Hållplatslägen vid Sveavägen

Startat av Hasse L, 19 april 2012, 16:53:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

1 september 1969 började hållplatserna längs Sveavägen att trafikeras. Ändhållplatserna var vid Kungstensgatan, Borgarskolan. De flyttades 1972 till Rådmansgatan, men återkom 1974 till Kungstensgatan. Från 1 juli detta år indrogs de och linjerna kom att starta från resp. hållplats på Sveavägen.

FJA 279 - Scania-Vabis CF 6661, 1963 - SL H65A 6500.
Längst bort ses hållplatsen för 602/612, därefter 52 - 690 - 691, sedan 607. Längst fram, utanför bild stod nog 601 & 611 och bakom min buss bör tavlan för 614 och 618 finnas.
C:a 1973-74 skulle också 603:an få plats, då fick 607 dela plats med 602/612 vill jag minnas.

B 9822 (FZZ 742) - Scania-Vabis CF 6661, 1963 - SL H65A 6502.
Mellan Rådmansgatan och Kungstensgatan fanns avstigningshållplatsen, det främre läget med tidsbegränsad tillgänglighet. Efter avstigning kördes bussarna via Kungstensgatan till Jarlaplan för tidsreglering och raster.

Gunnar D

Mycket intressant! Fr.o.m. ht-70 började väl de nya universitetsbyggnaderna vid Frescati att tas i bruk (inte så trevligt) vilket medförde ökad trafik från dessa hpl vid Sveavägen.  H65A 6500 verkar vara en gammal bekant från Huddinge.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Upplevde själv starten i Frescati som mycket positiv efter alla provisoriska lokaler under föregående år, äntligen lärde man känna sina studiekamrater, inte minst genom dartspel i en gammal byggnad i området under "dödtiden" mellan föreläsningarna! De fina bussbilderna väcker många minnen till liv! Hälsn. BengaB40

Mr G

Ja, och vi kanske kan få svar på frågan om linje 603E också, angående bilden från Rådmansgatan 1972, och trafikförsörjningen till Universitetet innan tunnelbanan tog över. Här verkar vi ha en megaexpert på området  :)
吉先生

Ulf Broman

Tack Hobgoblin för en massa detaljer, som jag undrade över i en annan tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52598.0, och mina minnen (och gissningar) var nog inte så dåliga.

Det var intressant att hållplatserna flyttades till Sveavägen 1 juli 1974, för det var precis den dagen jag började på mitt jobb i Mörby (även om jag kanske tog Roslagsbanan första dagen).

Hasse L

Utdrag ur turlistor för linje 603 hösten 1972 resp.1974.

Turerna som vände vid Riksmuseet (motsvarade nuvarande hållplats  Universitetet Norra) skyltades 603E. Dåv. hpl Universitetet blev senare Universitetet Södra.
Linje 603 (och 604) flyttades från Enebybergsgaraget till Hornsbergshallen i början av februari 1969. Från Hornsberg kom alltså efter hand den tabellbunda extratrafiken till Universitetet att köras. Dessutom gick ut- och ingående bussar Enebyberg - Jarlaplan/Sveavägen oannonserat som 603E till och från Sveavägen, fast på inväg skyltades de med det linjenummer som skulle följa efter vändning (601, 602, 607, 612, 614 eller 618).
Vändningen för 603E vid Universitetet/Riksmuseet skedde via nuvarande underfart på samma vis som idag linje 70, fast terminalen vid tunnelbanan fanns förstås inte. Hållplatserna på Roslagsvägen användes.
Jag minns inte om underfarten fanns från extratrafikens början, om inte så vände man väl i rondellen vid Frescati. Den var inte färdig när Hornsberg tog över 1969, men arbetet hade börjat.

Mr G

Tack för mycket intressant information. Förstår jag saken rätt hade 603E linjesträckningen Sveavägen - Riksmuséet, en ren förstärkningslinje för Universitetet alltså. Flyttningen av 603:an från Humlegårdsgatan till Sveavägen bör vara gjord senast den 28.8.1972, att döma av visad turlista.
吉先生

Hasse L

En teori är att 603 flyttades till Sveavägen 23.5.1971 samtidigt som 604 las ned och ersattes av en förlängning av 540. Forskningen går vidare. Kanske får vi svar så småningom.
Det kan också noteras att 603E inte var en ¨egen¨ linje (men det var ju praxis (och praktiskt) att kortturer skyltades så), ingen s.k. linjeuppgift trycktes beskrivande t.ex. hur vändningen vid Riksmuséet gick till.

Hasse L

Som Stefan Back mycket riktigt meddelar i en annan tråd, så flyttade 603 till Sveavägen 15.3.1971. Den anteckningen har jag också hittat.

Det kvarstår en del oklarheter ang. stationeringen under 1971-73. Klart är att linjen återtogs av Enebyberg i maj -71 och återgick till Hornsberg 12.6.1973, men bl.a. förekomsten av olika bevarade hornsbergsturlistor daterade under 1972 tyder på att linjen växlat garagetillhörighet flera gånger. Vissa perioder kan ett garage ha kört måndagar-torsdagar och det andra under veckosluten beroende på personaltillgången.
Att linje 603E till Riksmuséet inrättades 28.8.1972 anges i sammanfattningen av trafikmeddelanden för Danderydsbuss 1972, men m-f -trafiken (inkl. hela 603E) torde inledningsvis ha körts av Hbh enligt turlistan daterad 28.8. I motsvarande lördags- & söndagsturlistor utgår bussarna från Enebyberg. I nästa bevarade m-f -turlista, daterad 2.1.1973, har Enebyberg åter tagit över även vardagar, men det kan ju också ha skett tidigare (under hösten -72). Eventuellt kan någon utryckningslista från Hornsberg under denna tid ha sparats, som kan ge närmare besked. Eller någons bild?
Fredagsturlista från 9.6.1972 och lördagsturlista från 10.6.1972 (troligen också soh) fanns med trafik från Hbh.

Härmed kommer inte jag längre in i historiens töcken, men jag misstänker att majoritetens intresse tog slut långt tidigare i och med vetskapen om att garagetillhörigheten växlade då och då. För övrigt så kunde man ringa från det garage som för tillfället hade ansvar för linjen och begära hjälp från kollegerna vid det andra om plötslig personalbrist slog till. De ryckte då ut med ¨egna¨ vagnar.

Ulf Broman

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 april 2012, 13:27:41 PM
...
Härmed kommer inte jag längre in i historiens töcken, men jag misstänker att majoritetens intresse tog slut långt tidigare i och med vetskapen om att garagetillhörigheten växlade då och då. För övrigt så kunde man ringa från det garage som för tillfället hade ansvar för linjen och begära hjälp från kollegerna vid det andra om plötslig personalbrist slog till. De ryckte då ut med ¨egna¨ vagnar.

Jag är i alla fall fortfarande intresserad.

En undran: Hur vanligt var det då att en linje planenligt sköttes av 2 garage ungefär samtidigt, som väl ofta sker nuförtiden utåt Roslagen t.ex.? Typ turerna som startade vid Lappkärrsberget kom från Enebyberg, medan turer som startade inne i stan från Hornsberg, eller att extraturerna kom från ett annat garage än som körde hela linjen. Eller höll garagen på den tiden alltid hela linjer?

Hasse L

603 var aldrig delad på det viset att både Enebyberg och Hornsberg körde under samma trafikdygn. Däremot kunde t.ex. Hornsberg köra vid veckosluten då Enebyberg var fullt upptagna av roslagstrafiken. Skulle tro att linjen alltid ¨tillhörde¨ Danderydsbuss och att Hornsberg engagerades under perioder då det befanns lämpligare. Vid övertagandet 1.2.1969 fanns ett överskott av innerstadsbussar som var hyfsat lämpade för såväl linje 603 och 604.

Vi har rotat i ofullständiga buntar av gamla utryckningslistor från Hornsbergshallen och kan notera att fredagen den 22.9.1972 körde Hbh ännu vardagstrafiken, men den 18.10 utsattes inga vagnar därifrån. Någon gång mellan dessa datum tog Enebyberg helt över (inkl. 603E) för att åter låta Hornsberg ta över 12.6.1973.

Det var ovanligt att linjer delades mellan ¨distrikten¨. Ett undantag var den förlängda 607 (Jarlaplan/Sveavägen-Edsberg-Karolinska) som hade bildats 18.6.1973 efter hopslagning med 526 (Karolinska-Edsberg). Denna delades under första sommartidtabellsperioden mellan Enebybergs- och Råstagaragen.