Busskort och vill även köra taxi. Vad krävs?

Startat av Buss-Anders, 14 april 2012, 16:36:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Jag tog busskort 2005 och har den gamla YKB + en dags enligt det nya systemet.

Vad krävs när jag har ett ABD-körkort för att kunna börja köra taxi?

Mvh
Buss-Anders

Nico

Det man får med ovanstående blir den s.k. rikslegitimationen. Sedan beror det väl även på var man ska köra då t.ex. Stockholms län kräver, vad jag vet, tillägg i lokalkännedom. Ska man sedan köra hos en beställningscentral så brukar man normalt ta deras legitimationsprov och kort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 april 2012, 21:26:52 PM
Sedan beror det väl även på var man ska köra då t.ex. Stockholms län kräver, vad jag vet, tillägg i lokalkännedom.

Precis så, och denna behörighet krävs för att hämta och lämna samma kund inom Stockholms län. Ska man bara hämta eller lämna kunder inom Stockholms län behövs inte detta lokalkännedomsprov. Om du t.ex kör folk från Knivsta till Stockholms innerstad behövs det inte, men kör du Hallstavik-Norrtälje, Hölö-Södertälje eller Ösmo-Sorunda måste du ha behörigheten.

Det var uppe på förslag att avskaffa detta lokalkännedomsprov, men det förslaget blev det inget av med:
http://www.dn.se/sthlm/fortsatta-harda-krav-pa-taxi

Christer K

Att ta taxikortet kostar nog mera pengar än vad du får in i lön. De flesta taxiföretag har procentlön på inkört belopp minus moms. Det vill säga kör du in 1250 kr på en dag så dras 250 av i moms och 35% på 1000 kr blir 350 kr i lön minus skatt.
Och så finns det taxiåkerier som har fast lön mellan 80 - 130 kr/tim beroende på vad man kör för taxi, färdtjänst eller bårbil.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

groenis

Det var många svar på din fråga.
Det du behöver är Taxileg gällande det område du tänker köra samt beställningscentralens behörighet ifall du ska köra som anställd.
Tänker du starta eget så skall du gå BLIV kurs för taxi samt klara transportstyrelsens krav detta fanns hos länstyrelsen förut.
Då du redan har D behörighet så har redan klarat av en punkt det är en felaktighet hos många att man behöver taxibehörighet på körkortet togs bort
1/10 -92 nu räcker det med B behörighet samt att man haft körkort i 2 år.

Övriga frågor kan yrkestrafiken.se svara på.

Lycka till
/Lennart
F.d Taxiägare

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 22:35:40 PM
Precis så, och denna behörighet krävs för att hämta och lämna samma kund inom Stockholms län. Ska man bara hämta eller lämna kunder inom Stockholms län behövs inte detta lokalkännedomsprov. Om du t.ex kör folk från Knivsta till Stockholms innerstad behövs det inte, men kör du Hallstavik-Norrtälje, Hölö-Södertälje eller Ösmo-Sorunda måste du ha behörigheten.

Det var uppe på förslag att avskaffa detta lokalkännedomsprov, men det förslaget blev det inget av med:
http://www.dn.se/sthlm/fortsatta-harda-krav-pa-taxi

Dock är det, som jag förstår det, inget krav just nu...

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Lokalkannedomsprov-for-taxi/

Rörigt värre detta...

//Danne

Nico

Som sagt taxi är en ruskig soppa numera... och det är ohyggligt dåligt betalt om man jämför med den tid som man ofta måste lägga ned för att få in en kassa. I synnerhet då i storstadsregioneran pga det stora antalet bilar medan det är lite enklare i glesbygd med färre antal konkurrenter. 13-14.000 kronor netto i månaden i Stockholmsområdet kräver ofta att man kör sex dagar/nätter i veckan och då ofta tio-tolv timmar per pass. OB existerar inte utan det ska kompenseras genom att man har högre taxor under natt/helg osv. Att omsättningen kanske ökar något, vilket man från vissa håll slår på stora trumman för, är totalt ointressant så länge utgifterna är konstanta eller t.o.m. ökar i förhållande till intäkterna. I grund var detta varför jag (och troligen många med mig) tröttnade då man i princip bara flyttade runt pengarna utan att egentligen tjäna något samtidigt som det verkligen handlade om att nöta dag ut och natt in.

Bara växelkostnaderna om man är ansluten till en större BC (Beställningscentral) brukar kräva ungefär en veckas arbete per månad och de övriga krav som en BC ställer kostar ofta även de. Som förare har man det lite bättre på så vis, men den lilla grundlön som finns räcker inte långt och en förare som inte är 'hungrig' blir sällan långvarig då denne blir en belastning för åkaren. Den krassa verkligheten är att detta inte är så mycket att ha numera. Tanken med avregleringen var att man skulle få en självreglerande marknad, men då det p.g.a. kravlösheten blivit så lätt att starta eget (och det bli ju än enklare när man inte ens behöver ha lokalkunskap) så har man istället fått en situation att för varje åkare som går i KK eller bara slutar så ersätts denne av två-tre nya aktörer.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Det Nico säger stämmer till 99,9%
Man tjänar mera på annan verksamhet än att köra taxi i dag.
Att jag avvecklade min verksamhet berodde på att jag ville inte skjuta till mer av eget kapital.
Samtidigt så får man inte glömma att de som pratar om höga inkörda kassor alltid är anställda och inte ägare.

/Lennart
skrivet med hjälp av ett par kattassar