Omställningsvagn i Malmö

Startat av Bengt H, 19 april 2012, 22:31:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Visst var denna vagntyp lite speciell för Malmö: En Volvo B755 med Katrineholmskaross där en ingångsdörr är inklämd mellan förarplatsen och framhjulet. På höger sida var det dörrar 2-2-0, vilket inte heller var särskilt vanligt på denna karosstyp.

Enligt mina noteringar ska det vara Värnhemstorget. Jag känner dock inte igen mig riktigt, men står det Värnhemstorget, så är det väl så då. Att det är i juni 1966 är dock helt säkert.

Björn Forslund

Det där var väl helt unika bussar för Malmö. Det känns lite som om SKV sneglat på Hägglunds liknande konstruktion med dörr inklämd bakom föraren. Det fanns även en Bussing med denna konfiguration.

CF

Hvilket litra havde disse busser, og hvor mange var der ?

:-)

Cero

Hur fasen fick man plats med den dörren? Kan inte ha varit mycket till förarplats kvar där inte. Vad sa facket? Klart udda.

Uppfinningsrikedomen var uppenbarligen stor i samband med högertrafikomläggningen, toleransen för lösningar som var tillfälligt opraktiska likaså. Kanske är tur att vi fick högertrafik när vi fick, annars hade vi nog varit kvar i vänstertrafiken. Hade någon idag föreslagit en lösning såsom den på bilden hade svaret sannolikt blivit "det går inte". Hela omläggningen hade sannolikt varit omöjlig idag om man inte stängt av hela vägnätet i några månader innan.

Svempa

Finns det någon som har en bild eller teckning på planlösningen för en omställningsbuss med detta eller snarlikt utförande i vänsterutförande?  Skulle vilja se det.

Peter Öden

Hej !

Du ska ha ett stort tack Bengt H. för denna bild. Hade man förlängt ramen eller modifierat med
en tillbakaflyttad framaxel ? Finns det någon som har mer detaljerad info om detta ??

Mvh Peter Ö

Ted Selander

Citat från: Claus Frost skrivet 20 april 2012, 09:05:44 AM
Hvilket litra havde disse busser, og hvor mange var der ?
:-)
Littera var V-1 (äldre litterering VEm-12), nr 161-175, i högertrafik nr 471-485. Bussarna levererades 1965, typen Volvo B 755/SKV. Vänsterdörrarna togs bort 1968-69.
Källa: Spårvägen i Malmö av Börje Carlén, 1972, 1978.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 20 april 2012, 18:50:02 PM
Hej !

Du ska ha ett stort tack Bengt H. för denna bild. Hade man förlängt ramen eller modifierat med
en tillbakaflyttad framaxel ? Finns det någon som har mer detaljerad info om detta ??

Mvh Peter Ö

Eftersom dessa bussar hade dubbla dörrar fram på höger sida hade man nog förlängt ramen så man fick större överhäng fram. Därmed lyckades man också klämma in en vänsterdörr framför framaxeln. Det ser dock trångt ut för föraren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)