Nytt samarbete mellan operatörer i Gästrikland

Startat av MrH, 28 april 2012, 16:23:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Nu står det klart att KR Trafik kommer att använda sig av två underentreprenörer för trafiken i Gästrikland, den trafik som bolaget nyligen vann anbudet för. Trafikstart i december. Som tidigare framkommit här på Bussnack kommer Stadsbussarna AB att utföra en del av trafiken. Nu är det också klart att VS & Perssons Bussar blir underentreprenör.

Stadsbussarna kommer att utföra den del av trafiken som har stationering i Gävle medan VS & Perssons kommer att utföra den som utgår från Sandviken enligt ett pressmeddelande från KR Trafik.

Den trafik som KR i egen regi kommer att utföra kommer att utgå från Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.

De tre företagen arbetar nu gemensamt inför övertagandet av trafiken. Vart och ett av företagen kommer att ordna med lokaler, rekrytering och fordonsinköp till respektive område.

/MrH

KG


MrH

Man jobbar troligen febrilt med just lokalfrågor osv men inget är klart ännu såvitt jag förstår.

/MrH

Jesper Persson

Citat från: MrH skrivet 28 april 2012, 16:23:03 PM
Den trafik som KR i egen regi kommer att utföra kommer att utgå från Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet.

Någon som vet hur många bussar dessa fyra depåer har?

/Jesper Persson

Ersa

Citat från: KG skrivet 28 april 2012, 16:28:55 PM
Vad händer med Nobinas depå i Sandviken?

Det beror på vem ägaren är, och vad denne planerat. Nobina äger ju själva inte en enda depå, utan hyr bara.

Peter Öden

Hej !

Totalt ska det väl röra sig om 45 bussar i avtalet, 41 landbygsbussar och 4 stadsbussar i Sandviken !

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Varför lägga anbud om man inte orkar köra själv?
Kan man lika gärna låta bli.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2012, 22:58:16 PM
Varför lägga anbud om man inte orkar köra själv?
Kan man lika gärna låta bli.
Att lägga ut en del på underentreprenörer är inget konstigt. En anledning kan också vara att få väck någon konkurent.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Har inte Stadsbussarna nu spelat ut sin roll med det namnet?
Nu expanderar man och måste väl byta namn igen...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2012, 09:54:56 AM
Har inte Stadsbussarna nu spelat ut sin roll med det namnet?
Nu expanderar man och måste väl byta namn igen...

Nej, det är ju fortsatt tätortstrafik som Stadsbussarna Sverige AB ska syssla med, nu även tätortstrafik i Sandviken. Och korta lokallinjer mellan Gävle och Sandviken är ju närmast att betrakta som tätortstrafik de också.
Ett namnbyte känns inte som ett måste. Möjligtvis att Nettbuss nån dag i framtiden kastar in sitt eget firmanamn i början, så det juridiska namnet skulle bli "Nettbuss Stadsbussarna AB", för att passa in intill Nettbuss Express AB och Nettbuss Sverige AB. Men det skulle i så fall precis som på expressbussarna ändå inte synas utåt.

Lars-Håkan_E

Enligt pressmeddelandet ska VS/Perssons utföra trafiken i o från Sandviken och Nettbuss/Stadsbussarna den som utgår från Gävle.

Det känns ju rätt naturligt att man lägger ut den delen på underentreprenörer, just Gävledelen leder till stora samordningsvinster med Stadsbussarna.

Med tanke på det som varit tidigare känns det dock väldigt oväntat att man valt VS/Perssons som underentreprenör i Sandviken, VS är väl ett bolag i Björkskoncernen och relattionerna mellan KR o dem har ju varit väldigt frostiga för att uttrycka sig milt, men samarbetet kan ju ha varit extremt påtvingat för att få lönsamhet.

MrH

Citat från: Jesper Persson skrivet 28 april 2012, 17:28:39 PM
Någon som vet hur många bussar dessa fyra depåer har?

/Jesper Persson

Citat från: Peter Öden skrivet 28 april 2012, 19:50:36 PM
Hej !

Totalt ska det väl röra sig om 45 bussar i avtalet, 41 landbygsbussar och 4 stadsbussar i Sandviken !

Mvh Peter Ö

Det är det (ungefärliga) totala antalet ja, men jag tror Jesper syftade på de fyra depåer som jag nämnde som dem platser där KR kommer att utföra trafik under egen flagg, dvs Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet..  :) Så frågan kvarstår, är det någon som vet hur många bussar som idag finns på dessa platser?

/MrH

AO

Är det någon som vet vilka bussar som är aktuella? Och kommer Stadsbussarna och VS/P att äga bussarna eller kommer de att ägas av KR och underentreprenörerna endast att köra dem?

Gavlis

Citat från: MrH skrivet 29 april 2012, 21:57:13 PM
Det är det (ungefärliga) totala antalet ja, men jag tror Jesper syftade på de fyra depåer som jag nämnde som dem platser där KR kommer att utföra trafik under egen flagg, dvs Gysinge, Hofors, Ockelbo samt Norrsundet..  :) Så frågan kvarstår, är det någon som vet hur många bussar som idag finns på dessa platser?

/MrH


Norrsundet har 2 bussar, Ockelbo 3 st, Gysinge har 4 st och Hofors har också 4 st.

Jesper Persson