SMS-biljetter avskaffas i Umeå?

Startat av Ersa, 26 april 2012, 22:10:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

SR P4 Västerbotten: "Betalningen med mobiltelefoner har fungerat dåligt eftersom förarna måste läsa av sms-biljetterna manuellt och systemet har varit lätt att manipulera. Den sista april ska man införa en ny taxa och ett nytt betalningssystem, och då föreslår kollektivtrafikutskottet att sms-bíljetterna ska bort"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5082819

Vilka andra huvudmän kan tänkas följa efter?

KG

Nico

Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:10:03 PM
SR P4 Västerbotten: "Betalningen med mobiltelefoner har fungerat dåligt eftersom förarna måste läsa av sms-biljetterna manuellt och systemet har varit lätt att manipulera. Den sista april ska man införa en ny taxa och ett nytt betalningssystem, och då föreslår kollektivtrafikutskottet att sms-bíljetterna ska bort"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5082819

Vilka andra huvudmän kan tänkas följa efter?

Tja, vem vet. Tror knappast att det försvinner i SL-land då det dels fungerar relativt bra och alternativ i många fall saknas. Däremot kvarstår även här nackdelarna med manuell visering samt att det är stor risk för manipulation. SL bordlade väl även frågan, pga av kostnaden, om optiska läsare för detta så det ger i alla fall mig signalen att man från vissa håll kanske inte ser svinnet som ett stort problem... även om det de facto sannolikt är det. 

Bankkort mm. är nog sedan ingen direkt lösning i områden med stora passagerarströmmar då det ibland tar tid att få ett kort verifierat. I synnerhet Maestro m.fl. som nämns i artikeln brukar kunna krångla lite nu och då. Tanken med en SMS-biljett (även om det fungerar si och så i praktiken) är ju att man ska ha ett färdigt och direkt avläsbart engångsfärdbevis vid bordning och den fördelen försvinner ju helt med ett bankort eller motsvarande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ResVille

Det vore bra om SMS biljetterna upphörde. Efter Konsument Göteborgs framstöt mot Västtrafik behöver inte resenären köpa SMS biljetten för än de stigit ombord på fordonet. Tidigare skulle SMS biljetten vara köpt och mottagen innan påstigandet.
Ett annat problem är att SMS biljetterna ser olika ut beroende på vilken telefon resenären har.

swedebear

Problemet är ju vad som är alternativen, folk som köper enkelbiljetter med VISA-kort (jag inser lätt problematiken med SMS-biljetter), det kommer att ta tid. Själv var jag just till Umeå i helgen och då köper man ju inte direkt rabattkort om man bara är där någon dag och skall göra en resa
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Ted Selander

Sms-biljetter har en omkostnad om 10-11% (SL), ingen direkt bra affär. Jag tycler de ska prisas rejält, så att de blir den "nödlösning" de var avsedda att bli, när kontanterna försvann.

Ersa

Citat från: swedebear skrivet 30 april 2012, 18:04:04 PM
Problemet är ju vad som är alternativen, folk som köper enkelbiljetter med VISA-kort (jag inser lätt problematiken med SMS-biljetter), det kommer att ta tid. Själv var jag just till Umeå i helgen och då köper man ju inte direkt rabattkort om man bara är där någon dag och skall göra en resa

Citat från: Ted S skrivet 30 april 2012, 20:54:26 PM
Sms-biljetter har en omkostnad om 10-11% (SL), ingen direkt bra affär. Jag tycler de ska prisas rejält, så att de blir den "nödlösning" de var avsedda att bli, när kontanterna försvann.

Problemet är ju att varken sms-biljetter eller enkelbiljetter köpa med bankkort blev någon nödlösning i städer som t.ex Umeå och Östersund. Utan pga lågt pris blev det vanliga infödda ortsbor som dagarna i ända åkte på sms-biljetter och/eller enkelbiljetter.

Det går helt enkelt inte att jämföra med SL där en mycket högre andel resenärer har busskort, redan nu långt innan remsan avskaffats.
När man kör SL 639 & 677 och lastar 10 st resenärer är det i snitt 9 st busskort och 1 st remsa/sms.
När man kör UL 806 & 809 och lastar 10 st resenärer är det i snitt 8 st busskort och 2 st enkelbiljetter/sms.
När man kör Ultrabuss i Umeå tätort var det i snitt 6 st busskort och 4 st enkelbiljetter/sms som bäst. Förbi studentområdet Ålidhem i Umeå var det i snitt 2 st busskort och 8 st enkelbiljetter, samt 0 st sms...