Man ska smida medan järnet är varmt

Startat av Mr G, 20 april 2012, 14:44:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Den här dagen var det inga svårigheter för smederna att hålla järnet varmt. Värmeböljan har belägrat Eskilstuna, och kanske kunde man ta den här bussen till ån för ett svalkande dopp?
1972
吉先生

Björn Forslund

Ah, trevlig bild med en CF som haft plattform o dörrar längst bak. Från de utsvängda brallornas tid....

Mr G

Exakt! Eller så kunde man sy en kjol av tygstumpen som blev över efter att man sytt upp nya köksgardiner ... ;D
吉先生

Erling Norberg

Man blir nostalgisk! Körde 5:an 1968 - 70. CF gick då oftast på 1:an, Torshällalinjen. Minns en bussförare som ofta körde 1:an som hade det förträffliga efternamnet "Förare".

På 5:an gick då Katrineholmare, halvautomat. Om man steg av vid Fröslundakiosken så hade man inte långt att gå till Vilstabadet.
Har för mig att sommaren 1969 var rekordvarm. Har du fler Eskilstunabilder från 1968-70 så lägg gärna ut dem. Alltid känner man igen någon.

Peter Öden

Hej !

Tack för en trevlig och nostalgisk bild på en CF:are, 2,45 m bred !
Det var tydligen lite olika hur man gjorde vid ombyggnaden av CF:are med
rak mittstolpe. Vissa fick behålla den även  efter ombyggnaden, det finns också
vagnar som från början hade rakt mittstolpe som sedan fick hela frontpartiet utbytt
med svängda hörn !

Mvh Peter Ö

Mr G

Citat från: Erling Norberg skrivet 20 april 2012, 18:34:51 PM
Man blir nostalgisk! Körde 5:an 1968 - 70. CF gick då oftast på 1:an, Torshällalinjen. Minns en bussförare som ofta körde 1:an som hade det förträffliga efternamnet "Förare".

På 5:an gick då Katrineholmare, halvautomat. Om man steg av vid Fröslundakiosken så hade man inte långt att gå till Vilstabadet.
Har för mig att sommaren 1969 var rekordvarm. Har du fler Eskilstunabilder från 1968-70 så lägg gärna ut dem. Alltid känner man igen någon.

Hej Erling. Kanske har du missat den här bilden då som jag visade tidigare i år? Den är plåtad vid samma tillfälle som bilden ovan.
Hälsningar Mr G
吉先生

Erling Norberg

Såg den tidigare men det är helt OK att se den igen. Fin buss att köra tyckte jag. Vi hade flera som gick på linje 5 Fröslunda- Skogsängen. D143 fick nr BNM 953 senare. En SKV Scania med chassienr 523957. Det levererades flera stycken  från Katrineholm 1967 med närliggande chassienr.

D977 fick regnr GNM497 senare. En Scania CF 75 med chassienr 550088. Den gick nog oftast på Linje 3. Har för mig att det var Lasarettet- Skogstorp. Minns ej om den hade manuell låda eller en sån där stor halvautmatspak, Är det den som brukar kallas "Pyswilson"

Kan tillägga att CF75:or användes oftast på Linje 1 Torshälla - Fristadstorget. Och på Linje 3.  BF76/SKV användes på Linje 5.
CR76 på Linje 2 Hällby - Lasarettet och Linje 4 Hyndevad - Sahl. Sedan kom CR 110 och ersatte CF75 om jag nu minns rätt.

Gunnar D

Citat från: Erling Norberg skrivet 20 april 2012, 21:34:56 PM
Vi hade flera som gick på linje 5 Fröslunda- Skogsängen.

Jag åkte buss från Fröslunda mot Eskilstuna C i okt 1967 och mitt minne säger mig starkt att jag åkte CR76 och det var ffg. Gick CR76 från Fröslunda då?

/Gunnar

Erling Norberg

När jag tittar i boken Eskilstuna Omnibustrafik ser jag att det fanns tre stycken CR76 som registrerades på Södertälje Omnibustrafik 1 sept 1967. De kom till Eskilstuna efter högertrafikomläggningen 3 september.
Du minns alltså rätt. CR76 på Linje 5 Fröslunda -Skogsängen 1967. Men de gick ej där när jag körde.

Jag tog busskort i maj 1968 och körde sen i Eskilstuna som extraförare 1968-1970. Oftast körde jag Linje 5 och då SKV BF76. På Linje 2 och 4 körde jag CR76. Men för sjutton. Det är 45 år sedan och jag skrev inte dagbok. Men jag minns när man hoppade in och körde matraster. Då kunde man ibland glömma att koppla ur på manuell CF75 på Torshälla linjen vid första hållplatsen vid Årby eller "trampa ner kopplingen" på CR76automat på väg till Borsökna. Då kände man sig lite dum...

Gunnar D

Citat från: Erling Norberg skrivet 20 april 2012, 22:36:34 PM
När jag tittar i boken Eskilstuna Omnibustrafik ser jag att det fanns tre stycken CR76 som registrerades på Södertälje Omnibustrafik 1 sept 1967. De kom till Eskilstuna efter högertrafikomläggningen 3 september.
Du minns alltså rätt. CR76 på Linje 5 Fröslunda -Skogsängen 1967. Men de gick ej där när jag körde.

Tack för denna info! Skönt att minnet är OK när det gäller! CR76 kändes väldigt modern vid denna första åktur.

Mvh Gunnar

Anders Forsberg

Hej !

Till högertrafiken kom tre Scania-Vabis CR76:or (senare inv.nr 108-110) jag minns att jag var oerhört besviken att de inte kom i trafik på "mina" linjer 2 och 3 som jag använde för att åka till och från skolan. Bodde vid Intagsgatan intill lasarettet. De rullade på fyran under många år och ersattes senare av CR111:or.

På linje 2 gick det som Erling säger CF men en och annan Scania-Vabis BF73 med Hägglundskaross från 1958. På tvåan satt en äldre man som hette Berggren, hade nog kört buss sedan 1930-talet tror jag. Han hade en unikabox och ett gäng glasögon. Allt detta fanns på motorhuven i en CF eller BF och var skulle han nu göra av detta när han fick en CR110? Med andra ord så minns jag ett av de första personalbytena vid Frostadstorget någon av de första dagarna "hans" buss var i trafik. Om bussen tyckte han inte förstod jag av samtalet med den hemgående föraren. Glasögonen radades upp i fönstret på en näsduk. Bussen lämnar Careliigatan där tvåan hade sin hållplats och vid första svänger åker glasögonen i golvet ... några kraft ord. "Jag råkar säga Du gillar inte den här bussen, va"? Får en blick som nog kunde ha fått mig att behöva terapi i åratal.

Trevliga bilder på femman och även där blev det CR110 kring 1973. Har för mig det i slutet av 1970-talet var 3 st CR110 och en CR76 som rullade på linjen.

Föraren "Förare" hette väl Gösta i förnamn har jag för mig.

//Anders F

Erling Norberg

Hej Anders
Roligt att höra ifrån dig och stort tack för den fina boken om Eskilstuna Omnibustrafik.
Den har varit till stor glädje för mig som aldrig hade förstånd att ta med mig kameran när jag körde.
Gösta kanske Förare hette, men jag minns att han var från Tornedalen.
Och jag har något svagt minne av Berggren, han med glasögonen. Det fanns ju annars många färgstarka profiler i EOT.
Roligt som sjutton att sitta nere i kupan vid Flickskolan och surra med chaffisarna när vi hade rast.

Det där med grejor som försvinner iväg utåt höger på CR110 minns jag från Härnösandstiden.
Jag skulle gärna vilja få ihop en bok om Härnösands Omnibusstrafik AB men hittills har jag hittat alldeles för lite.
Vill gärna vilja få kontakt med dig via mail. Sökte dig för ett par år sedan, men då var du inte aktiv på detta forum.
Skicka gärna ett mail till mig, så skall jag försöka komma ihåg vad jag ville fråga dig om.

mvh Erling

BengaB40

Hej! Vill också passa på att tacka Anders Forsberg för den intressanta boken om Eskilstuna Omnibustrafik, som jag inhandlade för några år sedan! För mig personligen är bilden av den stora Volvon B41 från 1938 med Hjärstakaross och gengasaggregat (D7100) bland det mest intressanta (57 pass!). Dessutom uppgiften att det fanns en Citroen bulldog i EOT:s flotta (35 pass.), avreggad först 1954! Hälsn. BengaB40 

Anders Forsberg

Kul att Ni uppskattar boken. Men vill säga att uppgifterna om många av de äldre bussarna kom till tack vare Gösta Hellgren i Västerås som under många år sökt och forskat bland uppgifter om Eskilstunas bussar. Dessutom hade han ju fått uppleva dem själv. Gösta hjälpte till med många uppgifter och med många intressanta bilder.

Synd att inte det är fler som sätter sig ned och försöker skriva "sitt" bussbolags historia, numera finns ju ett bra förlag för sådana böcker! Känns så ensamt i bussbokbranchen !!!

Anders F

Lasse hsand

Citat från: Erling Norberg skrivet 22 april 2012, 20:47:46 PM
Hej Anders
Roligt att höra ifrån dig och stort tack för den fina boken om Eskilstuna Omnibustrafik.
Den har varit till stor glädje för mig som aldrig hade förstånd att ta med mig kameran när jag körde.
Gösta kanske Förare hette, men jag minns att han var från Tornedalen.
Och jag har något svagt minne av Berggren, han med glasögonen. Det fanns ju annars många färgstarka profiler i EOT.
Roligt som sjutton att sitta nere i kupan vid Flickskolan och surra med chaffisarna när vi hade rast.

Det där med grejor som försvinner iväg utåt höger på CR110 minns jag från Härnösandstiden.
Jag skulle gärna vilja få ihop en bok om Härnösands Omnibusstrafik AB men hittills har jag hittat alldeles för lite.
Vill gärna vilja få kontakt med dig via mail. Sökte dig för ett par år sedan, men då var du inte aktiv på detta forum.
Skicka gärna ett mail till mig, så skall jag försöka komma ihåg vad jag ville fråga dig om.

mvh Erling
Om det är något jag kan hjälpa dig med från Härnösand så hör gärna av dig. Skulle gärna se en bok om detta bolag. Som jag var så många gånger på som liten och såg till att det inte fanns någon luft kvar i bromsarna till dagen efter. Mvh Lasse Hsand