Om SJ Buss funnits kvar

Startat av Bussmupp, 25 april 2012, 15:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 21:36:48 PM
Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.
När man räknar i sitt anbud med tomkörningar och då kan man inte köra vilka vägar som helst efter som detta kostar pengar och tjäna pengar är det som är hela saken. En arbetsledare som säger det som du skriver är en person som inte vill föra företaget framåt. Även på detta garaget finns det säkert bussförare som mycket väl skulle kunna köra beställningstrafik och med ett gott resultat.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 22:03:40 PM
Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar.
Delvis rätt men i många län finns det fortfarande expresslinjevagnar som funkar bra som beställningsbussar.
I branschen i 40 år

Bussmupp

Eftersom min post, som tydligen blev starten på denna tråd, har blivit missförståd så får jag väl ta och förklara hur jag menar. Det vore mycket enklare för SJ att fixa tågersättning om SJ Buss fanns kvar, men naturligtvis skulle det vara bäst om hela SJ Buss nätet fanns kvar så att det finns både bussar och personal ifall det skulle behövas.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 22:12:50 PM
Eftersom min post, som tydligen blev starten på denna tråd, har blivit missförståd så får jag väl ta och förklara hur jag menar. Det vore mycket enklare för SJ att fixa tågersättning om SJ Buss fanns kvar, men naturligtvis skulle det vara bäst om hela SJ Buss nätet fanns kvar så att det finns både bussar och personal ifall det skulle behövas.

Du har ju fått svar på just det. Så vad skulle missförståndet bestå i. Eftersom inte det SJ du talar om finns kvar i dag så kan det bara bli gissningar om hur det skulle varit i dag om SJ Buss funnits kvar. Det går ju inte vrida tillbaka utvecklingen.

Dessutom som jag redan svarat var det inte ens på den tiden då SJ hade sin egen bussdivision så att SJ kunde köra alla tågersättningar själva, inte ens de med utgångspunkt från de orter där de hade garage.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 21:36:48 PM
Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.

Döm inte ut hela företaget. Nobina (läs dåvarande Swebus) har länge kört mycket beställningstrafik i Umeås och Karlstads trafikområden. Och med god vinst bör tilläggas, så det handlade inte om några dumpade priser.

Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 22:03:40 PM
Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar. 

En bidragande orsak kan det nog vara, ja. I de två ovan nämna trafikområden var ju en Carrus Star 502 och Volvo 9700 att räkna som en normalstor linjevagn, och då kunde man använda dessa stora linjevagnar till just beställningar.

Citat från: Jan skrivet 25 april 2012, 22:08:06 PM
Delvis rätt men i många län finns det fortfarande expresslinjevagnar som funkar bra som beställningsbussar.

Javisst, som Nobina Uppsalas komfortbussar. Problemet är att dessa ofta är låsta till sina linjekörningar, och kan därför inte vara borta på andra ärenden så ofta. Reservbussar är det ju alltid ont om, tyvärr.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 22:56:02 PM

Javisst, som Nobina Uppsalas komfortbussar. Problemet är att dessa ofta är låsta till sina linjekörningar, och kan därför inte vara borta på andra ärenden så ofta. Reservbussar är det ju alltid ont om, tyvärr.

Ja för enklare uppdrag typ skolklasser och sådant kan det vara ett alternativ, däremot är de ofta genom sin storlek och ofta prist på utrustning och skick inte alls lämpade för mer krävande beställningsuppdrag, dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 25 april 2012, 23:24:24 PM
dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.

Lite ur spår, men så länge som det är "bra" uppdrag som inte resulterar i att bussen blir nedspydd och sönderslagen (eller i vagnbrist och förseningar på hemmaplan) borde det väl inte göra något att man gör reklam för länstrafiken? Ibland känns det som att folk retar upp sig på sådant där mest för att de för tillfället inte har så mycket annat att reta upp sig på.

Jag kan dock förstå att länstrafiken helst inte vill bli inblandad i just tågersättning på fel sätt, det kan ju skapa onödiga klagomål när folk inte förstår att bussen är abonnerad och att alla gör så gott man kan, utan tycker att XYZLT är ett riktigt uselt företag som kommer för sent och inte hittar till åäöhults f d stationsvändplan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 25 april 2012, 23:24:24 PM
Ja för enklare uppdrag typ skolklasser och sådant kan det vara ett alternativ, däremot är de ofta genom sin storlek och ofta prist på utrustning och skick inte alls lämpade för mer krävande beställningsuppdrag, dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.

Bristen på bagageutrymme gör ofta att länsbussar inte lämpar sig att köra ersättning för fjärrtåg även om bussarna sittkomfort och utrustning med t ex toa och AC inte är något att anmärka på. Men i länstrafik är det ganska ovanligt att bussarna byggs för att 50 resenärer skall kunna medföra en eller två stora väskor var. Det är också så att folk som åker tåg inte är lika noga med att begränsa sin bagagemängd som de som t ex åker expressbuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 18:39:04 PM
Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.
Fast vid planerade tågstopp brukar det väl knappast vara några problem att få tag på bussar eftersom man då ofta vet månader i förväg vilka avgångar som ställs in och kan boka upp bussar långt i förväg utan det är ju framför allt vid oplanerade stopp i tågtrafiken som det kan vara svårt att få tag på bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 26 april 2012, 13:20:32 PM
Fast vid planerade tågstopp brukar det väl knappast vara några problem att få tag på bussar eftersom man då ofta vet månader i förväg vilka avgångar som ställs in och kan boka upp bussar långt i förväg utan det är ju framför allt vid oplanerade stopp i tågtrafiken som det kan vara svårt att få tag på bussar.

Nu jobbar bussbolagen med rätt korta puckar och lägger ut sådana här körningar vanligtvis med bara någon vecka innan. Men visst brukar tågbolagen beställa dem minst en månad innan. Några problem att få tag i bussar om beställningen görs en vecka innan har jag trots lång erfarenhet av sådant här jobb aldrig varit med om. Problem uppstår om oplanerat möter planerat, t ex att det förbeställda antalet bussar inte räcker till.

När det gäller oplanerade stopp är det att man får ta det man kan få tag i som gäller. Det finns inget bussbolag som kan hålla en sådan reserv av fordon och förare att de alltid kan ställa upp med någon timmes varsel. Det skulle naturligtvis inte utgöra någon väsentlig skillnad om tågbolagen själva ägde bussarna. Om tågbolagen nu ändå vill kosta på den beredskapen kan de lika väl köpa upp den från något bussbolag. De flesta förare skulle uppleva detta som ett synnerligen tråkigt jobb eftersom det oftast innebär att sitta i bussen åtta-tio timmar varje dag och vänta på att ett tåg eventuellt havererar. Därtill kommer ju att de aldrig kan veta när de slutar eftersom de kan komma ut på körning strax innan passningstiden går ut.

Som alltid: den utveckling som sker den har rationella orsaker förankrade i verkligheten. Det var därför som SJ först skilde ut sin bussverksamhet i en egen division och sedan i ett eget aktiebolag. Det var likaså anledningen till att det senare sedan såldes.

Bussmupp

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 22:33:56 PM
Du har ju fått svar på just det. Så vad skulle missförståndet bestå i. Eftersom inte det SJ du talar om finns kvar i dag så kan det bara bli gissningar om hur det skulle varit i dag om SJ Buss funnits kvar. Det går ju inte vrida tillbaka utvecklingen.

Dessutom som jag redan svarat var det inte ens på den tiden då SJ hade sin egen bussdivision så att SJ kunde köra alla tågersättningar själva, inte ens de med utgångspunkt från de orter där de hade garage.

Missförståndet med det hela ligger i att det SJ Buss jag tänker mig skulle fortsätta existera som en del av SJ. Fast, som du säger, så finns ju inte det SJ kvar. Men det har det också blivit lite missförstått, eftersom det jag menade, men glömde bort att påpeka, var att SJ Buss borde också ha blivit en del av Statens Järnvägar AB.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 15:50:29 PM
Missförståndet med det hela ligger i att det SJ Buss jag tänker mig skulle fortsätta existera som en del av SJ. Fast, som du säger, så finns ju inte det SJ kvar. Men det har det också blivit lite missförstått, eftersom det jag menade, men glömde bort att påpeka, var att SJ Buss borde också ha blivit en del av Statens Järnvägar AB.

Det finns inget som heter Statens Järnvägar AB. Antingen är det Affärsverket Statens järnvägar, som dock mest ägnar sig åt fordonsuthyrning, eller också SJ AB som sysslar med persontrafik med tåg. Jag har redan utvecklat varför det inte varit troligt att SJ Buss, som 1990 blev Swebus om det varit kvar i SJ:s ägo skulle ha hamnat inom SJ AB.

För övrigt borde du ha fått utförliga svar på varför det inte finns någon som helst anledning att SJ AB skall köra ersättningsbussar i egen regi.

Bussmupp

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2012, 21:46:32 PM
Det finns inget som heter Statens Järnvägar AB. Antingen är det Affärsverket Statens järnvägar, som dock mest ägnar sig åt fordonsuthyrning, eller också SJ AB som sysslar med persontrafik med tåg. Jag har redan utvecklat varför det inte varit troligt att SJ Buss, som 1990 blev Swebus om det varit kvar i SJ:s ägo skulle ha hamnat inom SJ AB.

Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2012, 21:46:32 PMFör övrigt borde du ha fått utförliga svar på varför det inte finns någon som helst anledning att SJ AB skall köra ersättningsbussar i egen regi.

Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.

Och om det fortfarande känns onödigt att bara ha dem på stand-by: öppna några reguljära linjer med buss.

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.

I dina ögan kanske. Men inte i verkligheten, och i de insattas ögon.

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.

Lättare, ja. Snabbare, ja.
Men som sagt skulle det innebära chockartade biljettprishöjningar. Eller skattehöjningar. Eller bådadera. Med ännu fler dyra idéer är landet inom kort uppe i en skattesats där alla betalar minst 50% skatt på allt de tvjänar. Räcker det inte att dagens (i många fall onödigt höga) utgifter för stat, kommuner och landsting gör att Sverige redan idag sägs ha världens näst högsta skattetryck?

Nej, dra istället ner på onödiga utgifter för att kunna satsa på annat. Snöröjning t.ex?

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:28:29 PMLättare, ja. Snabbare, ja.
Men som sagt skulle det innebära chockartade biljettprishöjningar. Eller skattehöjningar. Eller bådadera. Med ännu fler dyra idéer är landet inom kort uppe i en skattesats där alla betalar minst 50% skatt på allt de tvjänar. Räcker det inte att dagens (i många fall onödigt höga) utgifter för stat, kommuner och landsting gör att Sverige redan idag sägs ha världens näst högsta skattetryck?

När man tänker på det så låter det som en dum idé, men det gjorde inte jag när denna tråd startades.

Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:28:29 PMNej, dra istället ner på onödiga utgifter för att kunna satsa på annat. Snöröjning t.ex?

På tal om snöröjning, enda gången jag har sett nordens största snöröjare, som för övrigt kostade några hundratusen(om inte 1m:-), rulla så var det bara 1-2cm snö som djupast. Och vad gjorde den? Rullade fram och tillbaka, fram och tillbaka, gång på gång. Avstängd var den också. Gjorde ingen som helst skillnad på bangården.