Huvudmeny

Villa villekulla....

Startat av Nicklas Vasa, 12 oktober 2007, 17:35:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Detta var en tjänstemanna bostad åt någon SJ-anställd, som GDG tog över, gissningsvis i samband med att busstationen i Borlänge flyttades från där nuvarande polishuset ligger till sin nuvarande plats i början av -70 talet, då bestod busstation av två bussplaner, en för landsbyggdstrafik och en för lokaltrafik. Huset stod mitt på där Ovanbrogatan går fram, precis vid infarten till resecentrum och Sj, och liknade alltså rubricerat sago hus, därav namnet.
Detta hus användes av GDG som förarnas rast plats, Lunch och fika rum, det som var så bra, var att man hade en helt egen byggnad för detta ändamål, detta sköttes dock dåligt, och var på slutet fruktansvärt nerslitet. Det stog några Björkar där, och jag minns att jag ristade in min första kärlek i en av dessa, och det hör till saken att hennes morsa jobbade på redovisningen åt GDG.
Huset revs i samband med att GDG Byggde Hotell Gustaf Vasa, och att Busstationen då fick en plan för all busstrafik, på gamla planen för lokaltrafik, dit flyttades SJ kundparkering. I samband med detta flyttades Chafförernas fika rum till Bussgodset tvärsöver plan, vilket redan var trångbott, och förarnas matraster förlades till själva terminalen nere på södra backa. Det var en stor nyordning, när man fick ta en buss med sig upp på stan för avlösning minns jag. När sedan nuvarande resecentrum byggdes, gjordes ett försök att inrätta ett chaufförsrum i denna byggnad, men att gå tvärs över plan från bussgodset, där man parkerar bussarna var ingen intresserad av, så förarrummet blev kvar på bussgodset, och nyligen har denna byggnad byggds ut, så att förarna fått ett ordentligt fika rum , och jag gissar att godspersonalen äntligen har fått sina efterlängtade omklädningsrum.
Även där hade jag ett förslag, att det skulle byggas på en våning på bussgodset istället, för att få ordentliga lokaler, med bland annat övernattningsrum, det har ju förekommit lite till och från att linjelagd trafik haft övernattningar i Borlänge, och då hyrt Hotell rum, det måste ju vara billigare att ha ändamålsenliga lokaler....
Senast var det väl Swebus Express linje 847 som Örebro depån körde....
GDG hade ett övernattnings rum vid terminalen i Borlänge, men hela denna byggnad har ju Dalatrafik numera lagt beslag på....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2007, 18:42:53 PM
avtalspriserna för ett hotellrum låg kring 4-500 :- i mitten på -90 talet, idag gissar jag att det hamnar en eller två hundringar till men knappast mer.

//Lars

Det ligger i det häradet för tågpersonal åtminstone om man undantar våra tre största städer och möjligen några andra orter med extremt stor efterfrågan på hotellrum i förhållande till tillgången.
Tågkompaniet har på orter som Ljusdal, Gnarp och Mjölby valt att förlägga personalen till egna övernattningslägenheter. Det har där blivit billigare än att bo på hotell.

Nicklas Vasa

Hotell Gustaf Vasa byggdes i mitten på -80 talet, och före detta fick man gå när man började tjänsten, antingen började man vid terminalen med buss, eller också vid "Villekulla", och man hade då gång tid. Så i och med ny ordningen blev det mindre inställelse tid, och man kan fråga sig om det inte varit billigare för GDG att införskaffa ett avlösningsfordon, men så skedde inte, utan man använde befintliga bussar. Dom enda tjänste fordon som fanns i Borlänge, och Dalarna överhuvudtaget, mig veterligt, var Disponentens Volvo 0576, och verkstadens gammla vw picup från -77, 5715.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2007, 18:34:59 PM
Tillgången på hotellrum i Gnarp lär ju inte vara särskilt stor, lägenhetstanken kan ju fungera om det är ett fåtal personer som har överliggning och det finns tillgång till billig arbetskraft att hyra in för bäddning och liknande, alternativt att man lyckas övertala personalen att sköta det också, det senare har dock visat sig vara ytterligt svårt och jag gissar att det även gäller järnvägssidan.
SJ hade ju på sin tid stora fastigheter med överliggningsrum av hotellstandard på större orter, i Ånge fanns tex en tvåvåningskåk med ett trettiotal enkelrum där jag själv tillbringade många nätter på -90 talet, frukost fick man dock fixa själv. Till detta hade SJ städ ett antal anställda som skötte bäddning, tvätt och städning.

//Lars

Jodå, jag har också bott på det där "panget" i Ånge. Det kändes rätt bra när en tidigare TR-medarbetare öppnade Hotell Mittlandia och TR för skams skulle inte kunde låta bli att förlägga personalen hos honom.
När det gäller Gnarp finns det i dag hotell, men det är möjligt att det inte fanns när dessa överliggningar började. Rummen städas och bäddas av personal på orten. En av tågvärdarna har ansvar för att han och kollegorna skall få frukost. Det fungerar väl si så där - allt från att tågvärden glömmer att handla till att han glömmer kvar kassen med matvarorna i personallokalerna i Gävle.
I Ljusdal och Mjölby finns dock hotellalternativ men det lär ha varit svårt att få till bra avtal. Man vill ju inte gärna betala lika mycket i Mjölby för ett hotellrum som i Göteborg.
Sedan finns det ju också en ort som Malung där det faktiskt inte finns något bra hotellalternativ. Utan man är tvungen att ha egen överliggning.

Nicklas Vasa

Det där med bäddning, har jag för mig att GDG löste med engångslakan, i alla fall på Borlänges omlopp på expressen som hade övernattning i Karlstad.

Ted Selander

I somras bodde jag helt civilt på hotell Gösta i Mora. Eftersom jag var på tågutflykt var det trevligt att bli tilldelad ett av "SJ:s" överliggningsrum. Det bar åtminstone spår av detta, med Sopi-påse i st f papperskorg. En lista med alla relevanta(?) telefonnummer för tjänstebruk låg prydligt framlagd på skrivbordet.

Frågan är om rummen hyrs endast del av året, annars kanske man sålde det en gång till?
Eller också har avtalet upphört.

Ja, nu hamnade detta i Bussnack, kan inte hjälpas.

/Ted