Huvudmeny

oktantal ?

Startat av S Svensson, 03 maj 2012, 18:57:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Lite vårdslöst skrivs om oktantal. Exakt vad det är kanske är svårt att säga. I dag läste jag en insändare(GP?) om att dagens 95 oktan borde sänkas till 92. Detta skulle finnas i Danmark. Det finns ju svensk diesel som enbart (?) säljs i Sverige. En gång var det några som sade att tysk diesel var billigare och passade inte i Sverige.

Är det så att svenskt drivmedel (Brofjorden,tidigare BP och tidigare Koppartrans och Shell)skiljer sig så markant ifrån de bränslen som tillverkas av råolja utomlands.

KG

Svensk diesel är ju extra miljövänlig och extra "torr", den smörjer väldigt dåligt. Dessutom växer det alger i den om man får kondens i tanken.

sa0azs

Citat från: S Svensson skrivet 03 maj 2012, 18:57:00 PM
Lite vårdslöst skrivs om oktantal. Exakt vad det är kanske är svårt att säga. I dag läste jag en insändare(GP?) om att dagens 95 oktan borde sänkas till 92. Detta skulle finnas i Danmark. Det finns ju svensk diesel som enbart (?) säljs i Sverige. En gång var det några som sade att tysk diesel var billigare och passade inte i Sverige.

Är det så att svenskt drivmedel (Brofjorden,tidigare BP och tidigare Koppartrans och Shell)skiljer sig så markant ifrån de bränslen som tillverkas av råolja utomlands.

Bensinen är väl i stort sätt den samma, däremot skiljer sig dieseln.

Undrar varför insändarskribenten anser att man skall ha bensin med lägre oktantal? Kanske någon miljötomte som tror att lägre oktantal är bättre för miljön? Tyvärr är ju verkligheten en annan, högre oktantal ger effektivare motorer.

Andersson

Citat från: sa0azs skrivet 12 juni 2012, 12:10:16 PM
Bensinen är väl i stort sätt den samma, däremot skiljer sig dieseln.

Undrar varför insändarskribenten anser att man skall ha bensin med lägre oktantal? Kanske någon miljötomte som tror att lägre oktantal är bättre för miljön? Tyvärr är ju verkligheten en annan, högre oktantal ger effektivare motorer.

Garanterat nån miljötomte i farten.
Börjar ju även bli svårt att få tag på 98 oktan, mina bilar går sämre och vill ha ca 1 dl mer per mil med 95 oktan så det blir både dyrare och miljövidrigare att köra på 95.

pierrew

92oktan, näe ta inte hit de, har tankat de i Danmark just för att de va billigt, men de fick man äta upp sen när bilen drog mer bränsle och blev bra mycket slöare.

http://www.bilsweden.se/publikationer/aktuellt/vilka-bilar-kan-koras-pa-e10  ::)
Våra grannar i öster, Finländarna säger att bilarna blev ännu törstigare sen inblandningen av Etanol blev högre.

Min åsikt:
Global uppvärmning påskyndad av människan är bara en konspiration som forskare och stora företag rider på för att tjäna ännu mer pengar.
Skulle det ens säljas några nya bilar, microvågsugnar, kylskåp osv om inte tillverkarna kunde skryta med hur snälla dem är mot "naturen".
När människan sedan en dag har utrotat sig själva så kommer naturen fortsätta att ha sin gång, jorden snurra vidare runt solen med minimal påverkan av oss Homosapiens som bara vart en liten prick på universums tidslinje, det är inte naturen som skadas utan det är vi som art, men så låter det aldrig utan de är som sagt naturen vi ska va rädda om  ;)
Självklart ska vi dock vara på våran vakt med vad vi släpper ut, det kommer slå tillbaka på oss, men just själva uppvärmningen är bara humbug.

Jobergg

Citat från: Andersson skrivet 12 juni 2012, 15:51:51 PMMina bilar går sämre och vill ha ca 1 dl mer per mil med 95 oktan så det blir både dyrare och miljövidrigare att köra på 95.

Samma skit med RME, det tankar vi på jobbet men nu har det varit slut så vi har fått tanka vanlig diesel istället, i vanliga fall kommer jag runt 65 mil på RME innan tanklampan lyser men nu med riktig diesel körde jag 88 mil och då var mätaren bara nere på 1/4 tank, dessutom blev det helt annan körbarhet och ork i motorn.
Ska se vad skillnaden i förbrukning blir vid nästa tankning!

Danne B.

Citat från: Jobergg skrivet 13 juni 2012, 21:30:33 PM
Samma skit med RME, det tankar vi på jobbet men nu har det varit slut så vi har fått tanka vanlig diesel istället, i vanliga fall kommer jag runt 65 mil på RME innan tanklampan lyser men nu med riktig diesel körde jag 88 mil och då var mätaren bara nere på 1/4 tank, dessutom blev det helt annan körbarhet och ork i motorn.
Ska se vad skillnaden i förbrukning blir vid nästa tankning!

Men det är väl ingen direkt nyhet att RME innebär högre förbrukning? Ungefär som att etanol ger högre förbrukning...

//Danne

Jobergg

Citat från: Danne B. skrivet 13 juni 2012, 23:04:13 PM
Men det är väl ingen direkt nyhet att RME innebär högre förbrukning? Ungefär som att etanol ger högre förbrukning...

//Danne

Nä det är ingen nyhet för oss som håller på med det, men det finns mycket folk ute på gatan som inte ens vet vad RME är när man berättar att vi måste köra på sånt bränsle och än mindre vet de vad det gör åt förbrukningen..

Under vintern körde vi på diesel eller en blandning av de båda pga kylan och med mycket tomgångskörning så fick vi aldrig möjlighet att mäta nån rättvis förbrukning på just denna bil men det lutar åt att förbrukningsökningen är jämförbar med en etanolbil.