Servicetekniker på Nobina dödad av lastbil.

Startat av Carl Eric, 27 april 2012, 19:42:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Skriver Aftonbladet.

Bakom kom en polskregistrerad lastbil från Sandvikenhållet och dundrade in i serviceekipaget bakifrån. Kollisionen blev fruktansvärd. Servicebilen flög ut på en åker och 60-åringen krossades till döds mellan bilarna.


Mycket tråkigt, mina tankar går till de anhöriga...


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Lars-Håkan_E

Tyvärr är ju detta ett jättevanligt problem för dem som jobbar på och i närheten av vägarna.

Det finns ju en anledning att många av entreprenörerna som utför arbete på vägarna har skyddsbilar med påkörningsskydd.

När många inte ens ser/bryr sig om en lastbil med fyrdubbla blixtljus så är det inte förvånande att man missar en Renault Kangoo med takramp.

Väldigt tragiskt.

Snusmumrik

Väldigt tråkigt att höra om detta. Mitt ödmjukaste deltagande till arbetskamraterna och anhöriga.

Mycket svårt att arbeta ute på vägen på ett 100% säkert sätt även om man har blixtljus och annat...
Många kör väldigt nära...väldigt nära, även om man ställer servicebilen en bit ut i vägbanan när man jobbar vid en buss.
Om det finns många som inte respekterar en bärgningsbil på vägen så lär det inte vara bättre när det gäller oss som har mindre servicebilar. Utan att säga något om just det här fallet.

Men att anlita bärgare i alla lägen blir nog svårt i det långa loppet trots allt?

Hälsningar
Henrik
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Blue

Det pågår ett försök i Stockholms län där man inte får bärga eller assistera på E4 utan skydd av tma, faller det väl ut så kommer det nog bli krav på tma i hela landet på vägar med 70km/h och uppåt.

Problemet är att det kommer ta väldigt lång tid att få hjälp om det är många som behöver hjälp (läs snökaos).
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Christer K

Citat från: Blue skrivet 27 april 2012, 21:36:48 PM
Det pågår ett försök i Stockholms län där man inte får bärga eller assistera på E4 utan skydd av tma, faller det väl ut så kommer det nog bli krav på tma i hela landet på vägar med 70km/h och uppåt.

Problemet är att det kommer ta väldigt lång tid att få hjälp om det är många som behöver hjälp (läs snökaos).
Försök är det nog inte, det är krav från arbetsmiljöverket.
http://www.av.se/dokument/Press/Forbud_Bilbargning.pdf

Så detta kommer sakta men säkert gälla hela landet.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Förklara gärna vad ni menar med "Tma".

Och visst är det extremt bedrövligt att folk inte tar hänsyn till orange blinkande ljus, med tanke hur många bilbärgare och vägarbetare som körs ihjäl varje år trots extremt bra varningsljus. Vad är nästa steg? Måste man ta till spikmattor närmast varningsfordonet för att få folk att hålla ut längre bort från arbetszonen?

KG


Ersa


J0han

Citat från: Ersa skrivet 27 april 2012, 23:53:29 PM
Aha, en sån där rejäl "stötdämpare".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Truck_Mounted_Attenuator

Dessa är riktigt bra, har man en sån monterad så kan ett fordon åka in i den i 120km/h utan att det stillastående fordonet skadas

Lars-Håkan_E

En personbil ja.

Däremot inte en tradare i 80.

UglyJazz

Fordonet man sätter ett TMA-skydd på ska väga 7,5ton eller mer, men det är som det antyds ovan så att ett ekipage på 40-60ton i 80-90 km/h skickar även TMA-fordonet ganska långt ut på en åker...

Det är nog så att det är för lätt att FÅ (inte ta) körkort idag och alldeles för svårt att mista körkortet.
Dessutom finns det alldeles för få som övervakar lagen därute idag... :-(
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Det borde ju vara höga påföljder på att köra på stillastående objekt. Särskilt om de är överlastade med blixtljus.
Helt klart borde det vara i minst samma straffskala som att avsiktligt korsa heldragen spärrlinje, och att inte stanna vid stoppskylt.

yngrot

Citat från: UglyJazz skrivet 29 april 2012, 15:53:57 PM
Fordonet man sätter ett TMA-skydd på ska väga 7,5ton eller mer, men det är som det antyds ovan så att ett ekipage på 40-60ton i 80-90 km/h skickar även TMA-fordonet ganska långt ut på en åker...

Det är nog så att det är för lätt att FÅ (inte ta) körkort idag och alldeles för svårt att mista körkortet.
Dessutom finns det alldeles för få som övervakar lagen därute idag... :-(



Tyvärr har du helt rätt..  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina