På Stora torget i Uppsala

Startat av Bengt H, 17 april 2012, 21:06:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

På Stora torget i Uppsala stod denna pärla och väntade på avgångstid mot Svartbäcken när jag som hastigast passerade platsen i juni 1965

BengaB40

Hej! Den pärlan hade man gärna hoppat in i utan att ens ha kollat destinationen! Vilken njutning att se den välbevarade Boxer-fronten med alla vackra emblem intakta! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Dessa bussar hängde med fram till högertrafiken den 3 september 1967. De hade varken synkad växellåda (måste alltså dubbeltrampas) eller servostyrning. Linje 14 brukade vid denna tid tursättas med SKV City men denna busstyp tillbringade hellre tiden i verkstaden än ute på linjerna så det blev ofta som en sådan här mackapär fick rycka in. I andra änden vände linje 14 vid Kåbo.

Niklas Bygdestam

Visst är bussen underbar! :D

Och det stämmer som Staffan säger att bussarna fanns kvar till själva högertrafiksomläggningen.

Vi har faktiskt kvar en äkta Volvo Boxer från Uppsala från 1946. Det är nummer 124. Bussen ser ut som på bilden men lite kortare och med färre dörrar. Se länk nedan:

http://www.jarnvag.info/buss/bilder_buss/ust124.jpg

Jag vet inte om alla dessa bussar fick växellådan ombyggd, men åtminstone 124:an som finns kvar har faktiskt växellådan ombyggd så man slipper dubbeltrampa. Så 139:an kan mycket väl byggts om likadant.

Även om vi inte kört med 124:an så mycket de senaste åren är det trevligt att vi har den kvar. Att den gick precis ända fram till högertrafiksomläggningen syns faktiskt inne i bussen. Det sitter nämligen en del anslag som informerar om just högertrafik och högertrafiksomläggningen. De sitter på platser där det annars brukar sitta reklam. Dessa anslag är idag givetvis väldigt historiska och ovärderliga :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 april 2012, 17:47:58 PM

Jag vet inte om alla dessa bussar fick växellådan ombyggd, men åtminstone 124:an som finns kvar har faktiskt växellådan ombyggd så man slipper dubbeltrampa. Så 139:an kan mycket väl byggts om likadant.

De flesta skall inte ha fått ny växellåda utan det gällde att dubbeltrampa.

Björn Forslund

Ett par av desa gamla Uppsala-Boxrar fick dessutom en högerdörr och rullade ett tag i högertrafik.