Ett av mina franska kort

Startat av Mr G, 22 april 2012, 13:25:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



På Avenue Jean Medicin, den stora affärsgatan i Nice, såg det ut så här sommaren 1970. Undrar hur det ser ut idag. Borde nog åka och kolla snart.
吉先生

riiga

Det har nog förändrats rejält, för vad jag kan se i Googles gatuvy så är det idag spårvagnar och gång-/cykelbana.

Nico

Ja, inte lär man väl heller se några bussar av märke Saviem...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Det var som f-n. Helt omgjort där. Men det ser sterilt och trist ut nu tycker jag. Den lummiga allén som gav svalka heta sommardagar är borta. Och så ödsligt det känns utan biltrafiken.

Jaha, så Saviem och Berliot finns inte mer. Verkar vara Renault som slukat dem. Vill minnas att det fanns ett tredje märke för bussar som var rätt vanligt i Frankrike den här tiden.
吉先生

BengaB40

Hej! Sommaren 1967 kunde man se Renaultbussar från 30-talet i Paristrafiken, om jag inte helt missminner mig! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 22 april 2012, 20:49:29 PM
Hej! Sommaren 1967 kunde man se Renaultbussar från 30-talet i Paristrafiken, om jag inte helt missminner mig! Hälsn. BengaB40

Det stämmer bra. De antika bussarna försvann omkring 1970 först. En av dem hamnade på greve Essens museum i Skokloster och finns nu bevarad i Värmland.

Björn Forslund

#6
Citat från: Mr G skrivet 22 april 2012, 15:46:08 PM
Det var som f-n. Helt omgjort där. Men det ser sterilt och trist ut nu tycker jag. Den lummiga allén som gav svalka heta sommardagar är borta. Och så ödsligt det känns utan biltrafiken.

Jaha, så Saviem och Berliot finns inte mer. Verkar vara Renault som slukat dem. Vill minnas att det fanns ett tredje märke för bussar som var rätt vanligt i Frankrike den här tiden.

Är det Chausson du tänker på? Eller Somua?

Mr G

Nej, dessa namn var inte bekanta. Kanske dyker det upp något senare, när jag scannat igenom alla bilder från somrarna i Nice.

Och vad är det för vinbönder som har hamnat i fel fil med de bägge cittrorna, och måste gira tvärt när busshållplatsen närmar sig. Ser ut som att en liten Renault hakar på den första också. Blev nog några extra glas till lunchen där ...
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 23 april 2012, 12:49:50 PM
Nej, dessa namn var inte bekanta. Kanske dyker det upp något senare, när jag scannat igenom alla bilder från somrarna i Nice.

Och vad är det för vinbönder som har hamnat i fel fil med de bägge cittrorna, och måste gira tvärt när busshållplatsen närmar sig. Ser ut som att en liten Renault hakar på den första också. Blev nog några extra glas till lunchen där ...

Troligen hade monsieur i Cittran stannat vid busshpl för att köpa ett paket Gauloises "Disque Bleu" och när sedan en tvärnitande buss dök upp bakom hängde sig föraren på hornet på franskt maner. I rena förskräckelsen for den andra cittran iväg åt vänster också efter en sur rödvinsrap när han höll på att köra in i bussen.... Den gula bakom Amin vet jag inte vad det är.

Mr G

Jag fick för mig att den gula var en Renault 4CV, ingen Laban alltså. Han måste i så fall rimligtvis ha stannat för att uträtta ett ärende också. Kanske bara ville köpa en Nice Matin för att läsa vad Pompidou hade i görningen.
吉先生

B3Su

Citat från: Mr G skrivet 22 april 2012, 13:25:22 PM


På Avenue Jean Medicin, den stora affärsgatan i Nice, såg det ut så här sommaren 1970. Undrar hur det ser ut idag. Borde nog åka och kolla snart.

Hallå


Avenue Jean Medecin i Nice:

Framifrån, tre bussar TNL " Transports de Nice et du Littoral " "Transporter Nice och kusten"

1: Saviem SC 10,
2: PH 100 Berliet
3: PCMR Berliet

Vi ser baksidan av en Setra Kässbohrer

Company "Andre Gaubert"


Citroen Ami 6 blå bil
gula bilen Renault 4

citroen Dyane vitt bil

Knut

Den gule er ingen Renault 4. Den på fotot er for lav, R4 er høg som 2cv. Og har helt slät framruta, den på fotot har da sväng på framrutan og ser mere ut som Fiat 500
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

B3Su

Citat från: Knut skrivet 02 maj 2012, 02:50:34 AM
Den gule er ingen Renault 4. Den på fotot er for lav, R4 er høg som 2cv. Og har helt slät framruta, den på fotot har da sväng på framrutan og ser mere ut som Fiat 500

hallå

Jag tror att du har rätt.


- Om man tittar på katalogerna från samma period, är den gula en gul fiat;
- Faktum är att vindrutan påminner om en Fiat
- Det överflöd av den bakre vingen som i en Fiat 500

Som för den första Citroën detta är en Ami 6 Kombi