CF SL 7919: Från Eskilstuna till Huddinge

Startat av Gunnar D, 21 april 2012, 07:46:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Lite för sig står 7919 i Huddingegaraget 5 sep 1971. Från tiden i Eskilstuna har den hela tre skylthållare på sidan och bakplattform förstås! Den har nyss gått på linje 725 och var då förmodligen placerad i Tumbagaraget och är antagligen bara på verkstadsbesök här.

Mvh Gunnar

Erling Norberg

En Eskilstunabuss D755, Scania CF66. Inreg. 1965-12-20. Flyttades 1969-12-23 till Södertälje Omnibustrafik AB.
Står det i registreringsbevisen vilken växellåda det var på bussen, om man nu skulle ta och resa till Landsarkivet i Uppsala och gräva i arkiven?
Hittade svaret själv på bussdatabasen, svenskbusshistoria.se. G652 var det.
Då är frågan var man hittar förteckning på Scania växellådor?

Erling

Gunnar D

7919 var tydligen kvar i Huddinge (TFH) åtminstone till 1974 enl lista. Vad hände med den sen, någon som vet?

/Gunnar

Lars-Håkan_E

G 652 var väl en 4 växlad manuell och 653 en dito 5 växlad

Gunnar D

Citat från: Erling Norberg skrivet 21 april 2012, 10:51:36 AM
En Eskilstunabuss D755, Scania CF66. Inreg. 1965-12-20. Flyttades 1969-12-23 till Södertälje Omnibustrafik AB.
Står det i registreringsbevisen vilken växellåda det var på bussen, om man nu skulle ta och resa till Landsarkivet i Uppsala och gräva i arkiven?
Hittade svaret själv på bussdatabasen, svenskbusshistoria.se. G652 var det.
Då är frågan var man hittar förteckning på Scania växellådor?

Enl SvOf skrift nr 2 (ScV helbyggda bussar 1953-82) levererades 7919 år 1963 och hade Wilsonlåda (GB94).

/Gunnar

Björn Forslund

Erling Norberg

Har jag missat något?
Är det inte bussen i mitten som är 7919? Står 25 på skylten och visst är det väl reg.nr D755?
I så fall är uppg. i boken Eskilstuna Omnibustrafik och uppg. på www.svenskbusshistoria.se felaktiga???

Det blir väl till att åka till Uppsala och kolla i arkiven.
Registreringsbevisen på bussarna hos Landsarkivet borde väl vara korrekta.
Finns tyvärr inte skannade vad jag vet.

Gunnar D

Citat från: Erling Norberg skrivet 22 april 2012, 18:34:06 PM
Har jag missat något?
Är det inte bussen i mitten som är 7919? Står 25 på skylten och visst är det väl reg.nr D755?
I så fall är uppg. i boken Eskilstuna Omnibustrafik och uppg. på www.svenskbusshistoria.se felaktiga???

Bussen i mitten är 7919. Motstridiga uppgifter tycks föreligga här om inte 7919 inreg två år efter levår och fick växellådan utbytt.

/Gunnar

Ulf Broman

Citat från: Gunnar D skrivet 22 april 2012, 18:57:19 PM
Bussen i mitten är 7919. Motstridiga uppgifter tycks föreligga här om inte 7919 inreg två år efter levår och fick växellådan utbytt.

/Gunnar

Njaa, uppgifterna i den utmärkta EOT-boken säger:
D755 Tillv.år 1963 Inregistrerad 65-12-20.
På sid 51 står det "Knut Oskar Gustavsson köpte ibland nya bussar vilka han lät stå något eller några år innan de inregistrerades och sattes i trafik." Så bägge uppgifterna är rätt samtidigt.

Växellåda framgår dock inte.
Bussen bör väl ha varit levererad för vänstertrafik (med möjlighet att bygga om). Det framgår inte när den byggdes om (före eller efter 3 sept). En ren spekulation: Om det verkligen bytts växellåda, kan det ha gjort vid ombyggnaden till högertrafik?

Anders Forsberg

Jaha !!! Ulf hann före mig. Jo Knut-Oskar Gustavson var en ekonomisk man och gamla bussar skulle användas så långe som möjligt. Så nya bussar kunde bli stående i ett par år innan de inregistrerades.

Ska väl säga som så att jag varken var eller är så värst tekniskt kunnig så det där med växellådor kom nog aldrig med i Eskilstunaboken. Men tror att de CF som blev kvar i Eskilstuna hos EOT efter 1967 hade pys-wilson. Tror alla de CF som fick behålla sina plattfor4mar hamnade i Södertälje. Jag har inget direkt minne av att jag såg någon, utan de hade en dörr fram och en på mitten.

//Anders F

Gunnar D

Intressanta inlägg ovan! Bilden klarnar mer och mer...

/Gunnar