Huvudmeny

303 Stockholm..

Startat av Bussmicke, 12 oktober 2007, 23:51:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

..vad nu det är för en linje.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Pfizer ex. Pharmacia eller i förarmun "Pillerexpressen".
Nummer: 303 (förenklar körningen i bussfilerna)
Rutt: Lindhagensgatan (Kungsholmen)-Karolinska-Solna stn-Uppsala Fyrislund
Utövare: SWEX eller inhyrda åkare (tidigare Interbus, idag mest Delfinbuss)

Bussmicke

Nån som har en aning om när dessa går?
Denna råkade passera när jag stod där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 13 oktober 2007, 09:05:54 AM
Nån som har en aning om när dessa går?
Denna råkade passera när jag stod där.

Den passerar Solna station norrut c:a kl. 7:30 på vardagsmorgnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Citat från: Marc skrivet 13 oktober 2007, 02:31:24 AM

Nummer: 303 (förenklar körningen i bussfilerna)

På vilket sätt förenklar man? är de så att Sl förarna ska bli gnälliga om att de ligger andra bussar och blockerar och att man med siffror berättar för dom att de är en linjebuss? borde de inte i så fall vara Sl som har hand om linje då dom har monopol på linjeresor inom länet?

Ersa

Det är väl snarare för att tant & farbror blå inte ska få en orsak att behöva vinka in bussen vid en eventuell kontroll av trafik i bussfilen, utan istället vinka förbi den?

Frågan är om Swebus Express inte får köra i bussfilerna ändå. Det brukar ju stå "Gäller endast buss i linjetrafik" eller något liknande på tilläggstavlorna under kollektivtrafiksskylten (se nedan) i SL-land, och även länsöverskridande trafik utanför länshuvudmännens kontroll som SwEx och Y-buss är väl linjetrafik?

Kollektivtrafiksskylten, eller "D10 Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl." som den tydligen heter på riktigt. Nej, Vägverket har inget emot att man visar bilder på vägskyltar från deras hemsida)

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 06:03:40 AM
Det är väl snarare för att tant & farbror blå inte ska få en orsak att behöva vinka in bussen vid en eventuell kontroll av trafik i bussfilen, utan istället vinka förbi den?
Frågan är om Swebus Express inte får köra i bussfilerna ändå. Det brukar ju stå "Gäller endast buss i linjetrafik" eller något liknande på tilläggstavlorna under kollektivtrafiksskylten (se nedan) i SL-land, och även länsöverskridande trafik utanför länshuvudmännens kontroll som SwEx och Y-buss är väl linjetrafik?
Kan den resande allmänheten se skillnad på en Swebus Express till Uppsala och en Interbuscharter till ex.vis Bollnäs?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2007, 13:44:21 PM
Står det däremot "Gäller ej SL Buss" på tilläggstavlan så vet ju alla vad som gäller, sådana skyltar fanns iallafall när en annan körde.

//Lars

Eller som det förr stod vid Lilla Brogatan i Borås på tilläggsskylten: "Gäller ej fordon med tillstånd".
Överhuvudtaget kan inte ett påbudsmärke kompletteras med texten "Gäller ej..." utan då skall det vara "Gäller även..."
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2007, 13:44:21 PM
Står det däremot "Gäller ej SL Buss" på tilläggstavlan så vet ju alla vad som gäller, sådana skyltar fanns iallafall när en annan körde.

SL-buss ja. Då var det kört för gula UL-bussar och gröna Sörmlänningar som får hålla sig i bilfilen!  ;)
Det kanske står "SL Buss" på skyltarna till den så kallade "bussfilen" (som känns som den är max 2,5 m bred) som finns på E18 norr om stan i södergående riktning, jag minns inte exakt. Vi får skicka ut Kvarne upp till Täby så får han läsa på skyltarna.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2007, 14:38:46 PM
Eller som det förr stod vid Lilla Brogatan i Borås på tilläggsskylten: "Gäller ej fordon med tillstånd".
Överhuvudtaget kan inte ett påbudsmärke kompletteras med texten "Gäller ej..." utan då skall det vara "Gäller även..."

"Gäller även färdtjänst och taxi" står det ofta numera på tilläggstavlor på de kollektivkörfält som finns på E18 Täby-Stockholm.

LinusA

Räknas tomkörning med linjevagn som "buss i linjetrafik"? Dvs får man köra i bussfiler och svänga höger vid en "högersväng förbjuden - gäller ej fordon i linjetrafik"-skylt när man tomkör (tex från garaget till starthållplatsen) ?

Är all busstrafik med tidtabell linjetrafik? Exvis turistbussar som meddelar att de skall avgå från Chamonix kl X och ankomma Cityterminalen kl Y?

Staffan Sävenfjord

Citat från: LinusA skrivet 14 oktober 2007, 18:58:49 PM
Räknas tomkörning med linjevagn som "buss i linjetrafik"? Dvs får man köra i bussfiler och svänga höger vid en "högersväng förbjuden - gäller ej fordon i linjetrafik"-skylt när man tomkör (tex från garaget till starthållplatsen) ?

Är all busstrafik med tidtabell linjetrafik? Exvis turistbussar som meddelar att de skall avgå från Chamonix kl X och ankomma Cityterminalen kl Y?

Sådant brukar framgå av de lokala trafikföreskrifterna. På fråga 1 blir svaret vanligen ja om körningen är i direkt anslutning till linjekörning (men däremot inte om man lånar en linjevagn för att ge sig ut och ragga på stan), på fråga 2 vanligen nej. Såvida inte bussen ingår i t ex Eurolines tidtabellssystem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LinusA

OK, tack Staffan. Nu slipper man skylta om från "Ej i trafik" till lämplig linje just när man gör de (INTE) förbjudna vänstersvängarna....

Staffan Sävenfjord

Citat från: LinusA skrivet 15 oktober 2007, 01:42:23 AM
OK, tack Staffan. Nu slipper man skylta om från "Ej i trafik" till lämplig linje just när man gör de (INTE) förbjudna vänstersvängarna....

Kolla i de lokala trafikföreskrifterna först för säkerhets skull.

Clabbe

Det jag har fått förklarat av både trafikavd på Karlstad kommun och trafikpolisen är det endast bussar som är uppskyltade och följer färdvägen som får köra på väg där märket 'linjetrafik' sitter. Jag försökte få trafikeringstillstånd för bussregistrerat färdtjänstfordon att köra på stenbron i Karlstad och fick till svar: 'Inte en chans'.

Då ställde jag frågan om bussar som gick tomma till Karlstadbuss garage fick trafikera stenbron, och det fick de inte.

När jag tog busskortet 86 fick ja lära mej att märket hette 'bussgata'.