Arvika busskaross 1927 Renoveringsobjekt eller majbrasa?

Startat av Fridgemaster, 01 maj 2012, 21:06:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

I närheten utav Galtström/sundsvall stog för 5-6 år sedan denna pärla till sommarstuga. Enligt expert på Scaniamuseet är det en kaross från Arvika vagnsfabrik som suttit på ett Scania-vabis chassie från 1927. Liknar stadsbussen (54:an) som finns bevarad i Sthlm.
Finns idag på annan ort där den tyvärr är under uppeldnigshot.

Ulf Fernestad

Lasse hsand

Det var en charmig kaross. Ägaren har inte provat att annonsera ut den då. Måste ju finnas någon som kan lagra den eller renovera. Elda upp den låter ju som den absolut sista utvägen./ Lars

Fridgemaster

Ägaren som höll på att bygga upp ett museum avled för ett par år sedan & alla prylar hamnade hos en konkursförvaltare. Kanske var det en grej som inte värderades så högt då den överskuggades av många andra grejor av högre värde?
Jag väntar fortfarande på svar från min kontaktman som var vän med samlaren ifråga. han hade väl inte så höga tankar om karossen vad jag förstod & han trodde att den var bortstädad. Återstår att se.
Finns den kvar är det nog bara att hämta den. Står tyvärr i Danmark men det lär ju inte vara något större hinder för den som verkligen vill.

Finns det någon här som vet mer om karosstypen? Var det bara Stockholms stadsbussar som körde med sånahär karosser? Jag har sett bilder på icke stockholms Scanior med liknande Arvikakarosser & då var det ingång fram också.
Om nu karossen finns kvar. Hur stort intresse finns det utav den tro? Spårvägsmuseet har ju redan en.
Det gäller ju att hitta ett busschassie också. Helst S-V 1927. Dom växer ju inte på träd precis. Men vem säger att det är ett måste att den ska bli buss igen?
Sedan finns ju Arvika fordonsmuseum som har en avdelning i museet med grejor från just Arvika Vagnsfabrik. Kanske hade varit lämplig där.

Björn Forslund

Karossen har nog allt haft en dörr framtill också, under det utskjutande taket.
Hoppas att någon med lämpligt chassi söker en sådan kaross.

Svempa

Jag tror inte den har haft dörr fram utan en hytt för föraren
Men har jag fel så skulle jag inte ta illa upp.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 06 maj 2012, 12:56:48 PM
Jag tror inte den har haft dörr fram utan en hytt för föraren
Men har jag fel så skulle jag inte ta illa upp.

En buss med en dörr längst bak bara? Nej, den har säkert även haft en framdörr till vänster om föraren, precis som de liknande stadsbussarna i Stockholm  från 20-talet. Jämför med Spårvägsmuseets buss.
Bör kanske förtydliga genom att påpeka att detta är en "torped" buss som haft motorn och framaxeln framför karossen.

Ove Bojarp

Det var väl dessa de kallade för halvhytts tror jag.

Björn Forslund

Citat från: Ove Bojarp skrivet 06 maj 2012, 14:49:47 PM
Det var väl dessa de kallade för halvhytts tror jag.

Halvhyttarna kom i slutet av 20-talet och det var större bussar där man flyttat fram förarplatsen brevid motorn enligt engelsk modell. Karossen vi diskuterar är betydligt mindre och ser ålderdomligare ut, så det är helt säkert en torpedbuss.

Fridgemaster

Dåligt med bilder på museets "54:a" på nätet men här finns några dåliga iaf.
http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisBuss.htm

De är just en sådanhär kaross det skall vara.

Jag trodde först att ingången (eller utgången) fram var till för förare men ser nu på dom dåliga bilderna att det faktiskt står utgång på den.
Lite synd att framstammen på karossen verkar vara borta. Den var väl för liten & bräcklig så den höggdes väl bort då den byggdes in i stugan.

Björn Forslund

Kolla på denna länk så syns det hur den saknade delen sett ut, visserligen från högersidan mittemot den främre dörren, men det avsmalnande partiet alldeles bakom den  främre delen, där karossen ifråga är kapad, syns tydligt.

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=122595

EDIT såg nu att Fridgemaster redan hittat bilder....

Fridgemaster

Rolig bild, men vad i sjutsingen är fordonet längst bak för något? Förmodar att det är nån riktigt gammal buss men den såg hel skum ut.

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 06 maj 2012, 20:10:29 PM
Rolig bild, men vad i sjutsingen är fordonet längst bak för något? Förmodar att det är nån riktigt gammal buss men den såg hel skum ut.

Ja, det kan man undra? Följebil? Förarna kanske åkte till Arvika med den inför leveranskörningen?

Mats Karlsson

Eller en servicebil? Buss nr 2 verkar ha mototrhuven öppnad. Problem kanske?