Andel bussar tillverkade i Polen?

Startat av Niklas Bygdestam, 18 april 2012, 17:38:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I en annan tråd visas bilder på de nya Scania som kommer att gå i UL-trafik ganska snart. Dessa bussar är tillverkade i Wrocław i Polen. Köper man Scania OmniLink/OmniCity så är det från Wrocław i Polen som bussarna levereras. Det är alltså polska bussar, trots att det står Scania på dessa ;)

Men det här fick mig att fundera lite på hur stor andel av nya bussar i Sverige som är tillverkade i just Polen. Andelen polska bussar bland nylevereade bussar är ju betydligt större än vad vi faktiskt tänker på. För en stor del Volvo är ju också polska bussar. Även Volvos polska bussar tillverkas i Wrocław.

Så hur stor andel av nyleveranser är polska bussar idag? Scania OmniLink och OmniCity tillhör dessa. Ett antal modeller från Volvo med, men exakt vilka?

Jag får trots allt intrycket att polska bussar faktiskt är de som dominerar nyleveranserna i Sverige idag. Men någon här vet nog detta betydligt bättre än mig. Så det skulle vara intressant att få veta lite mer :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

När jag själv ville ha uppgifter för ett antal år sedan så sökte jag i statistikpublikationen Bilismen i Sverige som utkommer varje år.
Normalt kan man där se ursprunget. Troligen går det fortfarande att se var Volvo,Scania och lite annat har som slutmontering.
Nu kan det vara lite problem om chassie och kaross redovisas för sig. Går det få fram tillverkningsnummer så borde det gå få fram.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 april 2012, 18:44:42 PM
När jag själv ville ha uppgifter för ett antal år sedan så sökte jag i statistikpublikationen Bilismen i Sverige som utkommer varje år.
Normalt kan man där se ursprunget. Troligen går det fortfarande att se var Volvo,Scania och lite annat har som slutmontering.
Nu kan det vara lite problem om chassie och kaross redovisas för sig. Går det få fram tillverkningsnummer så borde det gå få fram.

Det är lättare att använda svensk busshistoria. Bara att söka på de polska tillverkningsorterna.

Erling.L

hur skall man räkna vissa volvo då med lina ifrån borås o påbygge från polen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 april 2012, 17:38:28 PM
I en annan tråd visas bilder på de nya Scania som kommer att gå i UL-trafik ganska snart. Dessa bussar är tillverkade i Wrocław i Polen. Köper man Scania OmniLink/OmniCity så är det från Wrocław i Polen som bussarna levereras. Det är alltså polska bussar, trots att det står Scania på dessa ;)

..... Även Volvos polska bussar tillverkas i Wrocław.

Volvo har mycket riktigt fabrik i Wroclaw, men Scania har sin bussfabrik i Slupsk.