Tjänstgöring 1 maj 1972/73

Startat av Gunnar D, 01 maj 2012, 11:44:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Hittade i almanackor dessa uppgifter:

1 maj 1972:
193/2 Svm 13.41-16.05
193/3 Svm 16.29-17.41
192/1 Sop 18.35-19.05
193/2 Svm 19.52-22.20
(H34)

1 maj 1973:
9500 Huga 14.00-15.00
         Enga 15.00-
(Förstärkn linje 635 Blidö/Yxlan-Jap m CF 6167)

Smörjobb båda dagarna - undrar hur motsv tjänster är idag?

Mvh Gunnar

Ulf Broman

Citat från: Gunnar D skrivet 01 maj 2012, 11:44:34 AM
Hittade i almanackor dessa uppgifter:

1 maj 1972:
193/2 Svm 13.41-16.05
193/3 Svm 16.29-17.41
192/1 Sop 18.35-19.05
193/2 Svm 19.52-22.20
(H34)

1 maj 1973:
9500 Huga 14.00-15.00
         Enga 15.00-
(Förstärkn linje 635 Blidö/Yxlan-Jap m CF 6167)

Smörjobb båda dagarna - undrar hur motsv tjänster är idag?

Mvh Gunnar

En del kan jag gissa (Svm = Svedmyra och Sop = Sockenplan), och en tveksam (Enga, är det Enebybergsgaraget?) men Huga?
Och var gick du av turerna? (för jag antar att du började 13.41 vid Svm; eller var det självklart att man alltid började och slutade passet på samma plats?

Ove Bojarp

Skulle kunna gissa att Huga är Huddingegaraget?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 maj 2012, 12:25:58 PM
En del kan jag gissa (Svm = Svedmyra och Sop = Sockenplan), och en tveksam (Enga, är det Enebybergsgaraget?) men Huga?
Och var gick du av turerna? (för jag antar att du började 13.41 vid Svm; eller var det självklart att man alltid började och slutade passet på samma plats?

Högst sannolikt slutade passet på samma plats som det började, sedan var det tunnelbana till Sockenplan i samband med matrasten och sedan tunnelbanan åter till Svedmyra efter passet på 192:an
Sista passet på 193 skulle visserligen kunnat sluta i Hallen men det verkar inte troligt att det gick in en vagn vid 22 tiden en söndag på 193:an

Mr G

Verkade bli en ovanligt lång utkörning för att komma i trafik på 635:an. 1972 var första våren med 50-kortet, så jag tänker att resandet hade ökat lavinartat på såna linjer som 635:an. Detta var också innan den gemensamma kontakttaxan hade införts, så just det här året kanske det var ett extra tryck på denna och liknande linjer. Och så var det nyhetens behag förstås. Jag undrar vad en kontantresa Yxlan - Jarlaplan kan ha kostat det här året.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 maj 2012, 12:25:58 PM
En del kan jag gissa (Svm = Svedmyra och Sop = Sockenplan), och en tveksam (Enga, är det Enebybergsgaraget?) men Huga?
Och var gick du av turerna? (för jag antar att du började 13.41 vid Svm; eller var det självklart att man alltid började och slutade passet på samma plats?

Svedmyra, Sockenplan, Enebybergsgaraget och Huddingegaraget (vid Kvarnbergsplan) är förstås rätt. Om det bara stod "193/2 Svm 19.52-22.20" så började och slutade passet vid Svedmyra. Om det däremot hade stått "193/2 Svm 19.52-22.20 Hyh" så körde man in bussen till Hammarbyhallen med ank 22.20.

/Gunnar

Ulf Broman

Citat från: Gunnar D skrivet 01 maj 2012, 11:44:34 AM

1 maj 1973:
9500 Huga 14.00-15.00
         Enga 15.00-
(Förstärkn linje 635 Blidö/Yxlan-Jap m CF 6167)

Mvh Gunnar

Tack för svaren!
Tolkar jag ändå rätt att detta var en specialtur (kallad 9500?) som började i Huddingegaraget 14.00 och vid 15.00 passerade du förbi Enebybergsgaraget? Var det en Huddingebuss du hade med dig som du körde turen på 635-an med? Varför behövde du då passera Enebyberg, eller åkte du dit för att få information om du skulle till Blidö eller Yxlan (eller någon annanstans)? Var du hemma till strax före 20 i Huddinge?
Var det ofta Huddinge lånade ut förare till Roslagen? Det är ju en bit bort kan man tycka.

Gunnar D

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 maj 2012, 13:51:29 PM
Tack för svaren!
Tolkar jag ändå rätt att detta var en specialtur (kallad 9500?) som började i Huddingegaraget 14.00 och vid 15.00 passerade du förbi Enebybergsgaraget? Var det en Huddingebuss du hade med dig som du körde turen på 635-an med? Varför behövde du då passera Enebyberg, eller åkte du dit för att få information om du skulle till Blidö eller Yxlan (eller någon annanstans)? Var du hemma till strax före 20 i Huddinge?
Var det ofta Huddinge lånade ut förare till Roslagen? Det är ju en bit bort kan man tycka.

9500 var den generella beteckningen för förfogandevagn vill jag minnas.  "Enga 15.00" skulle inte tolkas bokstavligt utan i princip alltid körde man en Huddingevagn och hade fått köruppdraget redan innan avfärd från Huga. Minns dock att jag en gång fick åka in till Enga och få uppdraget där och en annan gång fick jag åka med en kollega t/fr Enga för att köra en CF från detta garage.
På fredagar körde man ju ut mot Roslagen och då var man senare tillbaka i Huga (kanske runt kl 22-23) medan söndag var man tillbaka kanske runt kl 19-20. Som längst körde vi t/fr Ellan så det kunde ta sin tid.
Det var under högsäsong (apr-sep) som Danderyd behövde denna förstärkning främst fre/sön som jag vet förekom iaf 1971-73. Jag körde dock bara 1973 och premiären för mig var annandag påsk (23 apr).

/Gunnar

Ulf Broman

Tack!
Då återstår bara en fråga till: Hur långt körde denna förfogandevagn ut på Blidö eller Yxlan, ända ut till ordinarieturens start, eller bara till Furusund, eller tog ni kanske hand om avstickaren från Bromskär?

Gunnar D

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 maj 2012, 19:22:23 PM
Tack!
Då återstår bara en fråga till: Hur långt körde denna förfogandevagn ut på Blidö eller Yxlan, ända ut till ordinarieturens start, eller bara till Furusund, eller tog ni kanske hand om avstickaren från Bromskär?

Det var som regel längst ut dvs Vagnsunda (Yxlan) resp Glyxnäs (Blidö).

/Gunnar

Hasse L

1 maj 1972 körde jag förstärkning från Fusu kl. 18.30 till Jap med CF:en 6135.
Tjänst 0: 9404 Enga 1650-2100 (i kortaste laget).
Koden 9404 innebar reservtjänst för ¨förutbestämt ändamål¨, (min tolkning). Tidigare hade man skrivit ¨635 tur xx 1650-2100¨, men då utgick kassatillägg även under den långa tomkörningen Enga-Fusu, och det var ju inte bra.

Mvh
Hasse