Fler synpunkter på avstängningen i Uppsala 13/4

Startat av Jonas, 17 april 2012, 09:44:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Jacob

Ja alltid ska någon skylla på bussarna. Blir riktigt arg på folk som inte vet sanningen men som ändå lyckas trycka in en insändare i UNT.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Jo men så är det ju alltid. Polisen och bussförare är väldigt lovligt byte att klaga på och kritisera.

Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att få dessa personer att ändra uppfattning. Det enda man kan göra är att inte bry sig.
Det är ju dock otroligt att UNT låter polisen försvara sig genom "Polisen svarar". Detta brukar ju nästan aldrig hända.
Man skriver bara om ena sidan där kritiken kommer från och sen publicerar man det med skandalrubriker och sen är det klart.

Ersa

Under artikeln och polisens svar finns det ju en saklig och välformulerad kommentar från signaturen "J.A."

Vad gäller backning av bussar är det ju som de flesta vet förenat med många risker, då ytterst få tar hänsyn till (eller ens lägger märke till) pipande backsignaler, lysande vitt backljus samt orange blixtljus på ett fordon som rör sig bakåt. Snarare är det nästan så att man upplever att sådana varningsanordningar drar till sig gående, cyklister och bilister som kastar sig in bakom det backande fordonet. Backning kan vara krångligt även på landet, och i städer är det verkligen inget att rekommendera.

Vi var en gång två förare som hjälpte en ledbuss att backa spikrakt bakåt på Vasaplan i Umeå, och jag fick då (för första gången i tjänst) handgripligen ta tag i en kille och fysiskt hindra honom från att tränga sig mellan mig och den backande bussen. Därefter fick jag en utskällning för att jag stoppat honom.

JDS

Lite OT, hur bär sig folk åt för att få "utskällningar" egentligen? Med jämna mellanrum läser man inlägg av någon bussförare eller annan befattningshavare i kollektivtrafiken som menar sig ha blivit "utskälld".

Jag har nog retat upp många människor genom åren men jag kan inte minnas att jag någonsin fått något som kan kallas en "utskällning". Jag tror inte ens att det heter "utskällning" såvida inte den som skäller är den utskälldes förman, förälder eller på annat sätt "överordnad".

Så här kommer en uppmaning till alla Sveriges arbetstagare i olika yrken: Låt er inte bli "utskällda"! Säg gärna att folk klagar eller gnäller, eller t ex "ylar" om de skriker riktigt högt, men utskälld, det kan man bara bli av någon som man själv betraktar som bättre!

Ersa

Då jag finner terminologi, lingvistik och annat som har med språk att göra intressant (även mer intressant än bussbranschen) får jag ta till mig och revidera mitt senaste ordval. Det handlade mera om att de ropades ett mindre antal svordomar med hög ljudnivå, som därvid bestämt besvarades med en saklig förklaring av vad vi gjorde, och i vilken riktning fordonet rörde sig. Detta faktiskt utan att ett ifrågasättande av den arge personens intelligens eller synförmåga behövdes göras. 8)