Ingen upphetsning

Startat av HJP, 26 april 2012, 23:56:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Den andra augusti 1981, passerade jag uppenbarligen förbi Nybodahallen. Troligen blev jag inte särskillt upphetsad, men kostade ändå på mig att ta en bild på H32 4159, 4246 och en bärgningsbil.
Invigde en ny skanner i dag, och när bilden fanns med på invigningsskanningsfilmen, så lades den ut här.
Lägg märke till dekalen i bakrutan på 4246. Texten lyder: "BUSSEN FÖRST TACK" - minns ni?

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 26 april 2012, 23:56:54 PM
Lägg märke till dekalen i bakrutan på 4246. Texten lyder: "BUSSEN FÖRST TACK" - minns ni?

Jodå, de fanns ju att se på bussar i trafik ganska nyligen (ja enstaka exemplar har kanske kvar dem än?).

Men jag blev lite konfunderad, för jag trodde inte att "bussregeln" (sedermera 59 § VTK, idag 3 kap 45 § trafikförordningen) fanns 1981. Men så hittade jag en körkortsbok från 1979, där regeln omnämns, så uppenbarligen fanns den då. Någon som vet på rak arm när denna regel infördes, var det kanske redan med VTK i originalutgåva?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 27 april 2012, 00:45:42 AM
Jodå, de fanns ju att se på bussar i trafik ganska nyligen (ja enstaka exemplar har kanske kvar dem än?).

Men jag blev lite konfunderad, för jag trodde inte att "bussregeln" (sedermera 59 § VTK, idag 3 kap 45 § trafikförordningen) fanns 1981. Men så hittade jag en körkortsbok från 1979, där regeln omnämns, så uppenbarligen fanns den då. Någon som vet på rak arm när denna regel infördes, var det kanske redan med VTK i originalutgåva?

Våren 1973 gick jag på en facklig kurs på Brunnsvik där också en förare från SL var med. Jag minns att vi diskuterade livligt hur den här lagen skulle fungera i praktiken. Så det torde alltså ha varit någon gång under andra halvåret 1973.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Alltid trevlig med bilder från verkligheten. Vad gäller regeln i sig och även dekalen så är det även en sådan sak som nog även skulle behöva repeteras med lite oregelbundna mellanrum eller så. Liksom Telstars-låten »Håll dig till höger, Svensson« om högertrafikomläggningen kanske borde dammas av ibland så skulle det nog inte vara fel om man nästan hade dessa dekaler som en standard. I dagens läge finns det väl inget sådant och just dekaltypen som syns på bilden slutade man (i alla fall i SL-land) väl sätta upp i mitten på 90-talet eller så?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Den andra augusti 1981, passerade jag uppenbarligen förbi Nybodahallen. Troligen blev jag inte särskillt upphetsad, men kostade ändå på mig att ta en bild på H32 4159, 4246 och en bärgningsbil.
Invigde en ny skanner i dag, och när bilden fanns med på invigningsskanningsfilmen, så lades den ut här.

HJP

Fin bild och grattis till en fin scanner! Vi kallade det för Nybodas "Salutorg" där kunde i stort sett allt stå uppställt!
Lustigt hur alla bilder i princip kan hamna i märkliga trådar! Bara för att starta en sådan tråd så var inte 4159 en av de H32 som hamnade i Nyboda för Muskötrafiken med riktig färdskrivare och tror jag större bränsletankar? Den låg väl i abonnemangsvagnsserien för H32:orna?

"Bussen först tack". Intressant, antar att den anspelar på att släppa ut bussen där "sth" är 50 km/h eller lägre. Intressant också på ett annat sätt! Idag så höjer man ju hastigheten på många vägar som har 50 km/h till 60 km/h (och några sänks till 40 km/h) i princip ska väl "50" som hastighetsgräns arbetas bort. Men har lagen ändrats så att man höjt regeln till 60 km/h? Annars så får man nog se upp som bussförare!

Mr H

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2012, 08:23:10 AM
Våren 1973 gick jag på en facklig kurs på Brunnsvik där också en förare från SL var med. Jag minns att vi diskuterade livligt hur den här lagen skulle fungera i praktiken. Så det torde alltså ha varit någon gång under andra halvåret 1973.

Jag vill också ha att regeln om att släppa före buss som skulle ut från hållplats kom 1973. Jag började på Göteborgs spårvägar våren 1973 och regeln kom strax därefter. Oftast brukar lagar börja gälla vid halvårs- eller helårsskiften, så en bra gissning skulle kunna vara 1 juli 1973. Men någonstans gnager 1 april i bakhuvudet och det är inte menat som ett skämt. Kan det vara så att regeln infördes då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 27 april 2012, 10:22:32 AM
Jag vill också ha att regeln om att släppa före buss som skulle ut från hållplats kom 1973. Jag började på Göteborgs spårvägar våren 1973 och regeln kom strax därefter. Oftast brukar lagar börja gälla vid halvårs- eller helårsskiften, så en bra gissning skulle kunna vara 1 juli 1973. Men någonstans gnager 1 april i bakhuvudet och det är inte menat som ett skämt. Kan det vara så att regeln infördes då.

Stämmer nog bra. Vid närmare eftertanke så infördes lagen under den tid som vi gick kursen, som var på sex veckor och började i slutet av mars.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2012, 08:23:10 AM

Citat från: Bengt H skrivet 27 april 2012, 10:22:32 AM
Eftersom jag körde SL-buss 1970-1975, och kommer ihåg att dekalen kom under den tiden, så stämmer troligen 1973. Ni relaterar ju båda, till det året.

HJP

Lars

Tack! det var en fin tillbakablick på fina bussar.
Jag minns dessa dekaler på dessa bussar och andra med för den delen!

K R

HJP

Hej!

Den tidigare typen av dekal som anbringades på bussarna för att informera om denna regel var till formen liggande oval.
Så stor att den på en H32 täckte halva bakfönstret. Utförandet var gul bottenfärg med en smal röd kant,
en stiliserad buss avbildad snett uppifrån samt samma text som ovan förstärkt med ett kraftigt utropstecken.

Den andra dekalen i bakfönstret på H32 4246 ovan var gul med svart text: "Har du råd att inte ta bussen i morgon?"
Vad gäller denna dekal och H32 så sattes den ibland istället upp i fronten ovanför "grillribborna".

mvh K R

Bengt H

Citat från: K R skrivet 27 april 2012, 16:20:48 PM
Hej!

Den tidigare typen av dekal som anbringades på bussarna för att informera om denna regel var till formen liggande oval.
Så stor att den på en H32 täckte halva bakfönstret. Utförandet var gul bottenfärg med en smal röd kant,
en stiliserad buss avbildad snett uppifrån samt samma text som ovan förstärkt med ett kraftigt utropstecken.

mvh K R

Denna dekal. Reprisbild från Sörmarken i Borås.

K R

Citat från: Bengt H skrivet 27 april 2012, 16:44:18 PM
Denna dekal. Reprisbild från Sörmarken i Borås.

Hej!

Javisst är det den dekalen! Tack för den bilden!

På den första bilden jag hittade på en buss med dekalen ifråga såg personbilen i hastigheten ut som ett överdrivet stort utropstecken,
därav min beskrivning av dekalens utseende i det tidigare inlägget.
Här framgår ju tydligt utropstecknets mer normala storlek och placering.
I varianten med den gröna svängande pilen, som på H32 4246, skrevs texten med versaler och utropstecknet flyttades till efter "TACK !".
Om jag nu inte ser fel igen...  ;) 

mvh K R

Mr G

Nä inte så stor upphetsning då kanske, eftersom det fortfarande var en alldaglig syn att se ett par uppställda H32:or. Dock mer upphetsande för många att se en sån här bild idag. H32 Büssing var inget som man sprang benen av sig för att plåta, eftersom det bokstavligen kryllade av dom.
吉先生