Huvudmeny

Tallinn [bilder]

Startat av Muk, 16 april 2012, 12:22:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

I påskhelgen var jag i Tallinn. Vädret var tyvärr lite för trist för en rejäl fototur. Några få bilder blev det ändå. De presenteras här.

TAK 3848 (848 TAK)

TAK 1062 (062 TAK)

MRP Linna Liinid 169 (169 MKO)

TAK 2369 (369 TAK)

TAK 1888 (888 TAK)

Samat (308 BBH)

Mikey

Mycket trevligt! Carrus som ledvagnar kan inte ha varit så jättevanligt?

Citat från: Muk skrivet 16 april 2012, 12:22:20 PM

TAK 1062 (062 TAK)

Förresten, vad är det för något som tittar fram bakom denna (062)? Är det en Scania CL113?

Muk

Citat från: Mikey skrivet 16 april 2012, 13:20:46 PM
Mycket trevligt! Carrus som ledvagnar kan inte ha varit så jättevanligt?

Förresten, vad är det för något som tittar fram bakom denna (062)? Är det en Scania CL113?

Tack! Jag överlåter åt experterna att svara på frågorna.  :)

Niklas Bygdestam

Finns Baltscan kvar? Jag tror i alla fall att de kallades så. De var byggda i Estland och hade en ganska grov och kantig kaross. Byggda med chassi från Scania och hade en front som påminde mycket om OmniCity.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Du hittade ingen fd GUBbe?

Trevligt med Tallinnbilder. I sommar ska jag, om jag får råd, åka Uppsala -> Estland -> Lettland -> Litauen -> Uppsala. Främst för att hälsa på fd GUB 206 i Litauen men tänkte hälsa på fd GUB 627-628 i Tallinn och lite gamla SL-bussar i Lettland. Hoppas det blir av :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Muk

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 april 2012, 15:45:03 PM
Finns Baltscan kvar? Jag tror i alla fall att de kallades så. De var byggda i Estland och hade en ganska grov och kantig kaross. Byggda med chassi från Scania och hade en front som påminde mycket om OmniCity.

Utseendemässigt verkar det passa in.

Citat från: Jacob skrivet 16 april 2012, 16:00:56 PM
Du hittade ingen fd GUBbe?

Trevligt med Tallinnbilder. I sommar ska jag, om jag får råd, åka Uppsala -> Estland -> Lettland -> Litauen -> Uppsala. Främst för att hälsa på fd GUB 206 i Litauen men tänkte hälsa på fd GUB 627-628 i Tallinn och lite gamla SL-bussar i Lettland. Hoppas det blir av :)

//Jacob

Ingen GUBe den här gången. Jag var dit i höstas och fick mer bilder. Kanske fastnade någon då. Har dock inte hunnit gå igenom de bilderna än.

Lycka till! Det låter som en kul tripp.

L-G Lassander

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 april 2012, 15:45:03 PM

Är en Scania L113 Duple Metsec City. Dessa finns i ganska stort antal i trafik fortfarande i Tallinn, liksom de något nyare Scania L94 Hess City (med Omni-front) bussarna, som också karosserades en gång i världen i Tartu. Numera köper esterna i allt större utsträckning fabriksnya bussar till sin stadstrafik, och denna verksamhet har upphört. TAK har ju under senare år köpt ett större antal OmniLink, och nu under våren får man 35 nya MAN i trafik.