Om SJ Buss funnits kvar

Startat av Bussmupp, 25 april 2012, 15:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:51:55 PM
När man tänker på det så låter det som en dum idé, men det gjorde inte jag när denna tråd startades.

På tal om snöröjning, enda gången jag har sett nordens största snöröjare, som för övrigt kostade några hundratusen(om inte 1m:-), rulla så var det bara 1-2cm snö som djupast. Och vad gjorde den? Rullade fram och tillbaka, fram och tillbaka, gång på gång. Avstängd var den också. Gjorde ingen som helst skillnad på bangården.

Snöröjning är inte SJ:s ansvar. Det är Trafikverket som svarar för denna på spår och plattformar. Men det finns naturligtvis mycket annat där SJ kan använda sina pengar bättre än att satsa på att ha en massa bussar och förare standby.

Muk

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.

Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.

Och om det fortfarande känns onödigt att bara ha dem på stand-by: öppna några reguljära linjer med buss.

Vilken passagerare är viktigast; den som åker tåg och behöver en ersättningsbuss eller den passagerare som åker reguljär linje med buss?
Någon av dem måste ge upp sitt säte, OM du inte räknar med en rejäl vagnreserv som bara står och väntar.

Och är det verkligen bekvämare att kontakta en "massa" förare än att kontakta en "massa" bussbolag? Den senare "massan" lär i varje fall vara mindre.  ;)

Lars

Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 15:53:15 PM
Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.

(Rubriken ändrad av admin)
Detta vore det nog inte så jättestor skillnad även om SJ fortfarande ägt Nobina

Till de som inte vet så ägs ju Nettbuss av Norska NSB men det är absolut inte givet att det är en Nettbuss som kör tågersättningen utan detta upphandlas och billigaste får köra.
Men inte på samma sätt som i Sverige utan det Norska systemet fungerar mycket bättre!
Det fungerar ungefär så att den som lämnat billigaste pris har förstatjing på ersättningstrafiken och sedan beställs bussar från övriga anbudsgivare utifrån deras lämnade anbud.
Vid oförudsedda stopp gäller lite andra regler. Då får den som finns i närheten köra men priserna är förhandlade i förväg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 16:36:13 PM
Detta vore det nog inte så jättestor skillnad även om SJ fortfarande ägt Nobina

Till de som inte vet så ägs ju Nettbuss av Norska NSB men det är absolut inte givet att det är en Nettbuss som kör tågersättningen utan detta upphandlas och billigaste får köra.
Men inte på samma sätt som i Sverige utan det Norska systemet fungerar mycket bättre!
Det fungerar ungefär så att den som lämnat billigaste pris har förstatjing på ersättningstrafiken och sedan beställs bussar från övriga anbudsgivare utifrån deras lämnade anbud.
Vid oförudsedda stopp gäller lite andra regler. Då får den som finns i närheten köra men priserna är förhandlade i förväg.

NSB har en rätt stor egen organisation för att beställa bussar vid trafikavbrott. De anlitar alltså inte som SJ ett externt företag som har i uppdrag att sköta detta. Tågkompaniet använder samma princip i Gävle även om det där räcker med en man som har jourtjänst utanför kontorstid. För Tågkompaniets trafik Göteborg-Kornsjö och i Värmland anlitas Nettbuss, som har samma ägare, för att skaffa fram bussar. Förutom med egna bussar kör de med vad de kan få tag i.

Ersättningstrafik med buss fungerar i dag hyfsat bra vid SJ sedan Björks tagit krafttag för att bli nästan lika duktiga som de lovade innan de fick uppdraget.

NSB:s lösning är mer kostsam än SJ:s men kan innebära marginella kvalitetsfördelar för resenärerna. Dock tror jag att de som kör ersättningsbussarna upplever NSB:s system som väsentligt bättre.