Västtrafiks kontrollanter bryter mot lagen

Startat av Mustman, 20 april 2012, 18:02:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Vad ska man säga om detta. Tycker att det är sjukt patetiskt och provocerande, speciellt med tanke på att kvinnan i filmen har betalat
Att sedan Västtrafik försvarar sina kontrollanter gör detta ännu vidrigare enligt mig, självfallet ska folk betala för sin resa, men att västtrafik har ett regelverk som är OLAGLIGT känner jag är ett större problem...

http://www.youtube.com/watch?v=s-zG8C45DJM

New_options

Sedan vet vare sig du, jag eller någon annan än de direkt inblandade hur det hela började

Men lika klart är att Västtrafiks biljettkontrollanter har inga som helst befogenheter att fysiskt hålla fast personer om de möts av fysiskt våld.

Var såg du att Västtrafik försvarar kontrollanterna?

Mustman

http://svtplay.se/v/2780974/vastnytt/20_4_19_15

Egentligen intresserar det mig inte vad som hänt innan det började filmas, det som intresserar mig är att västtrafik begår ett uppenbart lagbrott

Mikael Ringmarck

Citat från: New_options skrivet 20 april 2012, 19:46:48 PM
Men lika klart är att Västtrafiks biljettkontrollanter har inga som helst befogenheter att fysiskt hålla fast personer om de möts av fysiskt våld.

Jodå, om kontrollanterna möts av fysiskt våld har de all rätt att hålla kvar personen  ;) Finns kanske en viss risk att jag missuppfattat, har nämligen inte orkat ödsla någon tid på att se filmen.

New_options

De får givetvis använda våld om de själva möts av våld. Jag glömde ett inte där när jag skrev. Vi tar en repris

Men lika klart är att Västtrafiks biljettkontrollanter har inga som helst befogenheter att fysiskt hålla fast personer om de inte möts av fysiskt våld. Skulle det givetvis stå

Mustman

För övrigt är det inte det ända lagbrottet de begår, det oprovocerade våldet alltså, dom har inte heller rätt att kräva leg. det enda kontrollanterna har befogenhet att göra är att avlägsna dig om du vägrar betala, vilket följer av lagens 5§. Dessutom måste en kontrollant ta resenären på "bar gärning" eftersom man inte har någon skyldighet att visa upp sitt färdbevis, man kan helt enkelt välja att gå av på nästa stopp om ingen sätt att man struntat i att betala. Dessvärre hindrar ju fjantarna i filmen kvinnan från att lämna vagnen... eftersom dom ligger ovanpå henne eller står i en järnring runt henne under större delen av färden...

Jonas

Citat från: Mustman skrivet 20 april 2012, 20:30:35 PM
http://svtplay.se/v/2780974/vastnytt/20_4_19_15

Egentligen intresserar det mig inte vad som hänt innan det började filmas, det som intresserar mig är att västtrafik begår ett uppenbart lagbrott

Vilket lagbrott är det du syftar på?

Som framgår menar de att kvinnan har försök fuskåka och där med gör sig skyldig till "bedrägligt beteende", vilket ge kontrollanterna rätt att gripa kvinnan enligt lagen om envarsgripande.

CitatRättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

CitatSå säger lagen

Enligt Rättegångsbalken får vem som helst gripa en person som begått ett brott "på vilket fängelse kan följa" om personen "påträffas på bar gärning eller flyende fot."

Med bedrägligt beteende avses den ringa formen av bedrägeri, straffet för bedrägligt beteende är böter eller fängelse i högst sex månader.

Den som plankar eller tjuvåker utan att betala kan dömas för bedrägligt beteende.

Källor: Rättegångsbalken och polisen.

Mustman

Att kontrollanterna brukar våld för att kvinnan ska stanna kvar...misshandel är ett brott som ni kanske vet. Dessutom krävde dom leg... vilken inte ingår i befogenheterna de har.

Lars-Håkan_E

Det beror ju på om de har ordningsvaktsförordnande eller ej, en ordningsvakt har till skillnad mot en väktare eller trafikpersonal helt andra befogenheter. (I detta fall räknas en biljettkontrollant som trafikpersonal)

Jonas

Citat från: Mustman skrivet 20 april 2012, 21:37:14 PM
Att kontrollanterna brukar våld för att kvinnan ska stanna kvar...misshandel är ett brott som ni kanske vet. Dessutom krävde dom leg... vilken inte ingår i befogenheterna de har.

Som sagt, då de gjort ett "envarsgripande" har de rätt att hålla kvar kvinnan tills hon kan överlämnas till polisen, med våld om det behövs...

Mustman

Försvarligt våld ja. Men allvarligt talat, nu talar vi om fyra eller fem personer gentemot en försvarslös människa, som dessutom faktiskt betalat sin resa...

Jonas

Citat från: Mustman skrivet 20 april 2012, 21:49:39 PM
Försvarligt våld ja. Men allvarligt talat, nu talar vi om fyra eller fem personer gentemot en försvarslös människa, som dessutom faktiskt betalat sin resa...

Nu var ju inte jag på plats, men det som visas i filmklippet tyder ju inte direkt på något övervåld tvärt om.
Kontrollanterna uppträder väldigt lugnt och sansat trots alla som försöker lägga sig i...

Mustman

Dessutom har man bara rätten att genomföra ett "envarsgripande" Om den som har begått brott, påträffas på bar gärning eller flyende fot, 

något man kunde förvänta sig av västtrafik som ju är stort som bara den är ju att ha chefer som vet vad det talar om... så verkar inte vara fallet "– [...] Biljettkontrollanterna har rätt att hålla kvar en person om de misstänker brott, deras bedömning är att hon betalade när de aviserade biljettkontroll, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik."

Jag skulle kunna acceptera att de höll kvar henne om det var uppenbart att hon plankade... men när hon nu har betalat och det ända som tyder på att hon ljuger är några hormonstinna wonabee poliser, så tycker i alla fall jag att bevismaterialet är något klent...

Camilla

Björn Ax

Citat från: Camilla skrivet 21 april 2012, 02:06:06 AM
Se länken nedan var en ordningsvakt  har för befogenheter.

http://www.youtube.com/watch?v=3zwpl-t17yI

Detta är vad en kontrollant inte får göra. Ordningsvakter lyder under helt andra regler.

Sen ska vi vara väldigt försiktiga med att spekulera. Eftersom vi inte får se hur detta började, som faktiskt är väldigt viktigt mustman, så är det endast spekulationer som vi kan ge här.

Hade hon tänkt betala eller betalade hon endast för att kontrollanterna gick på? Det får vi aldrig veta för det vet endast denna kvinna och om hon talar sanning eller ej är svårt att ta reda på.

Vi admins håller stenhård koll på denna tråd och det första vi ser att den spårar ur så kommer den kvastas.