Norgeresan fortsätter (del2)

Startat av Marc, 12 oktober 2007, 09:56:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Marc

Dags att fortsätta med min lilla färd genom södra Norge. Från Otta, där jag slog läger i förra inlägget gick färden över fjället ner till Sogndal och vidare genom en glaciär (under) till knutpunkten Skei.

Kommer man hit lägligt kan man finna en massa roligt, som dessa!

Sedan vände jag söderut mot Firda Billag i Førde.

Ang debatten om sjuka hus?

E39 är i sanningens namn en rolig väg. Ett stycke rak 90 väg, plötsligt en en-fils-bro, slingra sig över ett bergspass, bilfärja, spikrak tunnel i 8km...ja you name it!

När man väl har lekt av sig på den vägen så kommer man äntligen till Bergen.

Onsdag morgon när jag kommit upp ur kojen, fann jag denna buss på kajen i  Måløy. Tänkte på Magne!

Next port of call: Ålesund
Nästan alltid samma bussar där vid stationen.

Igår morse var det dags att gå iland i Trondheim, sprang direkt på denna nya vagn.

Strax därefter kom denna flygbuss farande.

Eller så denna nymodighet?
Trevligt att se så många nya 9700or i trafik.

Snön började falla och jag beslöt mig för att överge planerna att ta mig via Fjällnäs/Funäs tillbaka, utan satsade på E14 via Storlien istället. Tur var nog det för även E14 var spegelblank mellan Meråker-Ånn.

Sista bilden kommer därför från Östersund, där Danielssons nya godsare rullar in.

Någon som märkte en viss Volvo 9700a dominanas i inlägget? En 8700a smög med, men ska försöka motverka detta i nästa post!

Mikael T Nilsson

Trevligt! Det verkar finnas en hel del av den senaste versionen Volvo 9700 i Norge.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Ja, mycket trevliga bilder. Men de verkar inte ha alltför individuell smak på val av utrustning i vårt västra grannland. Är det någon oljebaron som gör storbeställningar och delar ut till förtjänstfulla medborgare? ;)

/Cero

Ersa

Va? Inga bilder mellan Trondheim och Östersund?  :o
Jag som hade hoppats på lite bilder från bl.a a Meråker , Storlien, Duved och Järpen.

Marc

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2007, 10:51:13 AM
Va? Inga bilder mellan Trondheim och Östersund?  :o
Jag som hade hoppats på lite bilder från bl.a a Meråker , Storlien, Duved och Järpen.

Sorry! Fel tid på året!
Jag kommer säkert tillbaka då det är mer aktivitet i området.
När jag väl lyckades få stopp på bilen vid Storlien, och klättrat runt lastbilarna som satt fast, så hade Wänseth inte ens en enda buss ute.

Åter på E14

I Duved fanns bara Karin hemma, men det är ju i alla fall en bild!?

SvB

Det var mange flotte høstbilder fra Norge her. Volvo 9700 har blitt en svært populær buss i Norge. Til ekspressruter og ruter over litt lengre distanser (som TIMEkspressen) er den klart dominerende i dag. På siste del av 1980-tallet og 1990-tallet var det Scania Classic den dominerende ekspressbuss-modellen. Det var en norsk-tilpasset buss med Ajokki-karosseri. Da Carrus ble overtatt av Volvo ble denne modellen umulig og Scania begynte å tilby tilsvarende busser med Irizar-karosseri. Den har ikke blitt særlig populær og Scania har tapt mye av dette markedet til Volvo. Men nå vil Scania ta opp konkurransen igjen med Scania OmniExpress med Lahti-karosseri.

Volvo 8700 har ikke blitt så populær i Norge. Her velger man like godt karosseri fra Vest. Vest Horisont, som avløste Ambassadør, har ikke fått samme salg som forgjengeren. Den synes ikke å være konkurransedyktig mot Volvo 9700.

Kan ellers korrigere litt: Bilde nr. 2 fra Førde viser Sjukehusbussen som er Fjord1 (Nordfjord-Ottadalen) nr. 1116. Bussen til venstre på bildet er fra Firda Billag.

Lars

Hej Marc

Ser att jag har mycket att utforska i Norge i framtiden!

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 12 oktober 2007, 09:56:34 AM

Igår morse var det dags att gå iland i Trondheim, sprang direkt på denna nya vagn.

Denne bussen så jeg første gang torsdag i forrige uke, så den har ikke kjørt langt. Men, på onsdag var jeg innom Wist, og innenfor portene så jeg en helt ny 15m TIMEkspressen-buss. Det er den første 15m boggi TIMEkspressen i Trøndelag.

Og en ting til. Når var du der og tok bildene? Jeg dro sørover med toget som en ser bak i bildet. Ankom stasjonen litt før 8, men så ikke andre nye busser enn 804 og Omnien. Kan ikke huske å ha sett noen andre med kamera.  :)
Mvh.
Øyvind Berg

Jacob med C

Citat från: Marc skrivet 12 oktober 2007, 09:56:34 AM
Dags att fortsätta med min lilla färd genom södra Norge. Från Otta, där jag slog läger i förra inlägget gick färden över fjället ner till Sogndal och vidare genom en glaciär (under) till knutpunkten Skei.

Snön började falla och jag beslöt mig för att överge planerna att ta mig via Fjällnäs/Funäs tillbaka, utan satsade på E14 via Storlien istället. Tur var nog det för även E14 var spegelblank mellan Meråker-Ånn.

Sista bilden kommer därför från Östersund, där Danielssons nya godsare rullar in.

Någon som märkte en viss Volvo 9700a dominanas i inlägget? En 8700a smög med, men ska försöka motverka detta i nästa post!
Riktigt snygg i Z-godslack...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Marc

Till Lars så får jag först och främst önska lycka till i Kongsvinger!
Trevligt att komma ut på lite andra områden, du får fortsätta att berätta hur det går.

Citat från: Øyvind Berg skrivet 12 oktober 2007, 21:12:13 PM
Og en ting til. Når var du der og tok bildene? Jeg dro sørover med toget som en ser bak i bildet. Ankom stasjonen litt før 8, men så ikke andre nye busser enn 804 og Omnien. Kan ikke huske å ha sett noen andre med kamera.  :)

Ojdå, då var vi nära! Jag parkerade bilen på taket ovan stasjonen 0809, bilden togs 0813. Tog en promenad in till sentrum innan snön började falla och åkte därför raskt vidare mot Sverige.

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 13 oktober 2007, 02:26:14 AMOjdå, då var vi nära! Jag parkerade bilen på taket ovan stasjonen 0809, bilden togs 0813. Tog en promenad in till sentrum innan snön började falla och åkte därför raskt vidare mot Sverige.

Da var jeg nok allerede kommet rundt på perrongen og tok dette bildet minuttet før du parkerte. Da du parkerte tok jeg bilde av det grønne El 13-loket som stod rett nedenfor parkeringen, og da du tok bildet tok jeg bilde av El 18-loket i toget jeg skulle reise med. EXIF-informasjon er fint.  :)

Så du har hatt med bilen på Hurtigruten? Er det en billig fergebillett?  ;)

Dere svensker får si fra neste gang dere skal til Trondheim (med Hurtigruten eller langs veien), så kan vi treffes. Men den nærmeste uken er jeg ikke der, for nå er jeg hjemme i Telemark.

LJ 29010 ved Trondheim S, 11.10.2007 kl. 08:08.
Mvh.
Øyvind Berg

Marc

Haha!
Ja det var nära...
5 meter ovanför försökte jag få något grönt lok från Ofotbanen på bild!

Magne

Marc, jeg har bare en liten ting å si til deg! Du er min favorittfotograf! ;D Du tar flotte bilder, av flotte motiver! Det er flott å se våre busser fremstillt av deg Marc. Du åpner fantastisk med 2 9700 "facelift" på Skei, og fortsetter med masse flotte busser! Jeg har vært en tur i ditt hjemland denne helga, nærmere bestemt Gøteborg, og kost meg der. Dette var virkelig en flott avslutning på helgen å få servert alle disse flotte bildene! Dette var virkelig strålende! Du fikk til og med tatt bilde av Nordfjordekspressen sin 1148 i sildrende regn! Sånn skal det være! Takk skal du ha! ;D
Hilsen Magne!

Besøk meg på www.magnehaheim.no

Ante

Citat från: Magne skrivet 14 oktober 2007, 21:44:15 PM
Marc, jeg har bare en liten ting å si til deg! Du er min favorittfotograf! ;D Du tar flotte bilder, av flotte motiver!

Måste hålla med här ;D
Som vanligt, mycket trevliga bilder :D

/A

Frippe Fribas

Du är oförbätterlig Marc, du hittar snart lika bra i Norge som här hemma antar jag...
Trevliga bilder som vanligt var det iaf!
//Fredrik