Bortkörd från Humlegården?

Startat av Mr G, 14 april 2012, 19:01:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Ska man tro på den här bilden så blev 603:ans ändstation flyttad från Humlegårdsgatan till Sveavägen i samband med att 600-linjernas "närtrafik" flyttades från Jarlaplan, när det nu kan ha varit. Eller så är det bara en tomvagn som ska gå i trafik på en annan linje. Något säger mig att 603:ans flyttning hänger ihop med öppnandet av det nya universitet i Frescati, fast jag har egentligen ingen aning.

Den andra linjen som vände vid Humlegården 604:an blev efter ett tag en del av 540 istället, och minns jag rätt blev 540 kvar i Humlegården ända tills att t-banan förlängdes till Universitetet, och den inre ändstationen flyttades dit istället.
吉先生

Björn Forslund

Bussen får ursäkta, men blicken hamnade på den läckra F--D Tradern från Stadsbuden!

Ulf Berlin

Har svårt att se vilken gata bilden är tagen,men troligt är nog att den har
kört studenter från Universitetet till Odenplan(?)för att sedan köra någon
Norrtäljelinje 621/625 ut mot Roslagen.
Denna vagnstyp användes nog sällan/aldrig på andra Täbylinjer?/Ulf
(Intressant tidsdokument dock)

Stefan Isaksson

Om jag inte ser helt fel, är det Rådmansgatan och bussen har just korsat Luntmakargatan på väg till Sveavägen.

Lustigt nog har jag aldrig tänkt på hur bussarna körde för att komma till avgångshållplatserna på Sveavägen, men Rådmansgatan är det uppenbara alternativet. Det är väl hugget som stucket vart den ska gå efter att den kört runt hörnet och kommit till hållplatsen.
Det kan vara en tomvagn som ska bli 603, det kan vara en 603 som ska tas ur så fort den lastat av på Sveavägen och det kan vara 603 som ska ut igen.

Håller med om att det är en ovanlig typ, men det är möjligt att det gick större vagnar i samband med trafiktopparna.
När togs fotot? Universitetet i Frescati öppnades 1970, men ett antal institutioner fanns kvar kring Odenplan fram till 1975 ca, och så länge kan det varit motiverat att köra extravagnar mellan Lappkärrsberget och Rådmansgatan. (Studenter på väg till Frescati hade så många bussar att välja på att det näppeligen var motiverat med extravagnar för deras del.)

Jag tror inte att bussen varit uppe vid Odenplan.

SI

Mr G

Bussen kör väl i den ordinarie slingan som Danderyds- och Täbylinjerna hade på den här tiden, dvs Birger Jarlsgatan - Rådmansgatan - Sveavägen - Odengatan - Birger Jarlsgatan, och någon anknytning till Odenplan fanns alltså inte. Bilden är mycket riktigt tagen på Rådmansgatan. Jag undrar om inte 603E trots allt endast trafikerade sträckan Rådmansgatan - Universitetet, och att SL inte ville att studenterna skulle fylla upp bussar på de vanliga 600-linjerna och ställa till problem för andra trafikanter på linjer där vissa endast gick i 60-minuterstrafik.

Något säger mig att 603E svängde av Roslagsvägen och hade en vändslinga nära Universitetets A-hus, dvs den byggnad som ligger längst västerut. Fast jag kan också blanda ihop tidsperioderna. Enligt diaramen ska bilden vara tagen 1972.
吉先生

Ulf Broman

Citat från: Mr G skrivet 15 april 2012, 14:56:58 PM
Bussen kör väl i den ordinarie slingan som Danderyds- och Täbylinjerna hade på den här tiden, dvs Birger Jarlsgatan - Rådmansgatan - Sveavägen - Odengatan - Birger Jarlsgatan, och någon anknytning till Odenplan fanns alltså inte. Bilden är mycket riktigt tagen på Rådmansgatan. Jag undrar om inte 603E trots allt endast trafikerade sträckan Rådmansgatan - Universitetet, och att SL inte ville att studenterna skulle fylla upp bussar på de vanliga 600-linjerna och ställa till problem för andra trafikanter på linjer där vissa endast gick i 60-minuterstrafik.

Fast jag år 1974-1975 åkte en del med buss från Sveavägen till ungefär Danderyds sjukhus (när jag inte tog Roslagsbanan till Mörby station) så mindes jag först dåligt hur bussarna gick, och speciellt var man klev av men jag kanske alltid tog tåget på väg hem.

Var avstigningen på Sveavägen precis norr om Rådmansgatan (så man gick ned i T-banan i södra nedgången) medan påstigningen var längre norrut, i höjd med Handelshögskolan dvs. då gick man ut från T-banan genom norra uppgången?
Om det var så, fanns det då egentligen ingen uppställning eller utrymme för tidsreglering, utan bussen förväntades fortsätta direkt från avstigningen fram till avgångshållplatsen? Eller hade de uppställning uppe vid Jarlaplan emellan turerna?

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 15 april 2012, 14:56:58 PM
Något säger mig att 603E svängde av Roslagsvägen och hade en vändslinga nära Universitetets A-hus, dvs den byggnad som ligger längst västerut. Fast jag kan också blanda ihop tidsperioderna. Enligt diaramen ska bilden vara tagen 1972.

Jag brukade åka med bussarna från Sveavägen/Rådmansg till Universitetet t.o.m. hösten -72 men har inget minne av någon vändslinga där då.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 16 april 2012, 10:25:18 AM
Jag brukade åka med bussarna från Sveavägen/Rådmansg till Universitetet t.o.m. hösten -72 men har inget minne av någon vändslinga där då.

/Gunnar

Äh, jag kanske blandar ihop, eller minns helt fel. Vändslinga ska jag låta vara osagt. Vändningen kan ha skett längre bort. Men jag vill ändå ha det till att det fanns en busslinje som svängde av Roslagsvägen och hade hållplats på lokalgatan strax nedanför A-huset, och att studenterna inte alltid behövde korsa Roslagsvägen för att kliva på bussen mot stan.
吉先生

Stefan Back

På frågan om när 603:an avkortades från Humlegården till Sveavägen är svaret, som även framgår av en annan tråd, januari 1971. Det är också korrekt att 603E sattes in till Universitetet vid den tiden.

Stefan