Snart på Götets gator (7 bilder)

Startat av Erling.L, 01 maj 2012, 12:42:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Den första av GS 52 nya togs emot under måndagen o sattes på ett kort pass så nu börjar det roliga

skall Bli skoj o få köra dem i trafik då den gick gott den lilla test turen jag gjorde
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

yngrot

Trevligt och kul med förarplatsbilder  ser ut som förarplatsen är lägre än normalt på låggolvsvagnar en synvilla ???  Många knappar på höger satellit vad är alla till många är ju lätt räkna ut .. Ser ut som att det är en knapp för förarlampa annars verkar ju Volvo tyvärr gjort så förarlampa tänds ihop med explampa vilket inte är så smart ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Erling.L

Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2012, 12:52:11 PM
Trevligt och kul med förarplatsbilder  ser ut som förarplatsen är lägre än normalt på låggolvsvagnar en synvilla ???  Många knappar på höger satellit vad är alla till många är ju lätt räkna ut .. Ser ut som att det är en knapp för förarlampa annars verkar ju Volvo tyvärr gjort så förarlampa tänds ihop med explampa vilket inte är så smart ..

Ja den e lägre o gillar dem gjort golvet vid D1-2 rött så folk kankse fattar det e dumt o stå där

yngrot

Men hamnar man inte lite väl lågt då i förhållande till de som stiger på ??  Det är ju bättre sitta så man kommer i ögonhöjd med folk och inte behöver titta upp på de som stiger på .

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

Det här med låg förarplats finns det ju för och nackdelar med.. Iaf ur min synvinkel. Fördelen är ju att (om den inte blir för låg) att man kan få mer kontakt med passagerare, vilket iof är en nackdel, om det är "fel" passagerare man möter. Jag som passagerare föredrar när föraren sitter hyfsat lågt (inte så högt som i Veolias Volvo-boggibussar i GBG).

Men dessa bussar ser riktigt trevliga ut. Ser fram emot när dessa är i trafik!

PauPut

Åkte den (804) igår, och det var faktiskt en trevlig upplevelse. Mycket tystare i framdelen än de bussar som går på linje 17 just nu.
Utan tvekan en av de bättre bussar som jag någonsin åkt.

gurran87

En något teknisk fråga, är jag hel fel ute med att "signalprio" brukar sitta på vänster sida eller har volvo alltid haft på höger?

yngrot

Placering av signalprio är en specfråga.  Dock är väl den bästa placering till höger.  Den sämsta jag sett är den Veolia har långt ner till vänster under sidorutan

bjorn_k

Ser trevliga ut :) Gillar att skyltsystem osv är "inbyggt" i AIC= inte en massa störande extrautrustning på förarplats. Mm, signalprio hade vart kul att ha... Undra när sthlmsområdet får denna "modernitet" :-S

På ajFån

yngrot

Där  har du fel Björn skyltning sköts av I-tid skärmen till höger. AIC  sitter förmodligen i taket som de gör på våra 8500 eller om de funktioner är inbyggda i displayen i brädan som det är på våra 8700 

Calle

Är dessa bullriga utåt sett? Vilken typ av växellåda? AC i hela bussen?

Knut

Citat från: Calle skrivet 07 maj 2012, 19:51:26 PM
Är dessa bullriga utåt sett? Vilken typ av växellåda? AC i hela bussen?
På det övre fotot så serman AC aggregatet på taket fremre del. Dom små burkarna på släpet er slav för AC enheten. Denne har AC i hele vagnen. Man ser også temp reglaget vid förarplatsen. Om den innte ac i pass avd så har den ingen siffror på reglaget, kun varm/kall markering
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

CS

Citat från: Knut skrivet 07 maj 2012, 20:31:08 PM
På det övre fotot så serman AC aggregatet på taket fremre del. Dom små burkarna på släpet er slav för AC enheten. Denne har AC i hele vagnen. Man ser også temp reglaget vid förarplatsen. Om den innte ac i pass avd så har den ingen siffror på reglaget, kun varm/kall markering

Visst är det siffror även om det inte är AC i pass-delen. Men det stämmer att det är AC i hela bussen. Det är samma lösning som de nyare dubbellederna med ett lite kraftigare aggregat fram och ett slav-aggregat bak som endast har förångare. Att det är ett kraftigare aggregat ser man om man tittar ovanifrån eftersom det är hela fem kondensorfläktar på främre aggregatet.

Samma system har alltså de nyaste dubbellederna med kondensor+förångare i främre delen och endast förångare längst bak. I mellandelen sitter det faktiskt bara vanliga friskluftsfläktar så där lär det vara varmast på sommaren :)

bjorn_k

Citat från: yngrot skrivet 07 maj 2012, 15:21:08 PM
Där  har du fel Björn skyltning sköts av I-tid skärmen till höger. AIC  sitter förmodligen i taket som de gör på våra 8500 eller om de funktioner är inbyggda i displayen i brädan som det är på våra 8700
Hm... Har jag fattat fel? Jag ser ingen extra skärm till höger, enda skärmen är samma som vi har på våra nyare vagnar, dvs volvos egen (som jag kallar AIC, men det är säkert galet då?). Sen att det är "iTid" som sköter själva skyltande osv är väl egentligen sak samma, det viktiga är att det är belamrat med så få "extra" prylar runt förarplatsen som möjligt. Gärna knappar  och reglage men det ska vara inbyggt!

På ajFån

Erling.L

Helt korrekt finns ingen AIC för fordonet.