Förlust för Nobina 2011/2012

Startat av Lars, 27 april 2012, 17:30:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars


Lars-Håkan_E

Ja verksamheten inom Express och den upphandlade trafiken i Norge, Danmark o Finland har blivit en kvarnsten, undrar när man följer Veolia och avvecklar engagemanget i Norge?

Även om de nyvunna avtalen på papperet är lönsamma betyder det inte att man lyckas drifta dom med lönsamhet.

Lars

Här hittade jag en länk till
http://www.cisionwire.se/nobina-ab/r/nobina-ab---bokslutskommunike-2011-2012,c9252616

Enligt VD så har Danmark och Finland bättrat sin ekonomi men Norge är förlust och Express har stora utmaningar.
Nobina har lagt in rejält låga anbud både i Tromsø och det nya i Oslo som ännu inte är uppstartat.
Hamar som Nobina slitit med upphör i sommar och Nettbuss tar över trafiken.

Även att norska chefen avgick kanske har med detta att göra http://www.nobina.com/no/Norge/Nyheter1/Ny-administrerende-direktor-i-Nobina-Norge/

Lars-Håkan_E

Problemet på Express är ju att bränslepriserna stiger och att marknadssegementet är extremt priskänsligt

Egentligen är det bara Bus4You/Nettbuss express som har en bra nisch som inte är lika starkt inriktad på lägsta pris.

Ersa

Norge verkar vara en svår marknad för många aktörer. Svår att driva med vinst vill säga.

Beppe

Snarare verkar det vara svårt att göra en realistisk anbudskalkyl 8)

Mittlinje

Bränslepriserna är de samma för alla så det är inte anledningen till problemen.

Tidigare har man fått en godispåse (ekonomiskt tillskott) och då smaskat i sig allt på en gång genom anbud för att försvara område eller att lägga låga anbud för att komma in på vissa områden. Kan denna process fortfarande pågå eller finns annan anledning till underskottet? Det tycks nämligen komma strax efter att man fått ekonomiskt tillskott varje gång.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mittlinje skrivet 28 april 2012, 21:50:56 PM
Bränslepriserna är de samma för alla så det är inte anledningen till problemen.



Nu avsåg jag expresstrafiken där just Swebus antas ha en mer priskänslig kundgrupp än t.ex Nettbuss Express, då är det svårare att enbart genom prishöjningar kompensera sig.

yngrot

Bränslepriser är väl inte samma för all bolag köper du mkt blir det lägre pris än för smååkare
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina