I målarverkstan

Startat av Mr G, 28 april 2012, 10:32:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Det var alltid högintressant att få titta in i hallar och verkstäder, som den här gången i Malmö 1970. Fast bilderna blev rätt intensägande för det mesta.
吉先生

Björn Forslund

Spackling och lack efter en krockskada? Det verkar som om vänster hörnfönster i fronten saknas eftersom man täckt över för att färgdimman inte ska komma in. Någon på lagret i Katrineholm plockar väl fram denna ruta och emballerar reservdelen f v b Malmö.
Mycket intressant bild från det dagliga knoget för att hålla vagnparken i trim.

Mats Karlsson

Man kanske inte har hunnit maskera hela vindrutan klar?

Erik Tannerbring

En grön och grann Scania!

Björn Forslund

En likadan Malmövagn stod länge på en skrot o Sörmland. Den såg ganska komplett ut bortsett från motorn. Tror det var SSS som fick bussen för att ta motorn till UST 169 har jag för mig. Resten hamnade sedan på skroten. Kanske finns den kvar ännu?

Peter Öden

Hej !

Erik T. det är en Volvo B 75506 SKV !

Mvh Peter Ö


Erik Tannerbring

Okej men ser ut som Scania med stötfångaren och plåten mellan ruta och grillen..

Bengt H

I ett tidigare inlägg syns hur busstypen såg ut på stan så länge det var vänstertrafik.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52711.0

Mats Karlsson

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 01 maj 2012, 21:55:24 PM
Okej men ser ut som Scania med stötfångaren och plåten mellan ruta och grillen..
Kolla gärna instrumentpanel och ratt, så ser du att det är en Volvo.

Erik Tannerbring

Jag får ge mig nu när jag kollat på det Mats!
Men att fronten skiljer sig lite mellan Volvo och Scania. Är det inte så??

Mats Karlsson

#10
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 02 maj 2012, 13:31:53 PM
Jag får ge mig nu när jag kollat på det Mats!
Men att fronten skiljer sig lite mellan Volvo och Scania. Är det inte så??
Nja, det vet jag inte om fronten skulle skilja sig. Är det något särskilt Du tänker på?

bilomnibussen

Karossen var ju för sig. Men om man tittar på Hägglundare från tiden tycker jag ofta det skilde mellan Volvo och Scania, åtminstone Volvo B635. Mvh Jan G

Erik Tannerbring

Höjden skiljer på balken under framrutan och utförandet på stötfångaren fram iaf på breda karossen.. Förklaringen är troligen att Scanias motor är monterad på lägre nivå en på Volvo och frampartiet blir då olika? Sen är dörren olika med rutans utförande.. Iaf på dom bussar jag har mätt på.
Smala karosssen (23,35) Har tydligen samma mått Scania/Volvo.

Jag är nyfiken eftersom jag håller på med ett karosslyft på min B63508