Huvudmeny

Gila knapp.

Startat av Mattias Petersson, 01 maj 2012, 18:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Kan ni inte staffa en gila knapp på buss snack som finns på facebook  ???
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikey

Citat från: Mattias Petersson skrivet 01 maj 2012, 18:42:47 PM
Kan ni inte staffa en gila knapp på buss snack som finns på facebook  ???

Jag känner till ett annat forum där man införde gilla-knapp, och det slutade med att många av alla kommentarer försvann och ersattes med exempelvis "6 personer gillar detta". Rätt tråkigt tycker jag...

Jacob

Det har varit diskussion om detta tidigare..

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42191.0

Jag skulle tycka det var bra med en gillaknapp om man använder den rätt. Dvs när man gillar bilden men inte har någonting att säga om den, istället för att skriva "gillas", "uppskattas" osv.. Risken är dock att den missbrukas och kommentarerna försvinner helt.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

the0fiskis

sen finns det ju en varitnat med tumme upp eller tumme ner like http://nordpilen.se/forum/index.php vilket jag tycker är bra och jag tycker inte det har blivit mindre komentarer när dem införde det.

riiga

Bättre att skriva "Gillas" än att ha en knapp. Sådana knappar bidrar till passiviteten.  :-\

Jacob

Citat från: riiga skrivet 02 maj 2012, 20:05:20 PM
Bättre att skriva "Gillas" än att ha en knapp. Sådana knappar bidrar till passiviteten.  :-\

Dock står det ju i reglerna att man inte ska skriva sådana kommentarer:

" - Skriv hela meningar och inte bara enstaka ord. Lägg heller inte bara in en smiley eller ett "håll med" osv. Man kan hålla med föregående talare, tycka att alla bilder folk visar är fina, men man behöver inte skriva enbart det i varje tråd. Sådana inlägg kan därför komma att raderas utan tidigare varning."

och..

"- Vill du berömma något så skriv istället vad du gillar med den/det eller varför du gillar den/det. Utveckla alltså hellre svaret en aning och var om möjligt sedan konstruktiv när du vill påpeka eller rentav kritisera något. Det är inte heller fel att använda mera underbyggda argument istället för att gå på hörsägen."

//Jacob

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 03 maj 2012, 03:18:04 AM
Dock står det ju i reglerna att man inte ska skriva sådana kommentarer:

" - Skriv hela meningar och inte bara enstaka ord. Lägg heller inte bara in en smiley eller ett "håll med" osv. Man kan hålla med föregående talare, tycka att alla bilder folk visar är fina, men man behöver inte skriva enbart det i varje tråd. Sådana inlägg kan därför komma att raderas utan tidigare varning."

och..

"- Vill du berömma något så skriv istället vad du gillar med den/det eller varför du gillar den/det. Utveckla alltså hellre svaret en aning och var om möjligt sedan konstruktiv när du vill påpeka eller rentav kritisera något. Det är inte heller fel att använda mera underbyggda argument istället för att gå på hörsägen."

//Jacob

Det är ju för att slippa 10-15 st identiska inlägg med texten "Fin bild", vilket ett annat fordonsforum (dock ej om bussar) drev till ren parodi för många år sedan.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2012, 06:05:53 AM
Det är ju för att slippa 10-15 st identiska inlägg med texten "Fin bild", vilket ett annat fordonsforum (dock ej om bussar) drev till ren parodi för många år sedan.

Precis! Och alla dessa 15st kommentarer skulle kunna ersättas med gillaknapp. Dock blir ju risken som sagt att alla slutar kommentera..

//Jacob

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 03 maj 2012, 08:32:55 AM
Precis! Och alla dessa 15st kommentarer skulle kunna ersättas med gillaknapp. Dock blir ju risken som sagt att alla slutar kommentera..

//Jacob

Det är inte kommentarerna i sig som är fel utan att de är alltför intetsägande. Om varje bild skulle få 15 kommentarer "fin bild" så skulle nog de flesta tycka att det blev tröttsamt.

En annan anledning att vi inte vill ha korta intetsägande kommentarer är att det blir mycket trevligare för fotografen om man talar om vad man gillar. Men en gilla-knapp löser man alltså inte det problemet utan får bara veta hur många som tryckt på gillaknappen men inte varför.

jocke

Jag skulle då hellre uppskattat både, 15 kommentarer med bara "gillas" "snyggt" eller 15 "gilla-knapp-tryckningar" än ingenting alls. Som de gärna kan bli här ofta. Även fast man har flera hundra visningar på sina trådar.

Jag tror de kanske är något som skulle kunna röstas om eller?
För bara för att ett annat forum haft sådana problem förut, vad säger att detta kommer få de.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 04 maj 2012, 02:33:31 AM
Jag skulle då hellre uppskattat både, 15 kommentarer med bara "gillas" "snyggt" eller 15 "gilla-knapp-tryckningar" än ingenting alls. Som de gärna kan bli här ofta. Även fast man har flera hundra visningar på sina trådar.

Du skulle säkert inte uppskatta det lika mycket om det skulle bli 15 gillas-kommentarer på samtliga inlägg som visar bilder här på forumet.

Nico

Citat från: jocke skrivet 04 maj 2012, 02:33:31 AM

Jag tror de kanske är något som skulle kunna röstas om eller?
För bara för att ett annat forum haft sådana problem förut, vad säger att detta kommer få de.

Men som redan påpekats, både ovan såväl som i den även nämda äldre tråden i ämnet... hur ska man man med en sådan intetsägande funktion veta vad det är som gillas? Är det bilden i sig, föremålet på bilden, något annat som syns i bilden, bildens komposition överlag, vilken bild avses om det är en bildsvit och så vidare? En gillaknapp i mina ögon blir lite för mycket av Facebookifiering och frågan är om den typen av användning verkligen måste vara norm och förekomma överallt? 

Det trevliga är inte enbart det att någon ids kommentera utan att man även gärna kan utveckla sin kommenterar så det framgår vad det är som uppskattas, men kanske även vad det är som är mindre bra. Allt sådant försvinner med en gillaknapp. Sedan har inte kvantitet en kvalitet i sig och då detta ändå är ett fackforum så är förhoppningen även att deltagarna ska vara med och utveckla trådarna. Det här är heller inget bildforum i första hand utan ett bussforum med diskussion som huvudmål även om mycket blir ännu bättre med bilder.

Visst kan man hålla dörren öppen för alla eventualiteter om nu ett behov skulle uppstå, men själv ser jag som sagt vad en gillaknapp skulle tillföra. Detta då en sådan överlag bara anonymiserar deltagandet ännu mer. I så fall blir det så att man kan trycka på gilla/ogilla och sedan, trots att det inte alls är klart vad som då åsyftas, i princip bara strunta i resten och frågan är vad ett sådant deltagande tillför ett diskussionsforum? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2012, 08:30:09 AM
hur ska man man med en sådan intetsägande funktion veta vad det är som gillas? Är det bilden i sig, föremålet på bilden, något annat som syns i bilden, bildens komposition överlag, vilken bild avses om det är en bildsvit och så vidare?

Och som jag skrev i förra tråden så gillar man INLÄGGET. Som på facebook. Då är det ingen som ställer sig frågan "vad är det man gillar med statusen, är det att ordet "och" finns med eller är det för att statusen är kort". Frågorna om vad som gillas tycker jag är lite barnsliga. Jag tror ni vet mycket väl vad man gillar med en gillaknapp. Man gillar hela inlägget helt enkelt. En scaniafantast som får se ett inlägg fullt av Scaniabussar gillar för att han gillar tråden. Om man gillar någon specifik bild ska man ju självklart skriva vilken bild man gillar. Och om man nu skulle gilla tråden för att den är så kort ska man skriva det. En gillaknapp trycker man på för att man gillar helheten, just därför behöver man inte förklara vad man gillar utan ,man gillar helt enkelt :)

//Jacob

Nico

Tja, det är bara min personliga åsikt men att gilla inlägget på så vis att det gäller allt eller ingen känns bara slött, intetsägande och allmänt diffust. Nu hårdrar jag, men orkar man inte ens göra sig omaket att beskriva och kommentera företeelser lite närmare, än enbart rent översiktligt, så försvinner liksom vitsen med det skrivna ordet. Frågan är då vad ett diskussionforum ska fylla för funktion?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Måste allt likriktas och anpassas till vissa specifika sociala medier? Kan inte ett diskussionsforum få förbli ett klassiskt diskussionsforum, medan sociala medier har sin egen inriktning? Jag anser att man använder Twitter på ett sätt, Facebook på ett helt annat sätt och olika diskussionsforum på ytterligare andra sätt.