sväng helt enkelt, och fingrarna når inte heller rattknappar (t.ex för FM-radio) utan att ta bort hela handen från greppet. En ratt måste vara lagom stor, men hellre lite för liten än för stor. Styrservon får dessutom varken vara för över- eller underdimensionerad. Lagom är bäst, sa svensken. ;)

När det gäller Scania är deras rattar oftast bra, med undantaget att de aldrig går att dra nog nära sig. Jag måste alltså sitta med ryggstödet "kraftigt framåtlutat" för att jag ska nå ratten. Samt helt tömma stolen på luft för att få ner den till lagom höjd. Det gäller allt som Scania har tillverkat sedan OmniCityn kom kring 1998. Inkl OmniExpressen.

bjorn_k

Erik, vad tyckte du om ratten i 739x? Den är rätt stor, men bekväm enligt mig och som jag sitter när jag kör (dvs ganska högt och nära ratt och pedaler) Det enda felet med den ratten är som jag skrev tidigare, att ytan är lite för glatt för min smak.