nobina slutar köpa in MAN?

Startat av en_dalmas, 03 maj 2012, 13:50:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

vi här i örebro har i princip sen starten 2009 haft problem med våra MAN bussar.
nån får gärna rätta mig om nån känner till detta bättre men jag hörde nåt på jobbet idag om att Nobina funderar på att inte köpa MAN mer för att på så sätta press på MAN så dom förbättrar våra bussar och kanske även kommande bussmodeller så dom inte krånglar så mycket som dom gör.
för tydligen så är det inte bara här i örebro som det finns krånglande MAN-bussar

Lars-Håkan_E

Eftersom MAN erbjuder både fördelaktigt pris och finansiering så ska det nog mkt till innan man vänder sig till någon annan dyrare leverantör.

jocke

De köptes ju inte MAN till uppsala iaf.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

KG

Man får vad man betalar för.

Cero

Man slutade ju för många år sedan att köpa Scania kort efter att omni-serien introducerats. Den höll ju inte måttet kvalitetsmässigt så man köpte andra märken. Uppenbarligen var detta bl.a. för att sätta press på Scania att vidareutveckla (eller ska vi säga färdigställa) produkten. Om det lyckades eller ej kan man väl tvista om men Scania har ju definitivt fått upp kvaliteten till en bra nivå och en bojkott kan ju mycket väl vara en av faktorerna som satte press på dem.

Lars-Håkan_E

Citat från: Cero skrivet 03 maj 2012, 21:48:29 PM
Man slutade ju för många år sedan att köpa Scania kort efter att omni-serien introducerats. Den höll ju inte måttet kvalitetsmässigt så man köpte andra märken. Uppenbarligen var detta bl.a. för att sätta press på Scania att vidareutveckla (eller ska vi säga färdigställa) produkten. Om det lyckades eller ej kan man väl tvista om men Scania har ju definitivt fått upp kvaliteten till en bra nivå och en bojkott kan ju mycket väl vara en av faktorerna som satte press på dem.

Det var helt andra bakomliggande orsaker även om kvaliten på de ytterst fåtaliga Omniseriebussar firman köpte var det som kom i fokus.

AO

Citat från: Håkan_E skrivet 03 maj 2012, 23:54:53 PM
Det var helt andra bakomliggande orsaker även om kvaliten på de ytterst fåtaliga Omniseriebussar firman köpte var det som kom i fokus.

Då blir man ju naturligtvis nyfiken på vilka andra bakomliggande orsaker det skulle kunna vara?

Lars-Håkan_E

Det borde vara väl känt att Scania sällan o aldrig varit kända för att konkurrera med låga priser och extremt fördelaktiga finansieringar, förhandlar du om ett ramavtal gällande bussinköp på flera hundra fordon under 3-4 år så väger finansieringen väldigt tungt för många hårt pressade bussoperatörer.

Sedan har Scania av hävd haft svårt att sälja till Swebus med efterföljare eftersom man till stor del varit inriktade på tätortsbussar en trafik som Swebus >-> haft en begränsad del av

en_dalmas

Citat från: jocke skrivet 03 maj 2012, 14:54:42 PM
De köptes ju inte MAN till uppsala iaf.

ok, har inte hängt med riktigt om det här, vad köptes dit istället?

Björn Lövdahl

Citat från: en_dalmas skrivet 04 maj 2012, 10:49:34 AM
ok, har inte hängt med riktigt om det här, vad köptes dit istället?

Som jag förstått det Scania Omnilink och Volvo 8900
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se