Nybyggare i Angered

Startat av Mr G, 25 april 2012, 09:38:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Tror att bilden är tagen i Hjällbo, men har glömt ordningen på de olika stadsdelarna ute i Angered. Bilden är tagen sommaren 1969, och det råder nybyggaranda i den hypermoderna stadsdelen. En mönsterstad är under uppbyggnad.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 april 2012, 09:38:07 AM
Tror att bilden är tagen i Hjällbo, men har glömt ordningen på de olika stadsdelarna ute i Angered. Bilden är tagen sommaren 1969, och det råder nybyggaranda i den hypermoderna stadsdelen. En mönsterstad är under uppbyggnad.

Hjällbo stämmer, dock inte "mönsterstad".

/Gunnar

Björn Forslund

Härlig bild! Komplett med dam i kort sommarklänning och slyngel på moped som hänger vid Pressbyrån och räknar slantarna för att se om han har pengar till en liten "Prince". Commerce-stumparna var inget för de tuffa gossarna, precis som Staffan skriver i en annan tråd.

Anders Eriksson

Kan meddela att hållplatsen heter Hjällboplatsen. Till vänster utanför bilden ligger Hjällbotorget och nedanför busshållplatsen har spårvagnen mot Angered sin hållplats. Bygget som pågår i bakgrunden är Hjällboskolan.

Gunnar D

Det är den varma sommaren -69 så då gick väl A-banan bara till den provisoriska ändstn Alelyckan. B43:an på linje 70 bör då ha varit på väg t/fr Alelyckan vilket gör bilden extra intressant.

/Gunnar

matti

Det var inte igår Mr G var i Hjällbo.
Hjällboskolan i bakgrunden var inte riktigt färdigbyggd. 70:an gick O-reggad och täckte hela Angered på den tiden.
Då fanns Pressbyråkiosken där man bl.a kunde köpa sig ett paket Prince. Kiosken är borta sedan ca 5-6 år.

Bilden är väldigt speciell för mig eftersom det är min gamla hemort mellan 70-80-talet.  70:an har jag kört många ggr under 80-talet som GS bussförare.
Känner t.o.m igen några personer på bilden.

STORT TACK !  till Mr G

/Matti

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr G skrivet 25 april 2012, 09:38:07 AM

En jämförande bild tagen nästan 42 år senare på samma plats men kameran riktad några grader österut jämfört med Mr G:s bild.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.