Ersättningsbussar på Viskadalsbanan

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 april 2012, 11:25:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

På grund av inlansering av en GC-port vid Bogryd på Viskadalsbanan söder om Borås är tågtrafiken denna helg inställd mellan Borås och Skene samt vice versa. Bussar fick alltså ersätta.

Först bussen som ersatte tåg 3840 mellan Skene och Borås.

Från Borås kom Hallgrens UXM481 (som tidigare användes på linje 100 mellan Borås och Göteborg) som ersättare till tåg 3827.

Medan Horredstrafiken återvände från Borås som tåg 3833. Observera hur bussen stannat nära stationstrappan.

Slutligen en bild från själva banarbetet.

Mer om bussutväxlingarna finns på min blogg:
http://savenfjord.blogspot.se/2012/04/trafikavbrott-pa-viskadalsbanan.html

Och om någon till äventyrs är intresserad av banarbetena och bakgrunden till dessa så hänvisas till http://nordpilen.se/forum/showthread.php?tid=1473&pid=6747#pid6747

Johan Hansson

Har Horredstrafiken börjat gå ifrån den blåa lacken?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 22 april 2012, 18:40:07 PM

Ja, det verkar inte bättre. Detta är deras nyaste buss och de är första ägare. Kan naturligtvis varit någon demobuss eller en buss som Evobus tagit in på spekulation med denna lackering.

S Svensson

Citat från: Johan Hansson skrivet 22 april 2012, 18:40:07 PM

Horredstrafiken överlät två Setra 319 och tre Neoplan midibussar till EvoBus i Vetlanda. Istället fick man den som bilden visar. Vad jag kunnat förstå så rör det sig om en lagerbyggd buss.

När jag var ute och åkte så såg jag några ytterligare ersättningsbussar. Bla en ytterligare från Hallgren.

Pratade även med en person som tittat på Storsjön som ligger lite nord väst om Viskafors och egentligen är en kraftverksreservoar. Den verkar vara gansla tömd nu !

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 april 2012, 19:36:07 PM
Horredstrafiken överlät två Setra 319 och tre Neoplan midibussar till EvoBus i Vetlanda. Istället fick man den som bilden visar. Vad jag kunnat förstå så rör det sig om en lagerbyggd buss.

Det är alltså de bussar som de använde för Västtrafik. Neoplanerna är 4409 Centroliner och två är fd Borås Lokaltrafik (727 och 728) och en är fd Sven Carlssons Trafik AB > Ivar Svenssons Busstrafik.

Det är väl inte otroligt att den kommer att lackeras om i blått framöver.

joham83

Japp så är det, CWE 493 är en fd demo buss hos Evobus och är därför silver färgad,lär förbli så med