Viteshot mot Keolis Nacka/Värmdö

Startat av Camilla, 03 maj 2012, 21:57:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla


Omnilasse

Citat från: Camilla skrivet 03 maj 2012, 21:57:04 PM
Läs mer i länken nedan om ni är intresserade.


http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Viteshot-mot-bussbolag---maste-minska-stressen/
Intressant, men vitesbeloppet i sig lär ju knappast bekymra Keolis. Då är nog SL:s viten betydligt mer kännbara. Finns säkert en del att göra åt tomkörningstiderna (det är ju trots allt första tjänstgöringspaketen som Keolis har gjort), eftersom man ändå skall klara rätt hög nivå på punktlighet enligt avtalet - men Slussen är ju ett problem, som man förstår att Glad inte är så glad över. Regleringstid på mer än 10-minuter börjar ju nästan bli ett logistiskt problem där i högtrafik, och då det tar relativt lång tid att "snurra runt" i terminalen, minskar ju inte heller det stressen, om man måste köra ett extravarv för att finna en uppställningsplats. Vad värre är är ju att en broöppning tar 5-8-minuter - som man då ändå måste ha som marginal - om än inte i högtrafik.

Och så finns det ändå folk som på fullt allvar menar att nya Slussenterminalen blir överdimensionerad...

Lars-Håkan_E

Nej det här är ju bara ett spel för galleriet, bara att betala och se glad ut och fortsätta som förut, många andra alternativ finns ju inte.

Företrädaren Nobina fick ju precis samma föreläggande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 03 maj 2012, 23:53:35 PM
Nej det här är ju bara ett spel för galleriet, bara att betala och se glad ut och fortsätta som förut, många andra alternativ finns ju inte.


Det är ju inte så bara att betala och fortsätta som förut. Arbetsmiljöverket lär följa upp detta och kräva allt högre vitesbelopp. Saken är ju inte ur världen i och med att vitet har betalats.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Vad har Keolis med detta att göra? De kör ju bara trafik åt SL på mark och terminaler som tillhör kommuner, landstingets och eventuellt även staten.
Fast arbetsmiljöverket och fackförbund kan väl bara utföra insatser mot arbetsgivare/bussföretag?. Men det blir så fel i detta fall, då det ju inte är Keolis som utformat och byggt Slussen. Det är ett rätt stelbent system vi har idag, där många ytterst ansvariga inte kan ställas till svars för t.ex dålig planering av infrastrukturen och givna förutsättningar.

På samma vis tar ingen ansvar över att Cityterminalen är så trång och underdimensionerad. Även där får man ju åka runt runt i 15-20 minuter ibland, innan man hittar en parkeringsplats.

Björn Lövdahl

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2012, 10:23:08 AM
Vad har Keolis med detta att göra? De kör ju bara trafik åt SL på mark och terminaler som tillhör kommuner, landstingets och eventuellt även staten.
Fast arbetsmiljöverket och fackförbund kan väl bara utföra insatser mot arbetsgivare/bussföretag?. Men det blir så fel i detta fall, då det ju inte är Keolis som utformat och byggt Slussen. Det är ett rätt stelbent system vi har idag, där många ytterst ansvariga inte kan ställas till svars för t.ex dålig planering av infrastrukturen och givna förutsättningar.

På samma vis tar ingen ansvar över att Cityterminalen är så trång och underdimensionerad. Även där får man ju åka runt runt i 15-20 minuter ibland, innan man hittar en parkeringsplats.

Lite OT men vad det gäller Cityterminalen så är väl parkeringarna på plattan i första hand till för dem som betalat och hyrt platser där?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se