Filmarkivet, mycket godis.

Startat av bilomnibussen, 14 april 2012, 20:33:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

filmarkivet.se finns mycket nostalgigodis också med bussar. Jag rekommenderar följande: På filmarkivets söksida, välj kategorin "övrigt". Välj årtal "1960". Nu föreslås ett antal filmer däribland "Jan-Erik Swans samling" som visar Falun mellan 1964 och 1967. Många bussar passerar och ännu fler bilar från epoken. Man ser GDG, Wasatrafik i gamla lackeringen, Lundvalls, Dala-Buss (??, blågrå med ljusbeige överdel), skymten av en Condor i murrig lack, kan det vara Korsgrens? m m. Rekommenderas!

Vore också trevligt om någon kunde ge en korrekt beskrivning av de olika företagens färgsättningar, alltså de som trafikerade busstationen i Falun vid den här tiden.

Mvh Jan G

Ulf Broman

Jag vet inte mycket men minns att från Leksand och Gagnef till Falun så var det länge Wikströms buss som körde, men senare tog Wasatrafik över den trafiken. Jag minns det som att Wikströms bussar var blå, så den buss som syns vid 3.34 i filmen skulle jag gissa var en Wikströmsbuss.
Vet någon vilket år som Wikströms slutade köra linjen mot Gagnef? Köptes Wikströms upp helt av Wasatrafik, eller bytte de linjer?

bilomnibussen

Trevligt! Var det inte så att GDG köpte Wikströms och samtidigt bytte linjer med Wasatrafik?
Mvh Jan G

ÅWikström

Citat från: Ulf Broman skrivet 15 april 2012, 21:05:59 PM
Jag vet inte mycket men minns att från Leksand och Gagnef till Falun så var det länge Wikströms buss som körde, men senare tog Wasatrafik över den trafiken. Jag minns det som att Wikströms bussar var blå, så den buss som syns vid 3.34 i filmen skulle jag gissa var en Wikströmsbuss.
Vet någon vilket år som Wikströms slutade köra linjen mot Gagnef? Köptes Wikströms upp helt av Wasatrafik, eller bytte de linjer?

Min farfar Adolf Vikström startade Vikströms Buss (OBS stavas med V ej W). Jag vet inte exakt när, men det måste vara under 1920
eller 1930-talet. 1945 bildades aktiebolag, Vikströms Buss AB. Min far Hugo Wikström sålde hela bolaget till Wasatrafik 1963.

Den blå bussen som syns på filmen är så vitt jag kan se inte en Vikströms buss. Bussarna hade en gul linje på sidan i höjd med övre hjulhusen.

Åke Wikström

Ulf Broman

Citat från: ÅWikström skrivet 16 juli 2012, 22:40:23 PM
Min farfar Adolf Vikström startade Vikströms Buss (OBS stavas med V ej W). Jag vet inte exakt när, men det måste vara under 1920
eller 1930-talet. 1945 bildades aktiebolag, Vikströms Buss AB. Min far Hugo Wikström sålde hela bolaget till Wasatrafik 1963.

Den blå bussen som syns på filmen är så vitt jag kan se inte en Vikströms buss. Bussarna hade en gul linje på sidan i höjd med övre hjulhusen.

Åke Wikström

Tack, det var roligt att få lite information. Jag var tolv år 1963, så då stämde mina minnen ganska bra.
Jag antar att jag blandade ihop W-et med det i Wasatrafik.
Minns du hur långt norrut Vikströms buss körde? Var det till Rättvik eller längre? Körde man till Vansbro också? Vi åkte sällan buss, utan var det någon gång så var det från Djurmo in till Borlänge eller Falun.

ÅWikström

Varsågod. Bolaget körde Falun-Leksand och Falun-Vansbro.