Junghans-bussen

Startat av Ola Almquist, 25 april 2012, 01:49:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Flyttbussen fick mig att tänka på att jag i en urmakartidskrift från ca 1970 sett en frontbild på ett fordon märkt "Junghans-bussen". Registreringsnummer var M8843. Det var en Scania-Vabis och fronten var lik en CF, men jag antar att det inte var en dylik utan byggd som utställningsbuss. Det var dock omöjligt att se p.g.a. att bilden var tagen rakt framifrån. Någon som känner till detta fordon eller vet vem som byggde CF-liknande specialfordon?

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Det var nog så att karossören använde grill o kanske glasfiberplastfront från Scania.

Ola Almquist

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2012, 08:33:41 AM
Det var nog så att karossören använde grill o kanske glasfiberplastfront från Scania.

Jo, det är nog mycket troligt. Jag skulle naturligtvis ha fotograferat av bilden. Vad jag minns var de inre strålkastarna något mindre än de yttre, och så var det väl inte på någon CF?

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Var det inte så att June Karosseri i Jönköping använde CF-grillen på sina möbelbussar?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 april 2012, 15:42:15 PM
Var det inte så att June Karosseri i Jönköping använde CF-grillen på sina möbelbussar?

Jag har också sett möbelbussar med det utseendet, men har inte fotat någon. June låter sannolikt, har någon bild?
Vilka lyktor man sätter i är givetvis upp till karossören. Hålen i fronthörnen är anpassade för standard strålkastare med det går väl att sätta något emellan och peta dit mindre dimljus eller så om man vill. Om det nu verkligen är CF fronthörn man använt?

bilomnibussen

Det fanns BeGe-flyttbussar med CF-grill.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 maj 2012, 22:22:23 PM
Det fanns BeGe-flyttbussar med CF-grill.
Mvh Jan G

Scania köpte ju BeGe på 60-talet så de hade säkert ett nära samarbete.